Košice sa stali múzeom motorizmu
Mestský park, Hlavná ulica i Kulturpark voňali koncom minulého týždňa benzínom a nostalgiou.
Hrdí majitelia štvorkolesových deduškov počas štvordňového zrazu veteránov Cassovia classic neostali len pri statickom vystavovaní svojich miláčikov. Konvoj historických automobilov zdobil od štvrtka do nedele cesty východného Slovenska a Maďarska. Okrem áut mohla verejnosť obdivovať aj zbierku poľnohospodárskej techniky, či bicykle z čias dávno minulých.
„Náš zraz je okrem iného výnimočný tým, že sa jedná o výberovú akciu,“ hovorí riaditeľ podujatia Július Cako. „Účasť je obmedzená na päťdesiat vozidiel. Tie vyberáme napríklad aj podľa toho, či už v Košiciach boli vystavované.“ Prihlášku na zraz odoslalo vyše 100 záujemcov. Zjednodušene povedané, veterán je auto staršie ako tridsať rokov. Mnohé exponáty túto hranicu hravo predčili – napríklad najstaršie auto, vyše deväťdesiatročné Rolls Royce Phantom 1.
Nechýbala spanilá jazda
Po štvrtkovom štarte akcie v Mestskom parku a na Hlavnej ulici predviedli motoristické klenoty aj svoju vitalitu. V piatok ráno sa vybrali z Košíc cez Obišovce a Prešov až do Starej Ľubovne, minuli aj panorámu Spišského hradu a poradili si dokonca aj s náročným horským prechodom Branisko. V sobotu zase trhali asfalt na maďarských cestách. Jazdu bez veľkých problémov zvládli všetci, napriek tomu by sa niektorí svojho moderného auta nevzdali.
[ad][/ad]Moderné či historické
Organizátori v sobotu večer oficiálne ukončili piaty ročník podujatia. Dobovo oblečení majitelia svoje tátoše prehnali cez symbolickú cieľovú čiaru pred Kulturparkom, kde každý z nich dostal aj ocenenie a certifikát o účasti. Definitívnu bodku za skvelým podujatím dala nedeľňajšia, posledná výstava pred Kulturparkom.
Názor na to, či by svoje moderné auto ľudia vymenili za historické, sme sa opýtali aj laickej verejnosti. „Ak by som mal možnosť, určite by som si vybral staršie auto. Tie boli totiž vyrábané s citom a sú veľmi kvalitné,“ hovorí Ľubomír Bračok. Iní by svojho nového tátoša nemenili. „V dnešnej dobe by som si určite vybral moderné auto, ale ak by som mal možnosť, rád by som si na veteráne zajazdil,“ vyhodnotil Róbert Lupa.
Miláčikom zrazu – „bublina“
Napriek svojim rozmerom už od začiatku vytŕčalo z radu. Drobné BMW Isetta sa stalo miláčikom zrazu. V päťdesiatych rokoch minulého storočia navrhli talianski dizajnéri pod licenciou bavorskej automobilky vozidlo, ktoré malo vynikať v úspornosti. Vďaka svojej veľkosti a vajíčkovému tvaru si vyslúžilo prezývku bublina. Isetta nemá na dĺžku ani dva a pol metra a šírku pod jeden a pol.
Auto bolo pôvodne predstavené firmou Iso SpA. Táto firma najprv vyrábala iba chladničky, skútre a malé trojkolesové úžitkové vozidlá. S Isettou však dobila trh osobných vozidiel, keďže auto nešetrilo iba miesto. Bol to prvý automobil, ktorý dosiahol spotrebu tri litre na sto kilometrov. Isetta sa rýchlo stala najpredávanejším jednovalcovým autom na svete. Perličkou dizajnu tohto drobca sú jeho jediné dvere. Ak do nej chcete nastúpiť, musíte otvoriť celý predok auta aj s čelným sklom.
Roman Sturdik si svoj exemplár zadovážil pred osemnástimi rokmi. „Auto som si zadovážil zo Spojených štátov a jeho renovácia mi trvala rok. Dnes je Isetta vzácnosťou, po svete ich jazdí zhruba tisícka,“ popisuje majiteľ drobného bavoráku. „Kúpiť v súčasnosti ďalšiu Isettu je takmer nemožné, preto ich hodnota z roka na rok stúpa,“ doplnil Sturdik.
Zlatý medailista medzi deduškami
K najvzácnejším kúskom tohtoročnej prehliadky veteránov v Košiciach patrila Isotta Fraschini Karla Pavlů.
Svoju cestu ku štvorkolesovým starčekom našiel už v mladom veku. Keďže vtedy nemal dosť peňazí na nové auto, musel sa uspokojiť so starým. Svoju prvú Issotu Fraschini predal, pretože šiel na vojnu a nový majiteľ ju napokon nechal zošrotovať. Karel Pavlů svoje rozhodnutie dlho ľutoval. Na ďalšiu šancu čakal dlhých štyridsať rokov. Trpezlivosť sa mu však vyplatila. So svojou druhou Isottou Fraschini 8A SS Castagna Roadster získal na medzinárodnej súťaži Concours d’Elegance v americkej Pebble Beach minulý rok prvé miesto.
„Táto súťaž je tak prísna, že pokiaľ na nej auto jeden rok nevyhrá, už nikdy sa nemôže zapojiť,“ vysvetľuje dôležitosť ocenenia riaditeľ Cassovia classic Július Cako.
Tomáš Hrivňák