Historickú budovu naďalej hyzdia reklamy
Reklamy je v meste veľa. To konštatujú obyvatelia, ale aj radnica. Nehovoriac už o nelegálnej reklame. Od mája minulého roku sa pravidelne zaoberáme jednou z nich. Je umiestnená na štátnej budove, v ktorej sídli Regionálny úrad verejného zdravotníctva (RÚVZ) na Sennom trhu.
Namiesto toho, aby magistrát mesta rázne zakročil, žilinská reklamná agentúra Eunica Media si na historickej budove pravidelne mení reklamné kampane. Radnica prostredníctvom hovorkyne už v máji minulého roku vo vyjadrení pre KOŠICE:DNES jasne deklarovala, že „plachta na objekte Senný trh 4 je realizovaná bez súhlasu mesta. Stavebný úrad túto reklamnú stavbu nepovolil.“
Stavebník pokuty nezaplatil
Po roku a pol stavebný úrad konečne uložil pokuty vlastníkovi reklamných stavieb za ich realizáciu bez stavebného povolenia. „Výška pokuty je daná v zákone pevnou sumou 450 eur za reklamnú stavbu s informačnou plochou nad 20 m2, t. j. spolu 900 eur za dve reklamné stavby. Stavebník sa v oboch prípadoch odvolal. Nadriadený orgán, Okresný úrad Košice, potvrdil obe rozhodnutia, ktoré nadobudli právoplatnosť a stali sa vykonateľnými. Pokuty stavebník v lehote nezaplatil. Vlastník reklamných stavieb bol vyzvaný na zaplatenie pokút s hrozbou exekučného vymáhania. Plynie lehota,“ uviedla v stanovisku mesta začiatkom tohto mesiaca jeho hovorkyňa Linda Šnajdárová.
Zabudli na novelu?
Hovorkyňa tiež uviedla, že rozhodnutie o odstránení reklamných stavieb bolo zrušené nadriadeným orgánom, ktorým je Okresný úrad Košice. Stavebný úrad začal nové konanie a vyzval vlastníka reklamných stavieb na vyjadrenie. Prečo? Z jednoduchého dôvodu! Mesto Košice ako stavebný úrad I. stupňa takpovediac asi pozabudlo na novelu zákona platnú od januára 2015.
Pochybilo mesto
„Rozhodnutia o odstránení reklamných stavieb sme zrušili, pretože došlo k pochybeniam v procesoch samotného stavebného úradu,“ hovorí Matej Styk, vedúci odboru výstavby a bytovej politiky na Okresnom úrade Košice. „Stavebnému úradu sme oznámili, čo má opraviť a potom môže začať nové konanie. Až tak môže ísť reklama preč. V danom prípade je vecne príslušné konať mesto a nie okresný úrad. My vlastne ani nič nevieme urobiť, pretože mesto je orgán miestnej samosprávy a my sme orgán štátnej správy. Svoju povinnosť sme si splnili, keďže v rozhodnutí mesta sme našli procesné chyby, ktoré by sa neskôr dali napadnúť napríklad na súde. A je to už len na meste, aby konalo.“
Čo hovorí novela zákona
Novelou stavebného zákona sa do jeho ustanovení zakotvil pojem „reklamná stavba“. Za tie sa považujú len presne vymedzené stavebné konštrukcie. „Je potrebné pri každom konaní o odstránení reklamnej stavby, ktorá bola postavená bez stavebného povolenia, mať úplne a presne zistený skutkový stav veci, vykonať patričné dokazovanie a zaobstarať si také dôkazy, aby nedochádzalo k tomu, že rozhodnutie bude nepreskúmateľné, ako sa to stalo v tomto prípade,“ definoval problém vedúci odboru.
Plachta či stavba?
V predloženom spisovom materiáli sa však nenachádzalo žiadne zhodnotenie, projektová dokumentácia či vyhotovená fotodokumentácia, z ktorej by bolo možné vyhodnotiť námietku reklamnej agentúry, že zrealizované reklamné plachty nie sú stavebnou konštrukciou podľa stavebného zákona. „Reklamná spoločnosť totiž tvrdí, že na budove je plachta a nie je to stavba. Stavebný úrad vo svojom rozhodnutí neodôvodnil, prečo to považuje za stavbu. Pokiaľ by to nebola stavba, tak nie je stavebný úrad vecne a miestne príslušný konať v tejto veci,“ uviedol Styk.
Čo by malo nasledovať
Prvostupňový stavebný úrad bude musieť presne identifikovať, že predmetné reklamy sú stavbou. „Ak to urobí, môže sa začať nové konanie, v ktorom nariadi odstrániť stavbu. Je predpoklad, že reklamná spoločnosť sa znovu odvolá k nám na okresný úrad, ale keďže naša námietka bude odstránená, my mestu rozhodnutie potvrdíme. Mesto tak bude môcť konať, teda určiť stavebníkovi termín na odstránenie stavby. Dá sa očakávať, že ju zrejme neodstráni, a preto bude musieť túto stavbu mesto odstrániť na vlastné náklady. Tieto náklady si môže vymáhať prostredníctvom exekútora,“ dodal na záver Matej Styk.
Fakty
- RÚVZ uzavrel 4. februára 2016 nájomnú zmluvu na päť rokov so žilinskou spoločnosťou Eunica Media za ročné nájomné 4 231 eur.
- Stavebný úrad začal dve konania – o odstránení reklamných stavieb a o správnom delikte (stavba bez stavebného povolenia).
- Viac ako rok prebiehal doručovací maratón, pretože správny proces s odvolaním zahŕňa minimálne 5 doručovaných písomností.
- Eunica Media dostala pokutu za neohlásenú stavbu 900 eur.
- Celý proces o odstránení reklamnej stavby začal v septembri 2017 nanovo.
Reklamnú stavbu presne definuje novela Stavebného zákona, ktorá nadobudla účinnosť od 2. januára 2015. Podľa nej sa za reklamné stavby považujú „stavebné konštrukcie postavené stavebnými prácami zo stavebných výrobkov, ktoré sú pevne spojené so zemou „Reklamná plocha na budove RÚVZ tieto podmienky nespĺňa.
Anketa: Aký je váš názor na reklamu na historickej budove?