EEI tvrdí, že môže kedykoľvek vybudovať sľubovaných 1500 parkovacích miest
O niekoľko dní uplynie 37 týždňov, s ktorými počítal oficiálne schválený harmonogram výstavby parkovacích miest firmou EEI. Tých novovybudovaných malo byť 746, zatiaľ ich stojí 68.
Podľa slov mediálneho zástupcu firmy EEI Karola Wolfa nové parkovacie miesta postupne pribúdajú. „Po ústupe zimy a nepriaznivého počasia sa stavebné práce zintenzívnili. Ich napredovanie však stále závisí od procesu schvaľovania stavebných povolení,“ tvrdí K. Wolf.
Miest bude menej
Harmonogram schválený v apríli 2016 počítal s 1 500 novými parkovacími miestami v rezidentských lokalitách. O tomto počte hovorili v televíznej besede v októbri minulého roku aj výkonný riaditeľ EEI Ján Tomanovič a primátor Košíc Richard Raši (Smer-SD).
Dnes sú však reálne čísla iné. Informácie z EEI hovoria, že v rezidentských lokalitách vzniklo optimalizáciou značenia či zjednosmernením ulíc približne 500 nových parkovacích miest. Pôvodne malo vzniknúť novou výstavbou, teda na základe ohlášok drobnej stavby alebo stavebného povolenia, ďalších 730. „Tento počet sa postupne zvyšoval až na číslo 774. Nakoniec bolo na podnety tretích strán 28 miest zamietnutých, takže aktuálny počet je zatiaľ 746 parkovacích miest,“ vysvetľuje mediálny zástupca EEI. Podľa jeho slov je už hotových 68 parkovacích státí, do dvoch týždňov k nim pribudne ďalších 220. V procese schvaľovania je ďalších 310, to sa však ešte môže zmeniť pre pripomienky a námietky účastníkov stavebného konania.
Ďalší harmonogram
Podľa aktuálnych čísel by malo vzniknúť približne 1250 parkovacích miest, čo je o 250 menej v porovnaní s pôvodným záväzkom. „Náš záväzok stále trvá, ale toto číslo vzniklo len odhadom. Taký veľký projekt, akým je parkovací systém v Košiciach, sa vždy vyvíja. Ak vznikne potreba ďalších parkovacích miest, vybudujeme ich. Zatiaľ je však situácia taká, že ich doteraz nebolo toľko treba. Napríklad na Mlynárskej ulici sme pôvodne plánovali 50 miest, ale ľudia ich toľko nechceli, takže nakoniec ich je len 28. Takisto nie je záujem ani o miesta v parkovacom dome, ktorý sme ponúkli vybudovať pri Tip-tope. Takto visí vo vzduchu 67 miest, voči ktorým obyvatelia vyjadrili námietky,“ objasňuje rozpor K. Wolf. Cieľom projektu totiž podľa neho nie je nejaké dogmatické číslo, ale dosiahnutie takého stavu, aby rezidenti, návštevníci i turisti mali kde pohodlne zaparkovať. Dodržaný nebude ani 37-týždňový oficiálny termín. Podľa Wolfa dostala EEI prvé stavebné povolenie až 24. októbra 2016. „Harmonogram výstavby každého miesta je 18 týždňov a tie sme vždy dodržali, až na jednu výnimku pri rampových parkoviskách, ktorá bola objektívne zdôvodnená,“ tvrdí Wolf.
Súčasťou parkovacieho systému, ktorý má byť podľa schváleného harmonogramu o niekoľko dní hotový, by malo byť aj 85 kamier. Takmer polovica z nich má slúžiť na rozpoznávanie evidenčných čísel áut a ich porovnávanie s databázou firmy EEI a zvyšok tvoria bezpečnostné kamery. Zdá sa, že firma s najväčšou pravdepodobnosťou ani tento záväzok v termíne nedokáže splniť. „V súčasnosti je Košiciach našou spoločnosťou nainštalovaných 19 rozpoznávacích a 23 dohľadových kamier. Ostatné prístroje síce fyzicky máme, ale zatiaľ nie sú nainštalované. Stále sa totiž stretávame so snahami o poškodzovanie našich zariadení. Kamery sú pomerne drahou technológiou a po skúsenostiach z nedávneho obdobia musíme svoje investície chrániť,“ povedal nám mediálny zástupca firmy EEI Karol Wolf. Podľa jeho slov by mali byť zvyšné kamery nainštalované najneskôr do konca roka. „Verím však, že na svoje miesta sa dostanú do konca leta,“ dodal Wolf.
Aktivisti: Je to dôvod na vypovedanie zmluvy
Na skutočný stav výstavby nových parkovacích miest tesne pred koncom schváleného časového harmonogramu reagovali aj aktivisti bojujúci proti súkromnej parkovacej spoločnosti.
„Firma EEI svojimi najnovšími vyjadreniami len potvrdzuje, že nie je kompetentná ani schopná riešiť parkovanie v Košiciach. Namiesto deklarovaného riešenia a jasne definovaného projektu predvádza amaterizmus. Uchyľuje sa k náhodným riešeniam a vymýšľa úľavy zo svojich zmluvných povinností.
Opakovane porušuje zmluvu s mestom, nezlepšila situáciu s parkovaním, nedodržala žiadne termíny, akurát, že občania platia. Na čo nám je taká firma?“ pýta sa aktivista Ladislav Lörinc.
Podľa neho je už dnes každému súdnemu človeku jasné, že zmluva s touto firmou nebola od začiatku o riešení parkovania, ale o biznise a politickom obchode. „Z tohto sa už primátor nebude môcť vykrútiť. V televíznej besede sa jasne pýtal riaditeľa EEI na termín a počet vybudovaných parkovacích miest. Termín končí, počet miest nebude,“ pridáva sa ďalší z lídrov odporu proti EEI Henrich Burdiga.
Podľa názoru oboch aktivistov majú mestské zastupiteľstvo a primátor teraz poslednú šancu očistiť svoje mená od podozrení z politického biznisu. „Mali by okamžite vypovedať zmluvu tejto firme s odvolaním sa na jej opakované porušovania,“ tvrdia aktivisti.
Foto: Veronika Janušková