Parkovanie v Košiciach: EEI odchádza, ale nie úplne
Mestské zastupiteľstvo na dnešnom rokovaní rozhodovalo o spôsobe ukončenia spolupráce parkovacej spoločnosti EEI a mesta Košice. Ostro sledované rozhodovanie sa nieslo v búrlivom duchu.
Ukončenie kauzy EEI, ktorá s najväčšou pravdepodobnosťou spôsobila prehru Richarda Rašiho (Smer – SD) v novembrových voľbách predsedu Košického samosprávneho kraja, avizoval primátor už na decembrovom zastupiteľstve. Odôvodnil to obavami, aby sa to isté ako jemu nestalo v tohtoročných komunálnych voľbách aj poslancom, ktorí doteraz za parkovacou spoločnosťou stáli.
Bez dohody hrozia súdy
Mestský parlament mal na výber zo šiestich variantov, ako ukončiť spoluprácu s mestom. Podľa nich by EEI buď mala úplne skončiť v celom meste, alebo len v rezidentských lokalitách, alebo by sa zmluva nechala dobehnúť až do jej ukončenia v roku 2022.
„Stále platí to, čo som skonštatoval v decembri. Z témy parkovania sa stala jedna negatívna emócia, ktorá sužovala mesto. Preto som nabádal na to, aby sme nenechali súčasný stav,“ skonštatoval primátor Raši. Upozornil na skutočnosť, že každá alternatíva, ktorá nespočíva na dohode, nesie riziko súdneho sporu. Analýzu vypracovanú pre firmu EEI dali do materiálov preto, aby poslanci vedeli, ako sa na vec pozerá druhá strana. Podľa Rašiho slov môže po odchode EEI prevádzkovať parkovanie napríklad bytový podnik, alebo dopravný podnik, či zriadená nová spoločnosť. Môže však byť aj v réžii mestskej polície, ktorá to už robila.
Chýbali podrobnejšie analýzy
Poslanec Marcel Gibóda (nezávislý) navrhol uznesenie, podľa ktorého mali poslanci dostať ešte pred rozhodnutím podstatne viac informácií o doterajšom plnení zmluvných záväzkov mestom aj firmou EEI, o úspešnosti terajšieho systému parkovania a analýzy o tom, čo bude nasledovať po rozvode s parkovacou spoločnosťou. Poslanci to však neschválili.
Vyhodnotenie úspešnosti doterajšej parkovacej politiky v rezidentských lokalitách chýbalo aj poslancovi a starostovi Sídliska KVP Alfonzovi Halenárovi (nezávislý). „Nedostali sme ani analýzu toho, ako sa zmenil stav v parkovaní v rezidentských lokalitách od zavedenia rezidentského systému, ani ako sa to prejavilo na práci hasičov, alebo polície, či sa môžu lepšie dostať na miesta, na ktoré sa potrebujú dostať,“ upozornil A. Halenár.
Takmer jednohlasne
Mestský parlament sa nakoniec drvivou väčšinou hlasov rozhodol pre druhú alternatívu. Proti nehlasoval nikto, dvaja sa zdržali. Znamená to, že mesto sa bude musieť dohodnúť s EEI na zúžení predmetu nájmu na centrálnu mestskú zónu, ako to bolo do júla 2016. V nej zostane EEI podľa zmluvy do roku 2022. V rezidentských lokalitách bude parkovanie spravovať firma so stopercentnou účasťou mesta. S EEI bude mesto rokovať o finančných nárokoch. Zatiaľ počítajú s povinnosťou zaplatiť parkovacej spoločnosti približne 1,1 milióna eur ako zostatkovú hodnotu za technologické zariadenia, o výške hodnoty kontraktu bude mesto s EEI rokovať.
„Pre mňa je to prvý krok k prevzatiu systému parkovania mestom. Ani pri najviac vypätých okamihoch nikto nespochybnil potrebu regulácie parkovania. Ak sa bude platiť mestu, odpadne najväčšia výhrada. Od EEI sme už dostali list, že je prístupná rokovaniam o dohode. Budeme sa snažiť, aby bola pre mesto čo najvýhodnejšia,“ zdôraznil primátor. „Ak sa dohodneme, môže mesto začať spravovať parkovanie od začiatku druhej polovice tohto roku. Snažíme sa zabrániť tomu, aby sa po voľbách dostali k moci ľudia len na základe toho, že boli proti niečomu a nemajú žiadnu víziu,“ zhodnotil rozhodnutie poslancov Raši. Dodal, že ak mesto bude v organizácii parkovania úspešné, môže po vypršaní zmluvy EEI v roku 2022 rozmýšľať aj o spravovaní centrálnej mestskej zóny.
Ako sa vyvíjal vzťah mesta a EEI
- v auguste 2012 začala EEI spravovať parkovanie v centrálnej mestskej zóne
- v septembri 2013 podal prokurátor protest s konštatovaním, že vyberanie parkovného súkromnou firmou odporuje platnej legislatíve
- v decembri 2013 začala platiť novela Cestného zákona a pôsobenie EEI sa formálne legalizovalo
- v roku 2015 mestskí poslanci prijali VZN číslo 157 o parkovaní v meste, kde sa zóna plateného parkovania rozšírila o 10 rezidentských lokalít v širšom centre mesta
- v júni 2016 sa začal aktívny občiansky odpor voči chystanému systému plateného parkovania, po búrlivom mestskom zastupiteľstve vznikajú občianske iniciatívy a spúšťa sa veľká petičná akcia
- v júli 2016 EEI spúšťa nový parkovací systém, dochádza k poškodzovaniu jej majetku, najmä parkovacích automatov
- v novembri 2016 aktivisti odovzdávajú petíciu za zmenu parkovacieho systému v Košiciach, podpísalo ju vyše 17-tisíc ľudí
- v decembri 2016 zastupiteľstvo schvaľuje zmeny vo VZN, mnohé zohľadňujú požiadavky aktivistov
- v roku 2017 sa stupňuje kritika EEI pre nesplnené záväzky vybudovať stovky nových parkovacích miest, primátor vyzýva firmu, aby si záväzky plnila, dáva jej konkrétny termín
- v lete 2017 aktivisti zverejnili výsledok kontroly Najvyššieho kontrolného úradu v meste Košice, tá hovorí aj o neplatnosti zmluvy medzi mestom a firmou EEI, mesto výsledky kontroly napadlo na súde
- v decembri 2017 po prehratých župných voľbách primátor na zastupiteľstve vyhlásil, že kauzu EEI v Košiciach treba definitívne ukončiť, pripustil aj vypovedanie zmluvy
- dnes poslanci schválili, že primátor skúsi s EEI vyrokovať dohodu o jej odchode z rezidentských lokalít
Čítajte aj:
- Koniec zmluvy s EEI?
- Bude po prípadnom odchode EEI spravovať parkovanie v Košiciach obecná firma?
- Rozvod mesta Košice a EEI: Reči sa hovoria skutky zatiaľ nevidno
- NKÚ: Zmluva mesta s EEI je neplatná!