EEI sa bez boja nechce vzdať parkovacieho systému
Jedným z najhorúcejších a bezpochyby najdiskutovanejších bodov pondelkového zasadania mestského zastupiteľstva bude riešenie vzťahov s parkovacou spoločnosťou EEI. Zatiaľ to na skorú dohodu mesta a prevádzkovateľa parkovacieho systému, voči ktorému sa v Košiciach zdvihla nevídaná vlna odporu, nevyzerá.
Po uznesení prijatom na júnovom zastupiteľstve vyzvalo mesto EEI, aby mu odovzdalo celý parkovací systém, teda parkoviská v centrálnej mestskej zóne aj v rezidentských lokalitách. „Ak nedôjde k dohode, finančné vyrovnanie môže byť predmetom súdneho konania. Mesto Košice bude rešpektovať právoplatné rozhodnutie súdu týkajúce sa vzájomných finančných nárokov,“ uvádza sa vo výzve zaslanej parkovacej firme 23. júla tohto roku.
[ad][/ad]Možností vidia viac
EEI sa k výzve na odovzdanie celého systému a následnému riešeniu finančných otázok postavila negatívne. Podľa nej je nájomná zmluva, ktorú spochybnil posudok Právnickej fakulty UPJŠ, platná. „Svoju činnosť v Košiciach vykonávame v súlade s právnymi predpismi a nájomnou zmluvou. Napriek tomu sme pripravení odovzdať mestu systém parkovania v rezidentských lokalitách za predpokladu finančného vyrovnania,“ odpovedal 27. júna výkonný riaditeľ EEI Juraj Lott.
V doplnku k stanovisku zaslanom 6. augusta navrhlo vedenie EEI ďalšie alternatívy vzájomného urovnania vzťahov. Jednou z nich je zaradenie parkovacieho domu pri Steel aréne do finančného vyrovnania. „Výška sumy vyčíslená na základe objektívneho znaleckého posudku by bola znížená o hodnotu tejto nehnuteľnosti, ktorá by prešla do majetku EEI,“ navrhuje firma.
Ďalšou alternatívou je odovzdanie celého parkovacieho systému (centrálnej mestskej zóny aj rezidentských lokalít) mestu s tým, že firme by ostal výkon technickej správy systému. Na to by bolo potrebné uzavrieť nový zmluvný vzťah. Za technickú správu by EEI poberala od mesta dohodnutý podiel na tržbách. Výška podielu by sa mala odvíjať od doby trvania nového kontraktu a rozsahu činností pri správe.
Právnik upozorňuje
V novej výzve zaslanej EEI 24. augusta mesto zopakovalo návrh rokovať o finančnom vyrovnaní až po odovzdaní parkovacieho systému. „Ak spoločnosť nebude súhlasiť s navrhnutým postupom, pristúpime k príslušným zmenám jednotlivých všeobecne záväzných právnych predpisov za účelom jednoduchšieho prevzatia parkovacieho systému,“ hovorí sa v opätovnej výzve.
A to je zasa neprijateľné pre parkovaciu firmu. Jej odpoveď už zaslal právny zástupca Andrej Leontiev z právnickej firmy TaylorWessing. „Náš klient je ochotný s mestom Košice rokovať o komplexnom usporiadaní vzťahov, ale očakáva primeranú finančnú kompenzáciu, ako je to v bežnom obchodnom styku obvyklé,“ zdôrazňuje právny zástupca EEI. Podľa jeho slov v aktuálnej situácii nemá firma žiadnu právnu povinnosť vydať mestu parkovací systém.
„Aj v prípade, že by súd skonštatoval neplatnosť zmluvy, spôsobilo ju mesto a zodpovedalo by za všetku škodu spôsobenú nášmu klientovi,“ upozorňuje právnik. Napriek tomu všetkému však deklaroval záujem EEI ďalej rokovať o usporiadaní vzťahov tak, aby sa našlo riešenie, ktoré predíde súdnym sporom.
Ako poslanci vyriešia osvetlenie mesta? Radnica na vrhuje koncesiu
Koncesia na prevádzkovateľa verejného osvetlenia je podľa analýzy magistrátu najvýhodnejším riešením.
Do úvahy však pripadajú tri možné varianty riešenia osvetlenia v meste a rovnaký počet ich financovania. Prvý variant, ktorý spomína analýza, je takzvaný nulový, čo by znamenalo iba prevádzku a údržbu osvetlenia bez jeho modernizácie. V druhom prípade by išlo iba o postupnú modernizáciu osvetlenia, v treťom o komplexnú, tá by priniesla aj zníženie energetickej náročnosti sústavy.
Podľa analýzy sú tri možnosti, ako získať peniaze na komplexnú obnovu: dlhodobý investičný úver, prevádzku sústavy by potom zabezpečovalo mesto. Druhou možnosťou je financovanie prostredníctvom investičného úveru, investor by financoval modernizáciu, mesto by mu splácalo investíciu a samo by si zabezpečovalo prevádzku. Treťou možnosťou je koncesia, modernizáciu aj prevádzkovanie systému by na vymedzenú dobu riešil vybraný partner.
Prvé dve možnosti by zvýšili dlhové zaťaženia mesta. To bolo k 31. júlu 2018 približne na úrovni 53 miliónov eur, čo predstavuje 34-percentnú úverovú zaťaženosť mesta. V prípade prijatia úveru mestom vo výške 26,5 milióna eur, čo je predpokladaná výška investície do modernizácie, by sa celkový dlh podstatne zvýšil. Pre mesto je to neprijateľné aj z hľadiska prípadnej potreby pokrytia ďalších investičných výdavkov. Zadaním koncesie prevádzkové riziká budú prenesené na koncesionára.
Poslanci sa budú návrhom zaoberať na pondelkovom zastupiteľstve, v pripravenom uznesení je už sformulované vyhlásenie verejného obstarávania za účelom zadania koncesie tretej osobe. Takže to je zjavne preferovaný variant.
Tento projekt ráta s výmenou vyše 15-tisíc svietidiel za LED technológiu a tiež s výmenou 5-tisíc stĺpov. Takisto sa má zvýšiť bezpečnosť chodcov na rizikových priechodoch silnejším osvetlením.
(HKL)
[ad2][/ad2]Rozhodne až súd?
Keďže je zrejmé, že EEI nevydá mestu parkovací systém bez predchádzajúceho finančného vyrovnania, viceprimátor Martin Petruško navrhuje v materiáli na pondelkové zastupiteľstvo pokračovať podľa záverov právnej analýzy Univerzity P. J. Šafárika v Košiciach.
Nasledovať by mala žaloba na súd. Mesto ňou chce docieliť najmä vydanie parkovacieho systému a presmerovanie výberu parkovného na seba. Zároveň ale chce dosiahnuť od EEI aj vydanie bezdôvodného obohatenia, teda doterajšieho príjmu z parkovného. Tu však musí brať na zreteľ aj povinnosť vrátiť firme doteraz zaplatené nájomné za prenajaté parkoviská.
Na pondelkové zasadnutie mestského zastupiteľstva predkladá vedenie mesta aj ďalšie materiály, ktoré sa týkajú zmien vo všeobecne záväzných nariadeniach (VZN) číslo 157 o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzenom území mesta a číslo 70 o dani za užívanie verejného priestranstva. Najpodstatnejšou je navrhovaná zmena VZN 157, ktorá jasne hovorí, že od začiatku budúceho roka je jediným a výlučným prevádzkovateľom parkovacieho systému v Košiciach mesto. „Tieto zmeny by v prípade, že EEI neposkytne primeranú súčinnosť pri odovzdávaní parkovacieho systému, mali z faktického hľadiska zjednodušiť jeho prevzatie mestskou políciou,“ uvádza sa v materiáli na zastupiteľstvo.
[article slug=”parkovisko-na-rosnej-ulici-bude-konecne-v-sulade-s-projektom”][/article]Čítajte aj:
- EEI zrušila odštepný závod v Košiciach
- Ďalší Košičan žiada EEI o vrátenie parkovného
- Právnici EEI kritizujú analýzu právnickej fakulty