Chýbajú cyklochodníky, perspektíva nie je ružová
Cyklochodníkov je v Košiciach ako šafranu. Priamo v centre je to necelých 5 kilometrov, ďalších 21 je vytvorených na chodníkoch len ako zvláštny pruh. Nové úseky podľa košickej cyklokoordinátorky pribúdajú pomaly.
Lepšia situácia s cyklotrasami je v okolí Košíc. V správe mestských lesov je dohromady vybudovaných viac ako 150 kilometrov trás. Človeku, ktorý sa chce dostať z domu do práce a späť, to situáciu nerieši.
Nepríjemné zistenia
Mesto vypracovalo Stratégiu rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta, ktorej zistenia nie sú pozitívne.
„Košice majú obmedzený rozsah cyklistických chodníkov pozdĺž Hornádu, severojužnú trasu na chodníkoch Južná trieda – Hlavná – Komenského a trasy na chodníkoch na sídlisku Západ. Sídlisko Dargovských hrdinov nemá dostatočný prístup pre bicykle. Kríženia s komunikáciami sú často nebezpečné,“ opisuje dokument súčasný stav. Navrhuje preto vypracovať Generel nemotorovej dopravy.
Smrteľný prípad
Kritická situácia je medzi mestom a Šacou. V máji tam pri Pereši zachytilo auto cyklistu, ktorý zraneniam podľahol. „Nehoda má byť dostatočným dôvodom konať. Ide o názorný prípad diskriminácie cyklistov. Od mesta ich odrezalo diletantské rozhodnutie ministerstva dopravy o preklasifikovaní cesty pre motorové vozidlá. Už vyše desať rokov je zakázaná pre cyklistov. Za pokus by stálo obnoviť žiadosti samospráv adresované ministerstvu dopravy buď na zrušenie rozhodnutia alebo na vybudovanie súbežnej komunikácie,“ konštatoval predseda Cyklistickej únie mesta Košice Karol Labaš.
Pribúdajú iba metre
V Košiciach je vybudovaná cyklistická sieť podľa údajov z roku 2015 v celkovej dĺžke 26 kilometrov.
„Situácia sa veľmi nezmenila. Pribúdanie sa dá rátať iba v stovkách metrov, nie v kilometroch. Krátky, asi 300-metrový úsek vznikol pri Hornáde, kde ho zrealizoval Slovenský vodohospodársky podnik, asi 200 metrov vzniklo na Alejovej ulici a krátky chodník pribudol počas výstavby bytoviek pri Aničke,“ uviedla Veronika Urbanovičová, košická cyklokoordinátorka. Priznáva, že budovanie nových cyklochodníkov je náročné z hľadiska umiestnenia inžinierských sietí či výkupu pozemkov. „Bolo by potrebné vyčleniť aj viac finančných prostriedkov v rozpočte,“ doplnila V. Urbanovičová.
Pripravujú projekt
Poslanci Mestského zastupiteľstva v máji schválili predloženie žiadosti mesta o nenávratný finančný príspevok. „Využívame možnosť čerpania finančných prostriedkov z eurofondov. Ide o 160-tisíc eur, ktoré budú slúžiť na vybudovanie cyklochodníka v rámci projektu EuroVelo,“ informoval primátor Richard Raši. Vybudovať sa má necelých 400 metrov s asfaltovým povrchom, pričom súčasťou má byť aj oceľový most cez Myslavský potok. Komunikácia spojí dve nemotoristické cesty, čím sa vytvorí súvislý úsek medzinárodnej cyklomagistrály.
Úspešný tím najazdil vyše 4 000 kilometrov
Štvorica kamarátov – zamestnancov hutníckej fabriky, sa zapojila do pravidelného podujatia „Do práce na bicykli“. Počas mája prešli viac ako 4-tisíc kilometrov.
Na bicykli jazdia pravidelne do U.S. Steelu z viacerých mestských častí. V celoslovenskej súťaži obsadili prvé miesto a traja z ich tímu sa v hodnotení jednotlivcov umiestnili na prvých priečkach v Košickom samosprávnom kraji.
„Cyklistika nás baví. Sme kamaráti, takže spolu bicyklujeme nielen do a z práce,“ konštatoval za všetkých Gabriel Lörinc. Nespokojní sú so stavom cyklociest, aký v meste vládne, podmienky nie sú ideálne.
„Cesta pre cyklistov priamo do železiarní nejestvuje. Ideme cez Malú Idu alebo cez Bukovec. Hlavný ťah je nebezpečný. Boli by sme radi, keby sa to zlepšilo,“ poznamenal G. Lörinc.
Podujatie „Do práce na bicykli“ má motivovať zamestnávateľov a samosprávy, aby na svojom území vytvárali kvalitné podmienky pre cyklistov.
Labaš: Cyklisti sú „nechcené deti“
Diskriminačné a žalostné podmienky. Tak vidí situáciu s cyklochodníkmi v meste predseda Cyklistickej únie Karol Labaš.
„Takmer žiadnu dlhšiu jazdu v rámci mesta nemôžu absolvovať bezpečne a pohodlne po vlastnej komunikácii. Jedinou, takmer súvislou trasou, je spojnica Južnej triedy, Komenského ulice a samostatnej čermeľskej trasy,“ poznamenal K. Labaš.
Sklamaný je z medzinárodnej trasy Euro Velo, ktorá sa vyhýba centru Európskeho hlavného mesta kultúry a neráta ani s odbočkami od Hornádu do centra.
„Po dostavaní bude slúžiť viac cykloturistickým hosťom, než Košičanom na dopravné účely. Mesto by malo prijať výzvu doby a využiť potenciál cyklistickej dopravy, a tak zmierniť traumatizujúce dopravné zápchy. Pre tento cieľ sa dá využiť napríklad cyklistické prepojenie Sídliska KVP s Terasou, a tiež prepojenie Sídliska Ťahanovce so Severom cez areál Aničky s využitím jestvujúcej pešej lávky cez Hornád,“ dodal K. Labaš.
foto: veja