Konateľ Rapid Life vyhadzuje poisťovňu z vlastnej budovy
Príklad košickej poisťovne Rapid Life, ktorá je od polovice júna pod nútenou správnou Národnej banky Slovenska (NBS), je ukážkou, ako previesť posledné zvyšky majetku na seba a klientom nechať na vyplatenie ich pohľadávok mizivú šancu. A firmy, v ktorých skončil majetok, postupne odkrývajú svojich majiteľov – paradoxne, tých istých ako vo vytunelovanej spoločnosti.
Po tom, ako poisťovňa Rapid Life najprv previedla pravdepodobne najhodnotnejšiu časť majetku, budovu na Garbiarskej ulici, na firmu AB Real, teraz dáva AB Real poisťovni výpoveď z nájmu. O tom, že to nemôže byť náhoda svedčia personálne prepojenia. Konateľom AB Real je syn predsedu predstavenstva poisťovne Petra Talána, Peter Talán mladší. A od 5. júla aj samotný P. Talán starší. Ukážková obštrukcia, ktorá by mohla sťažiť prácu nútenej správkyni Irene Sopkovej. Tá má v budove vykonávať úkony pre zabezpečenie nútenej správy.
„Podľa aktuálnej informácie nútenej správkyne poisťovňa Rapid Life dostala výpoveď z nájmu na Garbiarskej ulici,” potvrdila vedúca komunikačného oddelenia NBS Jana Kováčová. Či bude mať táto výpoveď nejaký reálny vplyv na realizáciu úkonov nútenej správy, alebo či je vôbec možné dať firme v nútenej správe výpoveď z nájmu, spresniť nevedela.
Našli podozrivé transakcie
Nútená správkyňa už pritom zaznamenala viacero podozrivých transakcií. „Príkladom je prevod pohľadávok zo sporu medzi Rapid Life a štátom v zastúpení NBS,” uviedla hovorkyňa NBS. Ďalšie detailnejšie informácie o inventúre majetku poisťovne má nútená správkyňa predložiť NBS.
Ľuďom tak naďalej ostáva iba čakať a pokúsiť sa bojovať voči poisťovni o svoje finančné nároky, ktoré naďalej platia. „Poistenci majú nárok na plnenia, ktoré im vyplývajú z podpísaných poistných zmlúv. Nútená správkyňa bude informovať o vývoji, ďalšom postupe v poisťovni a o tom, ako majú klienti ďalej postupovať po tom, čo predloží NBS svoju predbežnú správu. Aktuálne ešte správkyňa analyzuje stav v poisťovni,” skonštatovala hovorkyňa NBS.
Už ani cent do pyramídy!
Jednou z možností, ako si začať uplatňovať svoje nároky, je osloviť neziskovú organizáciu Spotrebiteľské centrum. To v súčasnosti zastupuje poškodených klientov, ktorí si spolu nárokujú na istiny v celkovej hodnote takmer 3 milióny eur. Podľa jeho riaditeľa Miroslava Antoňaka doteraz neprehrali s poisťovňou žiadny súdny spor.
To sa nedá povedať o sporoch, v ktorých sa klienti zastupovali pred súdom sami. Neraz takto pre rafinovaný postup právnikov Rapid Life prišli o svoje nároky na peniaze „To, v akom stave sa nachádza poisťovňa, nemá nič spoločné s nárokmi ľudí. Ak by aj poisťovňa bola v mínuse alebo na nule, ich nároky sú stále platné,” podotkol Antoňak. Ľuďom však jednoznačne radí neplatiť poisťovni už nič. Podotýka totiž, že vie o prípadoch klientov, ktorí stále veria, že Rapid Life sa spamätá. Myslia si, že keď prestanú platiť, mohlo by ich to pripraviť o budúce výplaty. Tieto peniaze však už pravdepodobne nikdy neuvidia. Vo firme nie sú zrejme žiadne peniaze a najhodnotnejší majetok je prevedený na novú firmu.
Antoňak hovorí o prípade Rapid Life ako o veľkej pyramídovej hre, dokonca ešte väčšej ako nebankovky B.M.G. Invest a Horizont Slovakia. Kuriozitou je, že súčasťou vlastníctva budovy poisťovne je aj právo prechodu pre motorové vozidlá v prospech Horizontu, ktorý sídlil v tesnom susedstve na Komenského ulici. „Už v roku 2008 mohli prijať nejaké opatrenia, ktoré by smerovali k tomu, aby poisťovňa začala byť životaschopná. Namiesto toho podľa mňa z poisťovne urobili tunel,” povedal.
Klient: Poisťovňa postupovala nekorektne už dávno
Košičan Roman Jesenský uzavrel v roku 2002 životnú poistku ešte s predchodcom Rapid Life, Prvou česko-slovenskou poisťovňou. „Peniaze sa mali zhodnotiť a v roku 2012 mi ich mali vyplatiť. V priebehu poistného obdobia však došlo k určitým problémom. Zle bol vypočítaný vzorec NBS. Poisťovňa chcela, aby som niečo doplatil, ja som však nesúhlasil, dali mi výpoveď a skončili sme na súde,” priblížil začiatok sporu. Ten sa ťahal od roku 2009 až do vlaňajška. Problémom boli neustále obštrukcie zo strany poisťovne. Hoci súd vyhral, ku všetkým peniazom sa aj tak nedostal. Rapid Life nerešpektoval rozhodnutie súdu a poslal mu len 90 percent sumy. Zvyšných 10 percent si teraz nárokuje v exekučnom konaní. „Neviem, ako to dopadne, keďže je tam nútená správa,” zapochyboval.
Tento klient obstál ešte dobre. Jeho sused, ktorému vyplatili bez zdôvodnenia iba 50 percent peňazí, o vyplatení takmer celej istiny aj s úrokom môže iba snívať. „Mal chuť sa súdiť, no potom si to rozmyslel a do sporu nešiel. Takže aj takto získala poisťovňa 50 percent pre seba,” povedal R. Jesenský. Poisťovňa takto podľa neho ťažila z rezignovaných ľudí, ktorí sa boja. „Nechápem, čo teraz rozprávajú na tlačovkách, že sú poškodení,” vyhlásil.
Motiváciu bojovať o peniaze mu dávalo aj nekorektné správanie. „Od začiatku robili obštrukcie, tvrdili, že som neplatil načas. Ja som ale platil,” povedal. Ďalší šok zažil, keď mu vyplácali poistné aj po skončení zmluvy. No namiesto cieľovej sumy mu poslali peniaze, ktoré by dostal ako plnenie pre prípad smrti, čo bolo menej. Opäť pomohol len súd.