Košičania majú výhrady proti prílišnému počtu stožiarov
Modernizácia električkových tratí (MET) je stále v centre pozornosti Košičanov. Okrem dopravných obmedzení súvisiacich so stavbou si všímajú najmä počet a umiestnenie stĺpov, ktorých pozdĺž tratí poriadne pribúda.
Viacerým našim čitateľom sa zdá, že nových stĺpov je akosi priveľa – podstatne viac ako na rovnakých úsekoch pred začiatkom rekonštrukcie.
„Najmä obratisko na Havlíčkovej ulici je doslova lesom stožiarov. Je ich oveľa viac ako predtým. V ničom za ním však nezaostáva ani ulica Československej armády. Tam stále stoja aj staré stĺpy a pribudli nové. Je naozaj nevyhnutné, aby ich bolo tak veľa?“ pýtajú sa naši čitatelia.
Osvetlenie bude separé
Na nevyhnutnosť takého vysokého počtu stožiarov sme sa opýtali priamo zhotoviteľa stavby MET, teda spoločnosti Eurovia SK.
„Všetky stĺpy trakčného vedenia sú zrealizované v súlade s platnou projektovou dokumentáciou. V spomínaných úsekoch, teda na ulici ČSA a na obratisku Havlíčkova ide o účelové osadenie samostatných stožiarov trakčného vedenia a samostatných stĺpov verejného osvetlenia. Verejné osvetlenie tak bude osvetľovať len priľahlé chodníky a nie električkovú trať,“ sprostredkovala nám vysvetlenie kompetentných hovorkyňa Eurovie Lenka Kubejová.
Podľa jej vyjadrenia osadia pracovníci spoločnosti v rámci prebiehajúcej stavby MET spolu na všetkých úsekoch približne 780 stĺpov trakčného vedenia.
Nesúhlasil majiteľ budovy
Ďalší čitatelia nás upozornili na stĺpy, ktoré sú opäť umiestnené v chodníkoch: „Mesto sa už po problémoch napríklad na ulici Boženy Němcovej vyjadrilo, že pokiaľ sa tomu bude dať vyhnúť, nebudú stožiare umiestňovať v chodníkoch, kde by mohli zavadzať chodcom. Takéto stĺpy sa však zasa objavili na Komenského ulici, ktorá sa práve rekonštruuje. Niekoľko ich je na začiatku ulice pri Námestí Maratónu mieru a ďalší zasa o niekoľko sto metrov ďalej neďaleko križovatky s Letnou.“
Podľa informácií z Eurovie sa však takémuto umiestneniu stĺpov na Komenského nedalo vyhnúť. Pri stožiaroch na začiatku ulice sa na jednej strane mesto dohodlo s majiteľom budovy strojníckej priemyslovky a laná trakčného vedenia umiestnia na budovu. Na náprotivnej strane je však situácia iná. Ako nám povedala hovorkyňa zhotoviteľskej spoločnosti, vlastník budovy súhlas na rovnaké riešenie umiestnenia trakčného vedenia nedal, a tak bolo nevyhnutné postaviť stožiare. Sami sme sa však presvedčili, že sú umiestnené prakticky v obrubníkoch a do úzkeho chodníka zasahujú len minimálne.
Prekážkou parkovisko
Pri ďalšom stožiari na Komenského pred predajňou potravín či cukrárňou Aida museli brať do úvahy pracovníci Eurovie objektívne okolnosti.
„Zdôrazňujem, že všetky stĺpy trakčného vedenia sú zrealizované v súlade s platnou projektovou dokumentáciou. Spoločnosť EUROVIA SK, závod Košice, osadzuje a bude i naďalej osadzovať stožiare trakčného vedenia len mimo chodníkov, pokiaľ to však existujúce inžinierske siete dovolia a je to z technického hľadiska možné. Na spomínanom mieste Komenského ulice je v tesnej blízkosti cyklochodníka parkovisko pre osobné automobily. Z tohto dôvodu musí byť stĺp umiestnený vo vzdialenosti minimálne päťdesiat centimetrov od obrubníka tak, aby mohli autá bezpečne parkovať,“ informovala nás L. Kubejová.
Po prehliadke viacerých častí stavby modernizácie električkových tratí (MET) v závere minulého týždňa vyjadrilo vedenie magistrátu ako investor spokojnosť s tým, ako práce pokračujú. „Napriek tomu, že v januári bolo tri týždne veľmi zlé počasie, čiastkové meškania sa postupne doháňajú a termín finálneho ukončenia stavby nie je ohrozený. Zatiaľ ide zhotoviteľ diela podľa našich predstáv, nie sú žiadne problémy,” povedal po kontrolnom dni primátor Richard Raši. Ako informoval Miroslav Sambor z komunikačného referátu magistrátu, zhotoviteľ diela v priebehu minulého týždňa spustil v avizovanom termíne obojsmerne dopravu na Letnej ulici. Aj po Zimnej v smere od Československej armády už môžu motoristi jazdiť bez obmedzení, aj keď tam ešte dorábajú dlažby na chodníkoch pre chodcov a nevidiacich.
Prečo menia trakčné vedenie na ulici ČSA druhýkrát po dvoch rokoch?
O druhej výmene trakčného vedenia na ulici Československej armády v priebehu necelých dvoch rokov sme už čitateľov KOŠICE:DNES informovali pred mesiacom. Obyvateľom bytov na spomínanej ulici to pripadalo ako zbytočné míňanie peňazí.
Trakčné vedenie na časti ulice totiž vymieňali v roku 2015 v rámci stavby modernizácia električkových uzlov (MEU). „Jasne sa pamätám na to, ako pred necelými dvomi rokmi montovali robotníci na plošine drôt z obrovskej cievky. Preto som bol poriadne prekvapený, keď som nedávno videl, že vedenie opäť dávajú dolu a strihajú ho na pomerne krátke časti,“ povedal nám Košičan Juraj Sokáč, podľa ktorého je to nelogické mrhanie peniazmi.
Ako v roku 2015, tak aj teraz je zhotoviteľom stavby spoločnosť Eurovia SK. Na naše otázky, či bola výmena trakčného vedenia buď vtedy, alebo teraz naozaj nevyhnutná, sme dostali z magistrátu takúto odpoveď:
„V rámci MEU bolo menené trakčné vedenie, ale neboli menené stožiare trakčného vedenia. V rámci druhej etapy modernizácie električkových tratí (MET) mení, respektíve montuje, zhotoviteľ diela nové stožiare trakčného vedenia. Preto musí vymeniť aj trakčné vedenie. Dôvodom je skutočnosť, že ak sa zo starého stožiara pri jeho výmene trakčné vedenie zdemontuje, skrúti sa, a už sa nedá namontovať späť,“ informovala nás hovorkyňa Linda Šnajdárová.
(FER)
Foto: Veronika Janušková, šč