Košičania za prácou cestovať nechcú, hoci jej je tu málo
Nájsť si dobrú prácu je niekedy veľmi zložité. Prečo si ju však niektorí ľudia nevedia nájsť aj napriek tomu, že majú skvelé študijné výsledky, dostatok sebavedomia, znalosť jazykov či niekoľkoročnú prax v odbore? Trh práce sa mení.
Hoci v médiách dookola znie informácia, že nezamestnanosť klesá, obyvatelia Košického kraja to až tak nepociťujú. Dôvodov je viacero. Mnohé z nich sa v plnej nahote ukázali aj na minulotýždňovom podujatí Profesia days 2018, ktoré bolo v našom meste už druhý raz.
[ad][/ad]Ani Bratislava, ani Prešov
„Záujem uchádzačov z košického regiónu o vycestovanie za prácou do Bratislavy je minimálny. Napriek tomu, že v tomto kraji je najvyššia nezamestnanosť, platí, že Košičania chcú pracovať najmä doma,“ hovorí Ivana Molnárová, výkonná riaditeľka spoločnosti Profesia, a dodáva, že trh práce je na východnom Slovensku pomerne uzavretý. „Uchádzači zo západu a stredu krajiny o zamestnanie v Košickom kraji nestoja.“
Áno, Bratislava je ďaleko, ale obyvateľom z nášho kraja sa nechce cestovať ani k susedom do Prešovského kraja. „Kým zamestnanie v Košickom kraji hľadá 22 percent uchádzačov s bydliskom v Prešovskom kraji, medzi košickými uchádzačmi je ochota cestovať ešte nižšia. Iba 11 percent kandidátov z Košického kraja je ochotných pracovať v susednom regióne,“ uviedla I. Molnárová.
Regionálne rozdiely
Na Slovensku vládnu z pohľadu dostupnosti zamestnania veľké regionálne rozdiely. „Od septembra 2017 do augusta 2018 bol počet pracovných ponúk na západe až o 349 percent vyšší ako na východnom Slovensku,“ hovorí riaditeľka a spresňuje, že kým v Bratislavskom kraji je v ponuke viac ako 115-tisíc pracovných pozícií, v Košickom je ich iba o niečo viac ako 25-tisíc.
V porovnaní s ostatnými regiónmi majú uchádzači z Košického kraja druhý najväčší záujem pracovať tam, kde bývajú. Viac chcú zarábať doma už iba kandidáti z hlavného mesta, ale tam je k dispozícii štvornásobne viac pracovných ponúk. Naopak, najnižší záujem o prácu v kraji svojho bydliska majú v prešovskom regióne. Až štvrtina záujemcov o zamestnanie z tohto regiónu sa zaujíma o pracovnú pozíciu inde.
[ad2][/ad2]Veľká konkurencia
Zo štatistík pracovného portálu vyplýva, že dostupnosť pracovných ponúk sa odráža aj na priemernom počte reakcií uchádzačov. Najnižšia konkurencia je opäť v Bratislavskom kraji, kde si na jednu pracovnú pozíciu klikne v priemere 15 uchádzačov, zatiaľ čo v Košickom kraji je ich v priemere viac ako 21. „To znamená, že košickí uchádzači musia pri atraktívnych pracovných miestach súperiť s vyšším počtom konkurentov ako hocikde inde na Slovensku,“ upozorňuje I. Molnárová.
Keďže zamestnávatelia sú povinní uvádzať aj ponúkanú mzdu za vykonávanú prácu, asi nikoho neprekvapí, že tá je v Bratislavskom kraji oveľa vyššia. „Je tam oveľa viac zamestnávateľov ako na východe krajiny a to sa prejavuje aj na mzdách. Pracovník v Košickom kraji zarobí o 350 eur menej ako jeho kolega na západe krajiny, kde je priemerná mzda v hrubom 1 388 eur,“ spresnila riaditeľka Profesie.
Ponúk je viac aj pre starších
Podľa Ivany Molnárovej bolo v roku 2009 na ich portáli uverejnených 6 402 pracovných ponúk v Košickom kraji. „Drvivá väčšina z nich bola v Košiciach. Odvtedy sa však situácia výrazne zmenila. V 1. polroku uverejnili zamestnávatelia v tomto kraji vyše 21-tisíc ponúk. Za prvých šesť mesiacov bolo tak v tomto regióne dostupných viac ako trojnásobok ponúk v porovnaní s celým rokom 2009.“
Keďže celkovo na Slovensku nezamestnanosť klesá, má aj staršia generácia šancu na uplatnenie. „V kategórii ľudí, ktorí majú viac ako 50 rokov, je veľa takých, ktorí majú technické odborné vzdelanie. Toto sú práve odborníci, o ktorých majú zamestnávatelia veľký záujem, keďže sa predpokladá, že takíto ľudia budú v budúcnosti chýbať na trhu práce. Problém však nastáva, ak sa chce starší človek zamestnať napríklad v marketingu, IT oblasti a v administratíve. Na jednu pracovnú ponuku v tejto oblasti v Košickom kraji reaguje až sto uchádzačov. Starším môžem iba odporučiť celoživotné vzdelávanie, a ak sú rozvážni a idú s trendmi, ovládajú prácu s počítačom a internetom, ich možnosti sa zvyšujú,“ uviedla Nikola Richterová, hovorkyňa Profesie.
Nepokazte prvý dojem
- V úvode životopisu nezabudnite uviesť celé meno aj priezvisko, dátum narodenia nie je podstatný.
- Veľmi dôležité je uviesť aktuálnu, resp. korešpondenčnú adresu.
- V časti venovanej vzdelaniu má byť na prvom mieste vaša posledná ukončená škola. Kam ste chodili na základnú školu, nie je vôbec dôležité. Nezabudnite uviesť aj absolvované kurzy či prax.
- Ak ste už niekde pracovali, nestačí napísať firmu, ale je potrebné stručne popísať náplň práce.
- Pozor na fotografiu – niekedy môže nevhodná snímka napríklad z exotickej dovolenky či bujarej oslavy pokaziť celý dojem.
- Skontrolujte si, či vám roky správne nadväzujú.
- Vyvarujte sa familiárnosti a zdrobneninám v e-mailových adresách. Radšej si pre tento účel založte nový, seriózny e-mail.
- Životopis si po sebe niekoľkokrát prečítajte a opravte pravopisné chyby – môžu vás diskvalifikovať.
- Nezabudnite, že dôležité sú údaje a nie farebnosť a umelecký dojem životopisu.
- Na pracovný pohovor príďte včas, neprežeňte to s líčením a ani príliš neformálnym oblečením.
- Pozor na prehnané sebavedomie, niekedy kandidáti odmietajú informácie od personalistu s tým, že ich poznajú.
Miroslava Pavlínská – nezamestnaná
Prišla som sem kvôli novému zážitku. Prvý raz som na takomto podujatí. Prácu si tu ale asi nenájdem, pretože mám umelecké zameranie, ale bola som zvedavá, ako to tu vyzerá.
Štefan Puškáš – nezamestnaný
Chcel by som si tu nájsť prácu. Bral by som aj pozíciu skladníka. Mám so sebou aj životopis a bol by som rád, ak by mi to tu dnes vyšlo, pretože roboty je málo.
Zuzana Letišáková – nezamestnaná
Hľadám si prácu ako účtovníčka, bola by som rada, keby som si ju dnes našla. Takýto veľtrh práce je na to dobrá príležitosť. Mám so sebou aj životopis a motivačný list.
Mikuláš Tóth – nezamestnaný
Podľa mňa je tento veľtrh veľmi chaotický. Je tu strašne veľa vystavovateľov. Ak človek nepozná cudzí jazyk, v tých anglických či nemeckých názvoch firiem sa veľmi ťažko orientuje.
foto: Veronika Janušková
[ad3][/ad3]