EEI sa nevzdáva, prebieha exekučné konanie voči mestu
Snaha mesta dostať definitívne z Košíc firmu EEI sa zatiaľ míňa účinkom. Prispieva k tomu aj rozhodnutie o začatí exekúcie, ktoré mu zakazuje disponovať s majetkom súvisiacim so sporom s EEI.
Parkovaciu spoločnosť, ktorá podľa vedenia mesta už od začiatku roka nemá právo v Košiciach vyberať parkovné, vrátilo do hry májové uznesenie košického súdu o neodkladnom opatrení. Opatrenie prikazuje mestu spolupracovať s firmou na prevádzkovaní parkovacieho systému. Od začiatku júla sa začalo aj exekučné konanie súvisiace so sporom s EEI. Exekútor v ňom mestu zakazuje, aby nakladalo so svojím majetkom, ktorý podlieha exekúcii a zároveň ho vyzýva na uhradenie trov.
[ad][/ad]Podajú návrh na zastavenie exekúcie
„Mestu Košice bolo zo strany súdneho exekútora doručené upovedomenie o začatí exekúcie vo veci EEI, s. r. o., proti mestu Košice na základe exekučného titulu – uznesenia Okresného súdu Košice II zo dňa 20. 5. 2019 o nariadení neodkladného opatrenia,“ potvrdil nám informáciu magistrát.
V stanovisku, ktoré nám vedenie mesta zaslalo, sa konštatuje, že v súlade s exekučným poriadkom podajú právnici návrh na zastavenie exekúcie.
„Podľa nášho názoru je exekúcia nevykonateľná so zreteľom na platné a účinné všeobecne záväzné nariadenie (VZN) č. 157 o platenom parkovaní. Ide o rovnakú situáciu ako v januári, keď spoločnosť EEI využila, či skôr zneužila voči mestu Košice rovnaký právny prostriedok. Veríme, že exekučný súd v konečnom dôsledku rozhodne rovnako ako v prvom prípade a exekúciu zastaví,“ vyjadruje nádej magistrát.
Neplatná zmluva
Mesto pripomína, že spomínané VZN nebolo doteraz napadnuté prokuratúrou a rovnako neprebieha žiadne súdne konanie, ktoré by sa ho týkalo. Nariadenie jednoznačne deklaruje mesto Košice ako jediného prevádzkovateľa parkovacieho systému od 1. 1. 2019, pričom kompetencia mesta určiť spôsob zabezpečenia prevádzkovania parkovacích miest v rámci VZN vyplýva priamo z cestného zákona.
„Zároveň platí stav, že zmluva s EEI je od samotného podpisu v júli 2012 neplatná. K tomuto právnemu záveru dospela aj právna analýza Právnickej fakulty Univerzity P. J. Šafárika. Mrzí nás, že EEI využíva súdny systém spôsobom, ktorý zneisťuje verejnosť, pričom svojimi krokmi fakticky nerešpektuje platné a účinné VZN,“ hovorí sa v stanovisku z magistrátu.
Výzva vodičom
V súčasnosti vládne v Košiciach pri platení za parkovanie chaos. Priamo na platených parkoviskách sú v prevádzke parkovacie automaty, ktoré patria mestu, i parkomaty firmy EEI. Na závorových parkoviskách sa platí len parkovacej spoločnosti.
„Vyzývame každého motoristu, aby aj naďalej platil parkovné SMS správami, QR kódom, platobnými kartami, cez mobilné telefóny, alebo mincami v klasických parkovacích automatoch označených logom mesta Košice. Takto získané finančné prostriedky do rozpočtu mesta sa použijú na výdavky bezprostredne súvisiace s prevádzkou parkovacieho systému, teda v konečnom dôsledku na ďalší rozvoj dopravnej infraštruktúry,“ konštatuje v závere stanoviska vedenie mesta.
Stanovisko spoločnosti EEI sme napriek našej snahe do uzávierky dnešného vydania denníka KOŠICE:DNES nedostali. V minulosti sa však jej šéfovia vyjadrili, že z Košíc, kde ľudia nepochopili ich snahu, majú záujem odísť.
Memorandum o urovnaní vzťahov ešte nepodpísali
Šéfovia spoločnosti EEI rokujú so súčasným vedením Košíc o urovnaní vzájomných vzťahov. Memorandum, ktoré by zakotvilo jeho podmienky, však zatiaľ podpísané nebolo.
Za Košice vedie rozhovory s vedením EEI splnomocnenec, mestský poslanec a aktivista Henrich Burdiga. S ohľadom na záujmy mesta podľa vlastných slov nechce prilievať olej do ohňa a zbytočne vyhrocovať vzťahy s parkovacou spoločnosťou.
[ad2][/ad2]„EEI využíva zákonné možnosti na hájenie svojich záujmov. Predchádzajúce vedenie mesta však veci nastavilo nanajvýš nezodpovedne a vďaka tomu má parkovacia firma veľa možností ako postupovať. Verím, že nakoniec dospejeme k zhode, ale očakávať, že to pôjde ľahko, by bolo naivné,“ hovorí H. Burdiga.
Základným predpokladom na urovnanie vzťahov, o ktoré majú podľa opakovaných vyhlásení obe strany záujem, je podpísanie spoločného memoranda. Jeho navrhované znenie už mestské zastupiteľstvo schválilo. Zároveň vyjadrilo aj jednoznačný záujem o odkúpenie infraštruktúry, ktorú EEI vybudovalo, teda inštalovaných parkovacích automatov, závorových systémov, či nových parkovacích miest. Jej cenu by mal stanoviť znalecký ústav. Potom prídu na rad rokovania o ďalších nárokoch oboch strán, teda o ušlom zisku či neoprávnenom obohatení.
„Ak sa na niektorých otázkach nebudeme vedieť dohodnúť, obrátime sa na viedenskú arbitráž, čím sa obe strany vyhnú siahodlhým súdnym sporom. Schválením znenia memoranda vyjadrilo zastupiteľstvo jednoznačne svoj postoj a pre EEI by to mala byť dostatočná záruka, že máme úprimný záujem urovnať vzťahy,“ myslí si splnomocnenec Burdiga.
– v auguste 2012 začala EEI spravovať parkovanie v centrálnej mestskej zóne
– v septembri 2013 podal prokurátor protest s konštatovaním, že vyberanie parkovného súkromnou firmou odporuje platnej legislatíve
– v decembri 2013 začala platiť novela Cestného zákona a pôsobenie EEI sa formálne legalizoval
– v roku 2015 mestskí poslanci prijali VZN o parkovaní, podľa ktorého sa zóna plateného parkovania rozšírila o 10 rezidentských lokalít
– v júli 2016 EEI spúšťa nový parkovací systém, dochádza k poškodzovaniu jej majetku
– v novembri 2016 aktivisti odovzdávajú petíciu proti EEI, ktorú podpísalo vyše 17-tisíc ľudí
– v lete 2017 aktivisti zverejnili výsledok kontroly NKÚ, tá hovorí aj o neplatnosti zmluvy medzi mestom a firmou EEI
– v decembri 2017 po prehratých župných voľbách primátor Raši na zastupiteľstve vyhlásil, že kauzu EEI v Košiciach treba definitívne ukončiť, pripustil aj vypovedanie zmluvy
– v septembri 2018 prijalo mestské zastupiteľstvo VZN, podľa ktorého mesto preberá od začiatku roka 2019 správu parkovísk na území Košíc a je jediným prevádzkovateľom parkovacieho systému
– v januári 2019 začalo spravovať parkovanie v Košiciach mesto prostredníctvom mestskej polície
– v máji 2019 Okresný súd Košice II vydal podobné neodkladné opatrenie ako bratislavský súd, ktorým prikázal mestu spolupracovať s EEI pri prevádzkovaní parkovacieho systému
– v júli 2019 bolo mestu doručené uznesenie o začatí exekúcie v súvislosti so sporom s EEI