Dopravný podnik dostane od mesta viac peňazí
Najdiskutovanejšou časťou programového rozpočtu mesta boli na zastupiteľstve financie určené pre Dopravný podnik mesta Košice (DPMK). Rokovanie sledovalo aj niekoľko desiatok zamestnancov podniku. Odchádzali z neho spokojní.
Pred zastupiteľstvom avizovali dopravcovia, že dovtedy 16-miliónovú ročnú dotáciu žiadajú navýšiť o štyri milióny. Pôvodný návrh počítal so sumou 18,6 milióna, z čoho 500-tisíc tvorila úhrada straty za rok 2017. Na návrh poslanca Igora Jutku (exSieť) výška dotácie napokon dosiahla 19,3 milióna eur. Zamestnanci DPMK, ktorí sa na zasadnutí zúčastnili, ocenili rozhodnutie potleskom.
Vodičom zvýšia platy
Poslanec Miroslav Špak (exSieť) navrhol uznesenie, ktorým by zastupiteľstvo zaviazalo vedenie DPMK vyčleniť zo schválenej dotácie sumu určenú na navýšenie platov zamestnancov podľa kolektívnej zmluvy. Aj toto uznesenie poslanci prijali.
„Ak má vodič autobusu znášať trestnoprávnu zodpovednosť pri výkone svojho povolania, pracovať nadčasy, byť nútený do výkonov na hranici možností a dostávať za to štyri eurá na hodinu, nemožno sa čudovať, že sa do takejto práce ľudia nehrnú. Bez vodičov však podnik nemôže fungovať. Navyše ak si uvedomíme, že v Bratislave v posledných rokoch trikrát dvihli tarify a mesačník tam stojí 40 eur, v Košiciach sme tarify nedvíhali vôbec a mesačník stojí 20 eur. Okrem toho musí podnik každoročne platiť splátku 3,5 milióna a sám na to vyrobiť peniaze nemôže,“ povedal v rozprave poslanec Ján Dečo (nezávislý).
Zároveň pripomenul, že Košice dlhodobo prispievajú na verejnú dopravu menšími čiastkami ako porovnateľné mestá či už na Slovensku, alebo aj v susednom Česku.
Nákupy za európske peniaze
Podľa primátora Rašiho by bolo prípadné zvyšovanie taríf cestovného možné, je to však čisto politické rozhodnutie, za ktoré by museli poslanci prijať aj politickú zodpovednosť. Pripomenul aj zadlženosť podniku.
„Všetky rozhodnutia o nákupoch elektrobusov, autobusov, alebo električiek, však musí prijať zastupiteľstvo. Vozový park sa musí obnovovať, pretože dopravné prostriedky starnú. A bolo lepšie ich kúpiť v období, keď sme museli prispievať len piatimi percentami ceny a zvyšok tvorili európske peniaze, ako neskôr platiť plnú cenu. Európske peniaze sa však končia, musíme ich využiť, kým sú,“ skonštatoval Raši.
<style type=”text/css”>
</style>
[ad][/ad]
Primátor súhlasil aj so Špakovým uznesením. Podľa jeho slov je nevyhnutné navýšiť mzdy zamestnancov, najmä vodičov autobusov. Práve oni sú totiž pre modernizáciu električkových tratí a s tým súvisiacej výluky električkových spojov, ktoré musia nahrádzať, najviac zaťaženou skupinou zamestnancov DPMK.
Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ DPMK Richard Majza schválenú sumu s navýšením o 3,3 milióna eur po prijatí rozpočtu priamo nekomentoval. „Musím si prejsť uznesenia, ktoré k tomu boli prijaté a zaväzujú nás ku konkrétnym veciam. Až potom bude vypracovaný finančný plán pre rok 2018. Samozrejme na základe nových skutočností budeme musieť rokovať aj so zástupcami zamestnancov,“ povedal Majza.
Odborári: Sme ešte len na polceste
Zamestnanci DPMK priamo na zastupiteľstve prijali navýšenie dotácií potleskom. Odborári však tvrdia, že sú ešte len na polceste svojho snaženia.
V uznesení poslanca Miroslava Špaka o povinnosti navýšiť z dotácie platy totiž nebola konkrétna suma. „Spokojní budeme až po tom, keď uzavrieme kolektívne vyjednávanie a dohodneme sa so zamestnávateľom na navyšovaní miezd. Chceme dosiahnuť to, čo sme predložili na kolektívne vyjednávanie v máji. Zaviazalo nás k tomu uznesenie z konferencie, ktorá je naším najvyšším orgánom. Predpokladáme, že generálny riaditeľ zvolá rokovanie v najbližších dňoch a ukončiť by sme ho chceli do konca januára, pretože predpokladáme, že navyšovanie miezd by sa malo realizovať od 1. februára 2018,“ myslí si šéf odborov v dopravnom podniku Ivan Horváth.
Odborári žiadajú v rokoch 2018 a 2019 navýšenie platov o 10 percent a v nasledujúcom roku o ďalších osem percent. Odborový predák zároveň podotkol, že stabilizácia podniku je nevyhnutná, čo konečne pochopili aj poslanci. Jej súčasťou sú aj platy v dostatočnej výške. Ako zdôraznil, v súčasnosti je najväčší problém s nedostatkom vodičov, k čomu prispieva výluka električkových tratí kvôli modernizácii a potreba nahrádzať električkové spoje autobusovými. Onedlho však môže nastať kritická situácia aj s mechanikmi, potom s výpravcami a ďalším obslužným personálom.
„Uvidíme, akú ústretovosť od poslancov pocítime v budúcnosti, keď bude treba riešiť spomínané problémy. Všetci vieme, že budúci rok je volebný a potom bude iné zloženie zastupiteľstva,“ povedal I. Horváth.
Primátor Richard Raši uznal, že stabilizácia dopravného podniku musí patriť k prioritám mesta. Keďže áut je stále viac a budú ešte pribúdať, bude potrebné riešiť problém cestnej dopravy v celej jej šírke. Ľudí treba podľa primátora doviesť k tomu, aby v meste uprednostňovali hromadnú dopravu. „Nejde tu len o pohodlie cestujúcich či klimatizáciu električiek a autobusov. Musíme dospieť k stavu, že autobusom alebo električkou sa človek dostane tam, kam potrebuje, skôr ako vlastným autom. Prostriedky MHD na to musia mať absolútnu preferenciu, napríklad pruhmi len pre autobusy, alebo pri električkách úplná prednosť pri prejazde križovatkami. Privítajú to aj vodiči MHD, ktorí sa pokojnejšie dostanú na zastávku podľa časového grafikonu. To sa však dá dosiahnuť len na úkor automobilovej dopravy. Nastanú zápchy, cesta autom sa predĺži. Zasa bude niekto nespokojný a bude ich dosť – vodiči osobných áut,“ konštatoval Raši. Odborársky predák Ivan Horváth doplnil, že len stabilizované personálne obsadenie a finančné zabezpečenie podniku môže priniesť kratšie intervaly medzi spojmi a spoľahlivejšie dodržiavanie časového grafikonu.