Konečný účet za rozvod s EEI nie je jasný
Poslanci mestského zastupiteľstva by mali v pondelok hlasovať o spôsobe rozluky mesta s parkovacou spoločnosťou EEI a o cene, ktorú by malo za to zaplatiť. Zatiaľ však nevedia, ani koľko to bude mestskú kasu stáť, ani čo bude nasledovať potom.
Na februárovom zastupiteľstve sa poslanci uzniesli, že v súvislosti s usporiadaním vzťahov mesta a EEI bude mesto postupovať podľa takzvaného 2. variantu. To znamená, že po vzájomnej dohode správu parkovacieho systému v centrálnej mestskej zóne ponechajú tejto spoločnosti a správu v desiatich rezidentských lokalitách prevezme právnická osoba so 100-percentnou účasťou mesta. V rámci dohody majú byť určené aj sumy pri presnej špecifikácii technického zhodnotenia systému, ktorý má mesto prevziať, ako aj výška takzvanej hodnoty kontraktu, teda finančnej náhrady za predčasné skončenie prevádzkovania rezidentských lokalít.
[ad][/ad]Nedostali podklady
Pri technickom zhodnotení vyčíslila EEI daňovú zostatkovú hodnotu na sumu vyše 1,109 milióna eur. O tejto sume má zastupiteľstvo rokovať. Podľa nezávislého poslanca Jaroslava Polačeka je to však príliš veľké sústo.
„Neviem, na základe čoho k nemu dospeli. Nedostali sme totiž potrebné podklady, len v tabuľke uvedené čísla pri jednotlivých lokalitách. A tie sa mi zdajú privysoké. Podľa predchádzajúcich údajov, ktoré EEI poskytla pri odpočte plnenia investície, ku ktorej sa zaviazali, boli čísla za jedno parkovacie miesto podstatne nižšie, ako sa uvádza v materiáli na toto zastupiteľstvo,“ upozorňuje J. Polaček.
Podobný názor má aj ďalší poslanec Miroslav Špak: „Mesto nám doteraz neposkytlo presný zoznam investícií, takže sa nevieme oprieť o presné čísla.“
Podľa občianskeho aktivistu Henricha Burdigu z iniciatívy Nezaplatím EEI ani cent – Občianska neposlušnosť je v súvislosti s vyrovnaním s parkovacou firmou uvedených toľko „z brucha vyčíslených nárokov“, že každý rozumný hospodár by ich zmietol zo stola, lebo sú nepreukázané.
Kto prevezme systém?
Ďalšou časťou vyrovnania by mala byť hodnota kontraktu. V materiáloch na zastupiteľstvo zatiaľ nebola vyčíslená. Ešte včera poslanci nedostali žiadne podklady.
„Budú im zaslané v stredu (dnes – pozn. autora), teda v dostatočnom časovom predstihu pred konaním zastupiteľstva. V rovnaký deň budú prerokované v jednotlivých komisiách,“ informovala nás včera hovorkyňa magistrátu Linda Šnajdárová.
Opoziční poslanci a aktivisti vytýkajú mestu aj skutočnosť, že v materiáli sa vôbec nehovorí o tom, kto prevezme správu parkovania v rezidentských lokalitách.
„Musíme sa predsa pripraviť na to, čo bude deň po tom, keď by sme ukončili v týchto územiach vzťah s EEI. To už musí byť jasné a pripravené, ale na to treba dostatok času, aby to zasa nebolo ušité horúcou ihlou,“ tvrdí J. Polaček.
Magistrát: Času je dosť
Na magistráte si však myslia, že ešte je dosť času. „Pokiaľ nie je dohoda medzi mestom a spoločnosťou EEI uzavretá a schválená poslancami mestského zastupiteľstva, považujeme za predčasné vyjadrovať sa k nástupníckej organizácii a k príprave prevzatia systému,“ informovala nás L. Šnajdárová.
Podľa opozičných poslancov a aktivistov je riešenie jediné – odložiť hlasovanie o dohode s EEI dovtedy, kým im mesto nedodá presné a podrobné podklady, na základe ktorých by sa mohli kvalifikovane rozhodnúť.
Podľa názoru košického právnika Martina Friedricha by pre mesto nebolo prípadné rozhodnutie o neplatnosti zmluvy s EEI bez finančného rizika.
„O platnosti alebo neplatnosti právneho úkonu môže rozhodnúť jedine súd v civilnom konaní. Právny názor NKÚ na to nemá priamy vplyv. Pokiaľ by k vysloveniu neplatnosti nájomnej zmluvy na súde došlo z dôvodov, na ktoré upozornil NKÚ, tak je mesto Košice subjektom, ktorý porušil zákon a EEI si na základe tejto skutočnosti môže uplatňovať voči mestu svoje nároky. Je veľmi pravdepodobné, že vo finančnom vyjadrení by boli nároky parkovacej firmy vyššie ako v prípade dohody o urovnaní,“ myslí si M. Friedrich.
Navyše by podľa jeho slov musel byť ukončený vzťah s firmou nielen v rezidentských lokalitách, ako sa o to snaží mesto dnes, ale aj v centrálnej mestskej zóne.
Prečo chcú poslanci a aktivisti odložiť rokovanie
Bratislavský Krajský súd zamietol žalobu, ktorú podalo mesto Košice na Najvyšší kontrolný úrad. Radnica žalobou reagovala na protokol z kontroly NKÚ, ktorý mestu vytýkal viacero pochybení aj v súvislosti s EEI.
Podstatným zistením bolo konštatovanie, že zmluva mesta a parkovacej spoločnosti je neplatná, pretože bola uzatvorená v čase, keď to zákony nedovoľovali. Mesto prebiehajúcim súdnym konaním argumentovalo, prečo protokol nepredložilo zastupiteľstvu.
Nová situácia
Po zamietnutí žaloby je však situácia iná. „Je povinnosťou mesta, aby výsledky zistení z protokolu dalo poslancom na prerokovanie. A tí by mali k nim mali zaujať stanovisko, ktoré by malo mať vplyv aj na ďalšie kroky týkajúce sa spoločnosti EEI. Preto by s rozhodnutím mali počkať,“ myslí si aktivista Henrich Burdiga. Podľa hovorkyne magistrátu L. Šnajdárovej však uznesenie súdu nie je právoplatné a mesto proti nemu podá opravný prostriedok.
Klamali v registri?
Pred zastupiteľstvo vytiahli ďalšiu skutočnosť aj poslaci Jaroslav Polaček a Marcel Gibóda spolu s právnikom Romanom Frnčom. Týka sa skutočnosti, že firma EEI podľa nich neuviedla správne údaje o užívateľoch konečných výhod v Registri partnerov verejného sektora. V ňom je ako užívateľ konečných výhod zapísaný Ján Fellegi. Ten však od roku 2015 vlastní len necelých sedem percent firmy. Preto poslanci s právnikom podali podnet na Okresný súd v Žiline, ktorý spravuje spomínaný register.
„Ak súd vyhodnotí, že EEI uvádzalo neplatné a nepravdivé údaje, tak ju mal vymazať z registra. Mesto by tak mohlo odstúpiť od zmluvy bez toho, aby muselo spoločnosti vyplácať akúkoľvek náhradu škody v podobe ušlého zisku,“ tvrdí R. Frnčo.
Poslanci preto vyzývajú zastupujúceho primátora a svojich kolegov v zastupiteľstve, aby odložili rokovanie o vyrovnaní s EEI do rozhodnutia žilinského súdu.
O reakciu na spomínané tvrdenia sme požiadali EEI, zatiaľ sme ju však nedostali.
[article slug=”rozvod-po-kosicky”][/article]Čítajte aj:
- Parkovné budeme platiť aj po odchode EEI
- EEI odchádza, ale nie úplne
- Parkovanie v Košiciach: aktivisti preferujú zúženie zóny platenia
- Platia vodiči za parkovanie? Firma i polícia majú rozdielne údaje