Igor Petrovčik: Odišlo filtračné zariadenie, ale aj ohrev bazéna
Jediná krytá plaváreň v meste, ktorú spravuje mestská časť Staré Mesto, je opäť zatvorená. Voda v bazénoch pripomínala skôr stoku, ako priestor na športové vyžitie. Od začiatku minulého týždňa na to upozorňovali návštevníci, ale nič sa nedialo. Riaditeľ Vladimír Hlivák rovnako ako v minulosti znovu povolal v utorok (23. 6.) hygienikov, ktorí opäť skonštatovali, že voda je v poriadku. Čo sa v mestskej krytej plavárni deje, opýtali sme sa starostu Igora Petrovčika.
[article slug=”kto-vypije-pohar-vody-z-bazena-v-krytej-plavarni”][/article]Podarilo sa špecifikovať, aký je v krytej plavárni problém?
Dochádza k postupnej výmene technológie nahradzovaním za novú. V roku 2019 sme začali s projektom Garantovanej energetickej služby (GES), ktorý nám umožnil vymeniť jeden pieskový filter, jedno filtračné čerpadlo, osvetlenie bazénovej haly a riadiacu jednotku vo výmenníkovej stanici tepla. Prevádzkujeme takmer 40-ročnú plaváreň. Za ostatný rok sme identifikovali viacero problémov. Verím, že ich počet je konečný, ale počkajme si na stanovisko odborníkov.
Je pravda, že sa pokazilo jediné filtračné zariadenie, ktoré plaváreň má?
Je pravda, že máme v prevádzke iba jedno filtračné zariadenie, ktoré sme inštalovali pred necelým rokom, keď sa potvrdilo, že všetky staré filtrácie sú nefunkčné. Ešte minulý týždeň sme obratom kontaktovali dodávateľa nového filtračného zariadenia, aby preveril jeho funkčnosť, keďže vďaka projektu GES máme na zariadenie 10-ročnú záruku.
Stačí mestskej plavárni jedno filtračné zariadenie?
Samozrejme, že nestačí. Ako sme niekoľkokrát prezentovali, chceme ísť cestou energetických úspor a ďalších investícií. Už v začiatku tohto roku sme začali rozbiehať druhý projekt GES, ktorý by znamenal okrem iného aj ďalšiu pieskovú filtráciu s filtračným čerpadlom.
Problém so zakalenou vodou je dlhodobý, prečo sa stále opakuje?
Technológia je postačujúca na normálnu prevádzku. Avšak akonáhle vznikne nejaký problém, je veľmi ťažko sa s ním vysporiadať, ak je k dispozícii len jedna filtrácia. Normálne každé zariadenie by malo mať svoju stopercentnú náhradu, aby sa v prípade čo len podozrenia z poruchy dalo odstaviť a preveriť jeho technický stav. Keďže som zdedil Mestskú krytú plaváreň v zúfalom technickom stave, keď pre môjho predchodcu boli dôležitejšie investície do množstva bezvýznamných turniketov a podobne, pracujeme aj na menej populárnom investovaní do technológie, ktorú ľudia nevidia, ale je strategicky dôležitá. Z dôvodu pandémie sa práce na GES 2 zastavili, ale opätovne ich rozbiehame.
Uvádzate, že hygienici nenašli žiadny problém vo vode. Návštevníci hovoria, že ani nemohli, lebo chlór zabíja všetko živé, čo vo vode je… Ale ruku na srdce, vy by ste v takej vode plávali?
Kvalitu vody definuje vyhláška. Zamestnanci plavárne majú špeciálne osvedčenie o odbornej spôsobilosti na vykonávanie epidemiologicky závažných činností v úpravniach bazénovej vody a pri obsluhe bazénových zariadení. Kontroluje ju aj Regionálny úrad verejného zdravotníctva. V prípade pochybenia neváhame plaváreň okamžite zatvoriť, tak ako som to urobil aj v tomto prípade hneď vo štvrtok, keď som osobne identifikoval problém pri večernej návšteve plavárne.
Čo všetko je potrebné v krytej plavárni opraviť a koľko peňazí by na to bolo treba?
Je to široká téma. Opravu potrebuje fasáda, bazénové teleso, technológie, potrebujeme nové šatňové skrinky. Náklady sú v miliónoch eur.
Prečo sa počas zatvorenia plavárne cez koronakrízu nevyčistil poriadne bazén a ostatné príslušenstvo – prívodové rúry, trysky…
Bazén sa čistil za ostatné obdobie dvakrát, keď bol aj vypustený, na čo som osobne dozeral. Bazénové teleso bolo dvakrát dôkladne vyčistené. Neviem, kto takéto neoverené informácie šíri.
Návštevníci hovoria, že v poslednom čase tam bola studená voda. Plaváreň zadávala cez elektronické zákazky zákazku Výstavba zariadenia OZE (obnoviteľný zdroj energie) v Mestskej plavárni Košice za takmer pol milióna eur. Je problém aj s tepelnými čerpadlami?
Jednou z technických porúch je porucha na ohreve bazéna. To spôsobilo, že sme nevedeli zohriať vodu na teplotu, na akú boli zákazníci zvyknutí, na 28 °C.
Stále si myslíte, že Mestská časť Staré Mesto je schopná prevádzkovať plaváreň?
Áno. Technické problémy, s ktorými sa stretávame, by musel riešiť akýkoľvek prevádzkovateľ, teda aj mesto.
Aké riešenia navrhujete?
Rozhodli sme sa hľadať strategického partnera. Okrem toho pokračovať v energetických úsporách, chceme neustále zlepšovať a skvalitňovať služby.
Čo robili zamestnanci plavárne počas jej trojmesačného zatvorenia v čase korony?
Na začiatku a po ukončení koronakrízy sme vykonali hygienickú odstávku. Neznižovali sme platy, našli sme im prácu na skrášľovaní mestskej časti.
Akú stratu mala plaváreň za tri mesiace, čo nefungovala?
Strata v príjmoch bola 115-tisíc eur.
Čo si myslíte o vyjadrení poslanca Michala Djordjeviča, že sa na plavárni neopravovalo nič, keďže ju plánujete predať mestu Košice?
Plaváreň neustále opravujeme, modernizujeme a investujeme do nej. Pre tento krok sme sa s poslancami spoločne rozhodli schválením uznesenia na ostatnom miestnom zastupiteľstve. Paradoxne, bol to práve poslanec Djordjevič, ktorý sa pred polrokom jasne vyjadril na zasadnutí zastupiteľstva, že pre krytú plaváreň už neschváli v budúcnosti ani cent navyše.