Jeseň je pre chodcov najnebezpečnejšia
Včera sme vás informovali, že od piatka do nedele došlo na košických cestách až k štyrom dopravným nehodám s účasťou chodcov. Chýbalo len málo a niektoré z nich sa mohli skončiť tragicky. Zranilo sa dovedna šesť ľudí, z toho jedna žena skončila v nemocnici s ťažkými zraneniami.
Všetky nehody sa odohrali v nočných hodinách. Polícia znova opakuje varovanie, aké dôležité je vidieť aj byť videný hlavne za zníženej viditeľnosti. „Príčinou mnohých dopravných nehôd je nedostatočná viditeľnosť chodcov. Vodičom odporúčame, aby predvídali, zbystrili pozornosť všade tam, kde je predpoklad pohybu osôb,“ uviedla policajná hovorkyňa Jana Mésarová.
Štatistiky polície z posledných rokov jasne dokazujú, že z hľadiska rizika vzniku dopravných nehôd sú najkritickejšie práve jesenné mesiace. V tomto období je totiž často znížená viditeľnosť, hmla či mrholenie, navyše sa stmieva oveľa skôr. Ak na sebe chodec nemá žiadne reflexné prvky a je v tmavom oblečení, je pre vodiča skoro až nemožné ho spozorovať.
„Ľudské oko má tiež svoje limity a tmavý objekt na tmavom pozadí sa človeku zlieva. Okrem toho sa chodec nachádza na okraji zorného poľa vodiča, čo ho robí ešte neviditeľnejším,“ tvrdí dopravný psychológ Karol Kleinmann.
Pre bezpečnosť chodcov je nemenej dôležité dostatočné osvetlenie priechodov. Nie všetky priechody sú ale štandardne osvetlené a vodič častokrát zbadá chodca až v poslednej chvíli.
„V Holandsku je osvetlenie ciest a priechodov na neporovnateľne vyššej úrovni. V noci cesty vyzerajú ako za bieleho dňa. Osvetlené sú aj diaľnice a na niektorých miestach dokonca elektrické lampy nahrádzajú solárne panely, ktoré sa cez deň nabijú a celú noc svietia,“ podelil sa s nami o svoju skúsenosť košický vodič
z povolania Jaroslav Denčák. Tvrdí, že v Holandsku sa mu nikdy nestalo, že by mu nejaký chodec vbehol pod auto. „U nás je to ale s osvetlením katastrofa. Nedávno som neďaleko Prešova jedného chodca skoro zrazil.
Pravda, aj chodci sú tu menej disciplinovaní.“ Jeden náš čitateľ nás upozornil, že na Triede SNP, pri zastávke kino Družba smerom na Luník 1, je už dlhší čas odstránená lampa zo stĺpu verejného osvetlenia, ktorá by mala osvetľovať priechod pre chodcov. „Pravdepodobne stĺp vymenia počas rekonštrukcie električkových tratí. No to bude
nejaký čas trvať. Dovtedy možno len dúfať, že tam žiadneho chodca nezrazí,“ posťažoval sa nám čitateľ. Takýchto priechodov je v Košiciach niekoľko.
O jednom píšeme na strane 4. O ďalšom – na Popradskej pri ZŠ Kežmarská – sme písali v decembri minulého roku, keď tam auto priamo na zebre zrazilo len trojročné dieťa. Až po tejto nehode mesto začalo konať a o niekoľko metrov ďalej zriadilo nový priechod s fluorescentnými prvkami, pri ktorom je hneď aj verejné osvetlenie.
Smutné štatistiky
V minulom roku zahynulo v septembri až novembri na slovenských cestách dokopy 16 chodcov, ktorí zavinili dopravné nehody práve vlastnou nedisciplinovanosťou. V Košickom kraji bolo usmrtených až 7 z nich, čo je skoro polovica. Tohtoročné štatistiky zatiaľ vyzerajú ešte hrozivejšie.
Počas septembra v Košickom kraji zahynuli traja chodci, ktorí dopravné nehody aj zavinili. V porovnaní s celoslovenskou štatistikou však ide až o tri štvrtiny z celkového počtu, čo je viac než alarmujúce.
Vodič je pre súdy nevinný, ak chodec poruší povinnosti
Vodičov, ktorí motorovým vozidlom usmrtili chodca, súdy oslobodzujú, ak výrazne neprekročili povolenú rýchlosť alebo nejazdili pod vplyvom alkoholu.
Jeden z takýchto prípadov v Košiciach právoplatne skončil v septembri. Krajský súd potvrdil prvostupňové rozhodnutie, podľa ktorého šofér Karol za nehodu z augusta 2014 nemôže. Pri prevoze do nemocnice po nej zomrel 88 – ročný chodec. Dôchodcu zrazil na Triede SNP v ľavom pruhu v križovatke s Toryskou. Prokuratúra ho obžalovala na základe vyšetrovacieho pokusu. Ten mal ukázať, že poškodeného, ktorý prechádzal cez cestu mimo priechodu, videl v dostatočnej vzdialenosti, aby autom bezpečne zastavil.
Náhla prekážka
Okresný súd ale rozsudok o nevine oprel o posudky dvoch znalcov z dopravy. Z nich vyplývalo, že chodec vytvoril pre šoféra náhlu prekážku. „Keď sa zo stredu pravého jazdného pruhu rozbehol do jazdnej dráhy vozidla idúceho v ľavom pruhu, vodič už nemohol zastaviť pred miestom zrážky,“ tvrdil prvý znalec. Podľa druhého posudku Karol toto zrýchlenie pohybu chodca nemal možnosť včas predvídať.
V zdôvodnení verdiktu súd zohľadnil, že dôchodca „hrubým“ spôsobom porušil povinnosti chodca, lebo do cesty vošiel na neobvyklom mieste a keď bolo jasné, že cez ňu nemôže bezpečne prejsť.
Povolená rýchlosť
Podľa súdu od žiadneho vodiča nemožno vyžadovať, aby pri dodržiavaní svojich povinností predvídal porušenia povinností zo strany iných účastníkov premávky. Oslobodzujúci rozsudok si z rovnakých dôvodov vypočul aj vodič, ktorému v marci 2006 na Južnej triede pod kolesami zahynul opitý chodec. Auto išlo cez križovatku na zelenú, poškodený mu do jazdy vošiel za ňou mimo priechodu. Znalec vypočítal, že šofér dodržal maximálnu povolenú rýchlosť a súd tak dospel k záveru, že predpisy porušil iba chodec.
Matúš Pačinda, Roman Rokytka
Foto: shutterstock, Veronika Janušková