Budú záchytné parkoviská stačiť?
Najlacnejším riešením parkovania v novozriadených rezidentských zónach by mali byť takzvané záchytné parkoviská. Budú však stačiť na očakávaný nával áut cezpoľných návštevníkov mesta? A tiež podnájomníkom, ktorí nemajú nárok na rezidentské karty, ale niekde svoje autá zaparkovať musia?
„Parkovanie kratšie ako hodina bude na záchytných parkoviskách zdarma. Po jej uplynutí zaplatí vodič za každé dve začaté hodiny jedno euro. Maximálne parkovné za celý deň bude dve eurá,“ opísal možnosti týchto parkovísk ešte v máji na začiatku informačnej kampane mediálny zástupca EEI Karol Wolf. Podľa jeho vyjadrenia by ich kapacita mala pre Košice postačovať.
700 parkovacích miest bude podľa EEI na záchytných parkoviskách
Na Moyzesovej ešte stavajú
Pozreli sme sa na to, aký je súčasný stav avizovaných záchytných parkovísk. V širšom centre Košíc ich má byť spolu sedem. Dve sú na Južnej triede, tretie je pri amfi teátri. Ďalšie na Strojárenskej, pred Jumbo centrom (obidve závorové) a pri obchodnom centre Merkúr. Siedmym má byť parkovisko pri Angels aréne vrátane miest za starou športovou halou. To je ešte len vo výstavbe pre poruchu na horúcovodnom potrubí. „Prebiehajú tam práce fi riem, ktoré nevieme ovplyvniť a nemáme ani informáciu o ich harmonograme,“ odpovedali nám z EEI.
Zatiaľ nie sú preplnené
Pri našej včerajšej návšteve nebolo žiadne zo spomínaných záchytných parkovísk plné. „Odkedy sú tu závory, je tu menej áut ako predtým. Nedá sa však povedať, že by bolo počas týždňa prázdne,“ opísala nám situáciu pracovníčka Bocatiovej knižnice na Strojárenskej ulici. Obdobná situácia je aj na ďalších záchytných parkoviskách.
„Zatiaľ to preplnené nie je. Aká však bude situácia po tom, keď začnú mestskí policajti naozaj dávať pokuty a vyženú autá bez rezidentských kariet od blokov, to zatiaľ nikto nevie. Takí podnájomníci, ktorí kartu dostať nemôžu, predsa budú musieť autá niekde zaparkovať a je rozdiel platiť tri eurá za deň na návštevníckom parkovisku, ktorých je podstatne viac, ako dve eurá na záchytnom,“ vravel na Južnej triede jeden z obyvateľov priľahlej bytovky.
„Kapacita záchytných parkovísk, ak k tomu prirátame aj parkovací dom pri Steel aréne, je približne 700 parkovacích miest,“ informuje EEI.
Musí mať pocit, že mestská doprava je výhodnejšia
Odhadnúť, či budú nové záchytné parkoviská stačiť, si netrúfa ani dopravný odborník a niekdajší projektový manažér projektu Integrovaného dopravného systému mesta Košice Ján Šarák.
„V každom prípade si však myslím, že riešenie parkovania, teda statickej dopravy, sa nedá urobiť bez riešenia dynamickej dopravy, teda vlakov, autobusov a MHD. Náš projekt počítal s výstavbou terminálov na všetkých príjazdoch do mesta, v ktorých by sa parkovalo. Tam malo byť v podzemí vybudovaných zhruba do 1200 parkovacích miest. Ďalšie by mali byť na záchytných parkoviskách a potom by už nebol problém na parkovis
kách pri blokoch. To však predpokladá takú dopravu do centra, že cestujúci bude mať pocit, že je to preňho časovo i z hľadiska komfortu cestovania výhodnejšie, ako ísť autom. Taký je trend v celej Európe,“ tvrdí odborník na dopravu, ktorý už je na dôchodku.
Štúdia prípravy terminálu aj s finančným krytím
J. Šarák upozorňuje na to, že by mesto nemalo cúvať pred systémovým riešením, aké ponúkal napríklad projekt IDS a zabetónovať súčasnú deformáciu riešenia statickej dopravy. „Už v roku 2010 sme mali štúdiu prípravy terminálu na stanici aj s finančným zabezpečením. Už totiž nie je čas na omyly, pretože po roku 2020 už zrejme tok europeňazí k nám skončí.“
Závory ostanú spustené
Záchytné závorové parkoviská na Strojárenskej ulici a pred Jumbo centrom ostali v sobotu a v nedeľu napriek návalu návštevníkov počas maratónu a Bielej noci takmer prázdne. Závory totiž ostali spustené, čo bol pre ľudí signál, že tam sa platí aj cez víkend. „Aj pre záchytné parkoviská platí, že mimo doby spoplatnenia je parkovanie na nich zdarma. Rampy zdvihnuté nie sú, parkovací systém však dokáže vyhodnotiť, keď vozidlo prišlo a odišlo. Tak je to už od roku 2013, kedy bolo spojazdnené v Košiciach prvé rampové parkovisko,“ hovorí Lucia Chovanová z EEI.
Keď sme si vyskúšali záchytné parkovisko na Strojárenskej ako bežný vodič, spojili sme sa cez komunikačné zariadenie na parkomate s operátorom na dispečingu EEI. Zaujímalo nás, prečo cez víkend nie sú rampy zdvihnuté. „Je to závorový systém, nie voľné parkovanie!“ dostali sme lakonickú odpoveď. Dodal, že pri príchode na parkovisko si má vodič vyzdvihnúť lístok a pri odchode bez zaplatenia ten istý lístok použiť na otvorenie rampy. Priamo na rampe sa však nikde nedočítate, že tento postup platí aj mimo doby spoplatnenia. Dispečer však trval na tom, že všetko je zrozumiteľne uvedené na parkomate. Ak by to tak bolo, prečo by boli parkoviská v nedeľu počas MMM prázdne?
Foto: Veronika Janušková