Dilema taxikárov: Ako upraviť taxík?
Vláda minulý týždeň predstavila plán postupného otvárania ekonomiky v štyroch fázach. Do druhej fázy, ktorá by v ideálnom scenári mala začať 6. mája, patrí aj spustenie taxi služieb. Pod podmienkou, že vodič bude od zákazníka hermeticky oddelený a po každej jazde vozidlo vydezinfikuje.
Doteraz však taxikárom neboli poskytnuté žiadne konkrétne usmernenia zo strany štátu, ako pri úprave vozidla postupovať. Vodiči si tak upravujú vozidlá po svojom. Jasno v tom nemajú ani auto špecialisti.
Konkurenčný boj
Konateľ Študent Taxi hovorí, že jeho vozidlá v prípade uvoľnenia opatrení budú pripravené na prepravu ľudí. Akým spôsobom ich upraví, uviesť nechcel z dôvodu konkurenčného boja.
„Každopádne hermeticky sa zadná časť nedá uzatvoriť, to je blud. To by musel byť vagón, pretože každé auto či dodávka má svoje kúrenie,“ hovorí Marek Székely zo Študent Taxi, podľa ktorého nie je plexisklo ako plexisklo. „Keď sa stane nehoda, plexisklo sa roztriešti a môžu nastať vážne následky. Takéto plexisklo musí byť certifikované. V prípade fólií zase zákazníka zaparí. Skúste si dať teplý rožok do sáčku, čo to urobí. Keď si to začnú taxikári inštalovať do tých malých áut…“
Székely odhaduje, že cena jedného kvalitne upraveného auta sa pohybuje od 150 eur. „Počul som aj také, že idú lepiť fólie so suchým zipsom (smiech). Ak to chcú mať kvalitne spravené, musia do toho zainvestovať. Ak má niekto 20 áut, tak môže byť problém.“
Platba za odvoz sa vykoná mimo vozidla, poprípade cez okno.
[ad][/ad]Vozenie jedla
Vláda tiež pripravuje program stravných lístkov pre dôchodcov, za ktoré by si mohli na diaľku nakupovať obedy v reštaurá- ciách. Voziť by im ich mali taxikári. Časť nákladov by mal preplácať štát. „To je tiež blud, zase to bude len o tom, že reštaurácia to dohodí spriatelenej taxislužbe. Nebudem vo svojom aute voziť segedínsky guľáš za 1,50 eura. Rovno sa môžem preklasifikovať na donáškara. Obuvník tiež nemôže opravovať bicykle,“ hovorí konateľ Študent Taxi.
Koľko svojich áut nechá upraviť, nechcel prezradiť, no za volantom vraj bude sedieť ako prvý.
Koho zodpovednosť?
Podobne sa na celú situáciu pozerá aj konateľ spoločnosti Hello Taxi Imrich Firko. Podľa jeho slov európske typy vozidiel nie sú vhodné na takúto úpravu. „To nie sú americké alebo anglické autá pre taxislužby vyrábané s už deliacou priečkou a dostatočným priestorom pre zákazníka aj vodiča,“ uviedol Firko.
V „korona úpravách“ vozidiel vidí nebezpečenstvo úrazu aj v prípade malej nehody. „Vystrelia airbagy, ktoré sú v sedadlách, bočných stĺpikoch alebo na streche. Úlomky strelia do krku, do očí, kto si to zoberie na zodpovednosť?“
Do úprav vozového parku sa nepustí, kým mu niekto neukáže certifikovaný postup. „Vyzerá to jednoducho, ale nie je to sranda v rámci bezpečnosti. Vozidlo si môžem upraviť aj potravinárskou fóliou, ale to nie je hermeticky uzatvorené. Zase niekto od stola niečo vymyslel a nedomyslel. Nech mi niekto ukáže, ako to spraviť, aby nebola ohrozená bezpečnosť zákazníka, šoféra a auta.“
Čo je hermeticky uzavreté?
Podľa Firka treba aj zadefinovať, čo znamená hermeticky uzavretý priestor. „Jeden policajt povie – áno, toto je hermeticky uzatvorené, druhý povie nie. Aby som sa nehádal s nejakým orgánom, musím mať úpravu potvrdenú testom, podľa ktorého mám napriek úprave bezpečné airbagy, že priečka je proti korone a pod. Kto to na Slovensku robí?“ pýta sa konateľ Hello Taxi.
Ďalšia vec je platenie, pri ktorom je celá snaha oddelenia zákazníka od vodiča zbytočná.
„Otvorí okienko pri platení, už sú pri sebe bližšie ako dva metre, podávajú si peniaze…“
O rozvoze obedov si tiež myslí svoje. „To je, ako keď nás oslovil Červený kríž, že či im nepomôžeme s rozvozom obedov pre seniorov za vatikánsku menu. Ak mám odviezť jedlo na druhú stranu mesta, tak to nemôžem robiť zadarmo. Keď si niekto objedná jedlo za štyri eurá a ja si vypýtam osem eur, kto to zaplatí?“ pýta sa Firko, podľa ktorého sa to neoplatí. Za posledný mesiac robil aj donášku jedla alebo liekov, čo bolo približne 20 jázd za týždeň.
Pružný nerozbitný plast
Spoločnosť Easy Taxi bude priestor medzi prednou a zadnou časťou vozidla oddeľovať na mieru vyrobeným špeciálnym plastom s polykarbonátom. Z tohto materiálu sa vyrábajú aj bezpečnostné štíty, ktoré v súčasnosti používajú napríklad zdravotníci. „Ide o pružnejší a nerozbitný materiál. Po jeho obvode budeme dávať tesniacu gumku, aby nevznikla žiadna medzera. Je to ľahko umývateľné, čiže sa to bude ľahko dezinfikovať,“ uviedol manažér Easy Taxi pre Košice a Prešov Tomáš Ličak.
Úprava jedného vozidla vychádza od 60 do 80 eur, záleží od typu. Pod spoločnosť patrí asi 200 áut. Niektoré z nich obsluhujú živnostníci, no aj tým vozidlá upravia na náklady firmy. Začiatok novej sezóny začnú s 20 až 30 autami. „Keď budú ľudia volať, budeme pridávať šoférov každý deň.“
Na donášky obedov seniorom sa pozerá skepticky, pretože väčšina reštaurácií má vlastné donášky. „Po obed musím prísť do reštaurácie a potom ho odviezť k niekomu domov. To je akoby som robil dve zákazky. K tomu zakúpiť termoboxy na jedlo, bolo by to komplikované,“ dodáva Ličak. Donášku nákupov, balíkov alebo liekov počas uplynulého mesiaca neposkytovali.
Riziko smrteľnej zbrane?
Snažili sme sa zistiť, či je bezpečné vozidlá taxislužieb upravovať proti šíreniu koronavírusu. Z jednej košickej stanice technickej kontroly nás odporučili na Technickú službu technickej kontroly (TESTEK).
Zavolali sme aj do prešovskej firmy, ktorá momentálne vyrába a montuje plastové priečky do áut na mieru. Podľa jej výrobného riaditeľa by airbagom nemali prekážať. „Ide o veľmi pružný materiál, ktorý je uchopený sťahovacími páskami okolo opierky hlavy. Priečku umiestňujeme tesne na zadné sedadlá, čo by nemalo zasahovať do airbagov. Nie je to pripevnené žiadnymi skrutkami,“ hovorí I. Prexta z Elektra reklama.
[ad2][/ad2]KPK: Plexisklo v žiadnom prípade
V košickej reklamnej agentúre KPK registrujú dopyt po inštalovaní priečok zo strany viacerých taxislužieb. Do plexiskla sa kvôli bezpečnosti jednoznačne púšťať nebudú.
„Umiestniť sklo do kabíny, ktoré nemá dané uchytenie od výrobcu, je riziko, že pri nehode sa môže z toho stať smrteľná zbraň. Je tam veľa neznámych – rôzne typy a modely áut, niektoré majú airbagy v bočných stĺpikoch, a ako sa to bude správať pri autonehode…,“ uviedol manažér predaja KPK reklama Radoslav Sokol, ktorý by si do taxíka upraveného plexisklom nesadol. Skôr sa prikláňajú k výrobe čírej fólie, ktorej prototyp v súčasnosti len vyvíjajú.
Všeobecné odpovede od ministerstva
Podľa slov riaditeľa TESTEK Mariána Rybianského im túto otázku kládlo množstvo taxislužieb, preto sa obrátili na ministerstvo dopravy. Odtiaľ nedostali ani oni jasnú odpoveď, pretože nemajú informácie o konštrukčnom vyhotovení takýchto priečok.
„Len vo všeobecnosti odpísali, že ak je to natiahnutá fólia, tak si to vedia predstaviť, že by to nemuselo byť schvaľované. V prípade plexiskla by to už pravdepodobne podliehalo schváleniu,“ uviedol Rybianský.
Informáciu sme chceli overiť aj na ministerstve, no do uzávierky nám neodpove