Čo dýchajú Košičania? Pozor na nebezpečný smog
V posledných rokoch sa netypicky chladný január aj február niesli v znamení nielen nízkych teplôt, ale aj vysokých koncentrácií častíc PM10 (častice s priemerom menším ako 10 µm), ktoré na viacerých miestach prerástli až do smogovej situácie.
S vyhlasovaním rôznych signálov smogových situácií pre mikročastice PM10 sme sa na Slovensku stretli vo väčšej miere po prvýkrát v histórii. Týka sa to aj Košíc.
Smog je chemické znečistenie atmosféry spôsobené ľudskou činnosťou a je škodlivý pre zdravie. Názov tohto javu pochádza z anglického spojenia dvoch slov smoke (dym) a fog (hmla). Výraznejší je počas inverzie, ktorá drží znečistenie pri zemi.
Smogové dva mesiace
V januári bolo zaznamenaných na troch košických staniciach (na Štefánikovej ulici, Amurskej ulici a vo Veľkej Ide) takmer 20 prekročení normy. Situácia sa zopakovala vo februári, keď od 12. do 19. 2. boli v ovzduší mesta a jeho okolia zaznamenané zvýšené koncentrácie prachových častíc. Keďže pretrvávali nepriaznivé rozptylové podmienky, podmienené chladným a prevažne bezveterným počasím, hromadili sa znečisťujúce látky v nízkej prízemnej vrstve atmosféry.
Čo sa deje v meste
V prípade, že monitorovacia stanica zaznamená zvýšené hodnoty, odošle túto informáciu do jednej hodiny Slovenskému hydrometeorologickému ústavu. Ten zas musí najneskôr do 12 hodín informovať Obvodný úrad životného prostredia. Do 24 hodín musí úrad informovať firmy, ktoré sú zdrojom znečisťovania ovzdušia a prispievajú alebo môžu prispievať k prekračovaniu limitných hodnôt.
Podľa Všeobecne záväznej vyhlášky Obvodného úradu životného prostredia musia tieto firmy urobiť opatrenia. Napríklad Slovenská správa ciest, Správa ciest Košického samosprávneho kraja a Národná diaľničná spoločnosť by mali čistiť a kropiť komunikácie, KOSIT by mal znížiť prevádzku kotla a kontrolovať zariadenia na čistenie spalín, U. S. Steel by zas mal zabezpečiť zvlhčovanie vstupných surovín a pod. Súčasne výzva na obmedzenie aktivít, ktoré spôsobujú zvyšovanie koncentrácie častíc (spaľovanie, lokálne kúreniská, doprava), smeruje aj k občanom.
—
Mesto Košice: Pomôcť by mohli aj obyvatelia
Čo pre zlepšenie ovzdušia v Košiciach robí samotné mesto Košice?
„Výsledky meraní kvality ovzdušia v našom meste denne zverejňuje na svojej internetovej stránke Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ). Sú premenlivé, takže nejde o trvalý stav. Pokiaľ pretrvávajú na území mesta z poveternostného hľadiska nevhodné rozptylové podmienky, podľa vyjadrenia odborníkov z SHMÚ spôsobuje znečisťovanie ovzdušia najmä doprava. Preto je dôležité, aby sme postupne zvýšili podiel verejnej dopravy na úkor osobnej dopravy. V rokoch 2012 – 2018 preinvestujeme v Košiciach do modernizácie mestskej hromadnej dopravy celkovo 250 miliónov eur. Toto robí mesto pre Košičanov. Ak chceme tento problém vyriešiť, mali by aj Košičania niečo urobiť pre svoje mesto a začať napríklad tým, že sa nebudú prepravovať v rannej a popoludňajšej dopravnej špičke po jednom v takmer každom osobnom automobile,“ hovorí Jozef Marko, vedúci Komunikačného referátu mesta Košice.
—
Košické firmy znižujú emisie prachových častíc
Podľa spomínanej vyhlášky máme v meste označených sedem znečisťovateľov ovzdušia. Sú to Carmeuse Slovakia v Slavci, Slovenské magnezitové závody v Jelšave, U. S. Steel Košice (v ich areáli firmy Harsco Metals a Refrako), Tepláreň Košice a KOSIT Košice. Oslovili sme preto tri košické podniky s otázkou, aké robia opatrenia, aby sa v meste nezvyšovali koncentrácie nebezpečných látok.
KOSIT Košice
Jana Končeková, oddelenie PR a marketingu:
„Emisie tuhých znečisťujúcich látok vypúšťané do ovzdušia inštalovanou technológiou liniek kotlov K1 a K2 sú kontinuálne monitorované automatizovaným monitorovacím systémom a sú hlboko pod stanovené emisné limity. Vzhľadom na nepretržitosť prevádzky je kontrola emisií produkovaných našimi zariadeniami nepretržitá. Za posledných 12 rokov sme prijatými opatreniami znížili emisie prachových častíc o 99,999 %. V porovnaní s inými znečisťovateľmi ovzdušia v Košiciach emitujeme 0,09 promile tuhých znečisťujúcich látok. Aj napriek tomu, že už v súčasnosti spĺňa inštalovaná technológia emisné limity, plánujeme v blízkej budúcnosti začať s realizáciou nadštandardnej investície na čistenie spalín kotla K1 v hodnote vyše 10 miliónov €.“
U. S. Steel
Ján Bača, hovorca U. S. Steel Košice:
„Spoločnosť U. S. Steel Košice investovala do desiatok ekologických projektov, medzi nimi výrazne aj do projektov zameraných na ochranu ovzdušia. V posledných dvoch rokoch maximálnu redukciu emisií tuhých znečisťujúcich látok do ovzdušia priniesli dva významné ekologické projekty, a to odprášenie vysokej pece č. 2 a 3.“
Tepláreň Košice
Diana Kozáková, riaditeľka Kancelárie predsedu predstavenstva:
„Tepláreň Košice zrealizovala do konca roka 2015 investície do ekologizácie spoločnosti, ktorých zásadným prínosom pre obyvateľov mesta Košice je zníženie emisií základných a ostatných znečisťujúcich látok v ovzduší, najmä prachových častíc, oxidov síry, oxidov dusíka, amoniaku, ťažkých kovov a polyaromatických uhľovodíkov. Realizáciou týchto projektov sme dosiahli plný súlad s predpismi na ochranu čistoty ovzdušia a dodržanie emisných limitov platných podľa smernice Európskej únie o priemyselných emisiách. V súčasnosti patrí naša spoločnosť medzi najekologickejšie teplárne na Slovensku.“
Čo robia v jednotlivých štátoch v prípade zvýšenia nebezpečných emisií vo vzduchu?
Taliansko: Do centrálnej časti Ríma nesmú jazdiť autá od 10.00 do 16.00 hod. Výnimku dostanú iba automobily šetrné k životnému prostrediu. Aby radnica nalákala obyvateľov do prostriedkov hromadnej dopravy, ponúkla celodenný lístok za cenu bežného jednorazového cestovného lístka.
Francúzsko: Do parížskej ekologickej zóny nesmú vchádzať staré autobusy a staré nákladné a osobné vozidlá.
Španielsko: Na cesty môžu v jeden deň od 6.30 do 21.00 hodiny len automobily s nepárnymi koncovými číslami poznávacích značiek. Na druhý deň platí obmedzenie pre párne koncové čísla.
Mexiko: Úrady v hlavnom meste Mexika a okolí úplne vylúčia automobilovú dopravu počas jedného dňa v týždni. Bez áut je aj jedna sobota v mesiaci.
Čína: Úrady v Pekingu zatvárajú školy a vydávajú dopravné obmedzenia. Samozrejmosťou je zastavenie činnosti mnohých tovární a stavieb.
Foto: Veronika Janušková