Drahú informačnú kampaň mesto EEI neuznalo
Parkovacia spoločnosť EEI podľa podkladov, ktoré poslala magistrátu, do konca minulého roka preinvestovala v Košiciach vyše jeden a pol milióna eur. Väčšina plánovaných nových parkovacích miest však ešte nie je hotová.
Zmluva, ktorú uzavrela firma EEI s mestom, ukladá parkovacej spoločnosti preinvestovať v priebehu realizácie koncepcie riešenia statickej dopravy v zóne plateného parkovania v širšom centre Košíc dva milióny eur. V meste však stále nie sú, napríklad, sľubované kamery na parkoviskách a chýba ešte väčšina z novopostavených parkovacích miest, ktoré už podľa pôvodného harmonogramu mali stáť.
Najdrahšie boli parkomaty
Keď sme sa parkovacej firmy pýtali, koľko nových parkovacích miest je vybudovaných a koľko ešte treba postaviť, alebo koľko už v Košiciach preinvestovala, dostali sme od mediálnej zástupkyne odpoveď: „Mesto Košice má k dispozícii presný odpočet našej doterajšej investície, prezentovaný bol na nedávnej Dopravnej komisii.“
V rámci poslaneckých interpelácií sa na rovnaké otázky pýtal vedenia mesta poslanec Jaroslav Polaček. Z odpovede primátora Richarda Rašiho zistil, že EEI v Košiciach už do konca minulého roka preinvestovala vyše jeden a pol milióna eur. Z toho je vyše 230-tisíc eur určených na novopostavené parkoviská v realizácii, ostatné je podľa informácií od parkovacej spoločnosti hotové.
„Vzhľadom na to, že do sľúbených 730 novopostavených parkovacích miest ešte stále chýbajú stovky miest, som naozaj veľmi zvedavý, ako sa vmestia do rozpočtu,“ hovorí J. Polaček.
Najviac minula firma EEI na dodávku parkovacích automatov – vyše pol milióna eur. Druhou najvyššou položkou je výstavba nových parkovacích miest – 260-tisíc eur, ale z toho je už vyššie spomínaná časť ešte len v etape realizácie. Takmer 200-tisíc stálo firmu zvislé dopravné značenie.
Kampaň za 140-tisíc
Poslanca Polačeka zaujala z informácií EEI položka vo výške 140-tisíc. Mali ju preinvestovať na informačnú kampaň – prvé dva týždne všeobecnú, potom letákovú v niekoľkých vlnách. „Ja som zaregistroval len veľké letáky s informáciami o zmenách v parkovaní a mapou nových rezidenčných lokalít. Mám svoje skúsenosti a viem, že takáto letáková kampaň na celé mesto, nielen na jeho časť, teda na rezidentské zóny, sa dá vrátane distribúcie letákov obstarať oveľa lacnejšie, za podstatne menej ako polovicu deklarovanej sumy,“ vyjadril svoj názor mestský poslanec.
Z firmy EEI sme na otázku, čo všetko je zahrnuté v sume 140-tisíc eur určených na informačnú kampaň, dostali lakonickú odpoveď: „Spoločnosť EEI postupuje vo všetkých bodoch v zmysle schválenej koncepcie.“
Prekvapenie na zastupiteľstve
Keď Polaček vytiahol túto informáciu na včerajšom zasadaní zastupiteľstva a pýtal sa, ako mohlo mesto premrštenú sumu uznať, dozvedel sa prekvapujúci záver. „Požadované informácie poskytne poslancovi riaditeľ magistrátu, v ktorého kompetencii je kontrola investícií pri realizácii koncepcie statickej dopravy. Už teraz však môžem povedať, že spomínaná položka na informačnú kampaň nebola uznaná,“ povedal primátor Richard Raši.
„Nerozumiem tomu, prečo mi poslali ako odpoveď na poslaneckú interpeláciu informácie, ktoré sa nezakladajú na pravde a na zastupiteľstve ich popreli,“ vyjadril sa prekvapený J. Polaček.
Poslanci o riešení parkovania odmietli rokovať
Poslanec Miroslav Špak navrhol na začiatku včerajšieho rokovania mestského zastupiteľstva doplniť do programu bod o riešení parkovacieho problému. Poslanecký zbor to však odmietol zaradiť do programu.
M. Špak (na snímke) takto reagoval na list, ktorý poslanci dostali od spoločnosti EEI. „V snahe nájsť rozumné a predovšetkým konsenzuálne riešenie situácie v oblasti prevádzkovania systému riadenia statickej dopravy na území mesta Košice sa chceme priblížiť k ukončeniu pnutia a nevraživej diskusie o parkovaní v našej spoločnej komunite,“ píše sa v liste. Parkovacia spoločnosť navrhla štyri riešenia, medzi ktorými je vytvorenie spoločného podniku na spravovanie parkovania, ale aj úplný odchod z Košíc, čo by však pre mesto znamenalo náklady na odkúpenie už existujúcej technológie.
„Považujeme za predčasné reagovať na predložené varianty. Budú pripravené prepočty, rozhodnú poslanci mestského zastupiteľstva, keď to bude aktuálne. Teraz je aktuálny termín 31. august, dokedy má EEI dokončiť parkovací systém,“ okomentoval návrh EEI šéf komunikačného referátu magistrátu Jozef Marko.
Názor vedenia magistrátu si zrejme osvojili aj poslanci. Tesnou väčšinou odmietli zaradiť bod navrhovaný M. Špakom do programu včerajšieho rokovania.
(HKL, FER)
foto: hkl, veja