Doručovať výmery elektronicky sa mestu nedarí
Mesto Košice každý rok doručuje daňové výmery na daň z nehnuteľnosti a tiež predpis poplatku na odpad pracovníkmi vlastnými zamestnancami, brigádnikmi či poštou. Pritom v dnešnej elektronickej dobe by sa tieto „papierovačky“ dali vybaviť pohodlne z kancelárie magistrátu, bez zbytočných nákladov na papier, obálky, poštovné či nadbytočnú prácu ľudí.
Každý jeden výmer aj predpis sa musí zvlášť vytlačiť a zvlášť zabaliť do špeciálnej obálky s doručenkou. Poverený pracovník musí najprv navštíviť bytové domy, kde vylepí oznámenie, kedy sa budú roznášať výmery a následne v určený čas chodí z bytu do bytu a majiteľovi nehnuteľnosti oproti podpisu odovzdá v tomto prípade aj dve samostatné obálky (daň a odpad), ktoré sú na jedno a to isté meno.
180-tisíc rozhodnutí
Podľa vedúcej referátu daní a poplatkov magistrátu mesta Košice Tatiany Molekovej mesto Košice vygenerovalo celkom 180-tisíc rozhodnutí týkajúcich sa miestnych daní a poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady pre fyzické osoby na zdaňovacie obdobie 2020.
„Služby Slovenskej pošty sme využili pre daňovníkov s adresou mimo Košíc (6 900 rozhodnutí), pre daňovníkov v odľahlejších častiach mesta, v uzamknutých priestoroch, v dvorových častiach a podobne, kde sme nedoručovali zamestnancami mesta, celkom v počte 24 900. Písomnosti doručované vlastnými zamestnancami boli v počte cca 144-tisíc rozhodnutí, po vrátení z osobného doručovania rátame s doručením prostredníctvom Slovenskej pošty cca v počte 4 500 ks.“
Mesto by mohlo ušetriť aj doručovaním rozhodnutí v jednej obálke. „Daň z nehnuteľnosti a miestny poplatok za komunálny odpad sa vyrubujú samostatným rozhodnutím, pričom každé rozhodnutie musí spĺňať všetky náležitosti zákona, vrátane spôsobu preukazovania jeho doručenia. Nie každý poplatník za komunálny odpad je aj daňovníkom v prípade dane z nehnuteľností,“ tvrdí Moleková.
Na otázku koľko stálo mesto Košice doručenie všetkých vyššie spomenutých predpisov, ich tlač a balenie do obálok však magistrát odpovedať nevedel, keďže čísla ešte neboli zosumarizované.
13-tisíc e-schránok
Prečo mesto nedoručuje niektoré rozhodnutia prostredníctvom eID (elektronického identifikačného dokladu, teda občianskeho preukazu s čipom), keď úrad práce či okresný úrad si vedia vyhľadať človeka a pošlú mu dokumenty do e-schranky?
„Mesto Košice komunikuje elektronicky so všetkými právnickými osobami, fyzickými osobami – podnikateľmi, fyzickými osobami, ktoré o elektronické doručovanie požiadali, fyzickými osobami, ktoré podali podanie do elektronickej schránky mesta Košice,“ hovorí vedúca referátu a dodáva, že celkovo je zaevidovaných takmer 13-tisíc elektronických schránok. „Do tretiny z nich (cca 4 400 schránok) nevieme poslať úradné dokumenty, lebo ich majitelia nemajú aktivovanú možnosť doručovania elektronicky,“ spresňuje Moleková.
Magistrát však elektronicky doručil iba minimum predpisov. Podľa jeho vyjadrenia, tento rok mesto celkovo zaslalo elektronicky 278 rozhodnutí. „Úspešne bolo doručených 229 z nich. Zvyšných 49 elektronických schránok nebolo aktívnych na doručovanie.“
[ad][/ad]Je to povinnosť mesta
Úrady však majú povinnosť komunikovať elektronicky, čo znamená, že ak má občan aktivovanú schránku na doručovanie, tak je úrad povinný odoslať rozhodnutie elektronicky do schránky. „Úradníci vedia zistiť, či má občan aktivovanú schránku pomocou funkcií v schránke – vyhľadávaním pomocou mena, priezviska a rodného čísla,“ tvrdí Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby, podľa ktorej má aktuálne vyše 6 500 Košičanov (fyzických osôb) schránku aktivovanú na doručovanie. Informácie sú zverejnené na www.data.gov.sk, kde je zoznam elektronických schránok FO aktivovaných na doručovanie…
Aj jeden z našich čitateľov s funkčnou e-schránkou dostal rozhodnutia v listovej podobe, hoci minulého roku mu boli doručené elektronicky.
„Nedopatrením sa stalo, že v priečinku doručiť do elektronickej schránky bolo upozornenie len na hlavnom formulári a pri doklade chýbalo. To spôsobilo, že doklad bol vygenerovaný, ako doklad, ktorý je potrebné poslať poštou. Chybu v nastaveniach sme odstránili a v budúcnosti sa nebude opakovať,“ uviedla s ospravedlnením vedúca referátu daní a poplatkov magistrátu mesta Košice Tatiana Moleková.
Na to, aby občan mohol s úradmi komunikovať elektronicky, potrebuje okrem občianskeho preukazu s čipom a čítačky eID, bezpečnostný osobný kód BOK (zadáva sa pri vydávaní OP) a nainštalovaný potrebný softvér v počítači. Následne je možné prihlásiť sa do svojej elektronickej schránky. Ak chce občan využívať elektronické služby, potrebuje aj certifikáty pre kvalifikovaný podpis, o ktoré môže požiadať pri vydávaní OP alebo kedykoľvek na oddelení dokladov.
Každý občan po dovŕšení 18 roku života (fyzická osoba – FO) má automaticky zriadenú elektronickú schránku, tá však nie je aktivovaná na doručovanie. Teda môže odosielať podania na úrady, avšak ak mu úrad má odpovedať rozhodnutím, musí si schránku aktivovať na doručovanie. Na to, aby si schránku na doručovanie aktivoval, musí o to požiadať prostredníctvom aktivačnej funkcie schránky. Elektronická schránka bude aktivovaná na doručovanie bezodplatne ku dňu, ktorý uvedie v žiadosti, najskôr tretí pracovný deň po doručení žiadosti. Od tohto momentu je možné prijímať elektronické úradné rozhodnutia.
Samostatne zárobkovo činné osoby aktuálne nemajú povinnosť komunikovať elektronicky cez ÚPVS s úradmi, výnimkou je Finančná správa SR, ktorá vyžaduje elektronickú komunikáciu v oblasti daní a využíva na to vlastný portál. Podnikatelia, teda právnické osoby zapísané v Obchodnom registri SR so sídlom v SR, aktuálne majú schránky povinne aktivované na doručovanie, čo znamená, že musia prijímať rozhodnutia doručované úradmi do el. schránok (v komunikácii smerom k úradu existujú výnimky na základe osobitných predpisov). Od 1.6.2020 sa táto povinnosť bude týkať aj právnických osôb nezapísaných v Obchodnom registri.
[ad2][/ad2]