Košice trápi nedostatok asistentov pre učiteľov
Mamička chcela zapísať telesne postihnutú dcéru do prvého ročníka v škole s bezbariérovým prístupom. Škola sa bráni, že nemajú kapacity na jej prijatie kvôli ďalšiemu hendikepu.
Silvia Glodeková je matkou dvoch detí. Osemročného syna a mladšej dcérky Leyly, ktorá má detskú mozgovú obrnu. Dievča sa chystá nastúpiť do prvého ročníka základnej školy.
Pre telesný hendikep chcela svoju dcéru zapísať na Základnú školu Mateja Lechkého, kde majú bezbariérový prístup, čo pomáha integrovaniu žiakov zo zdravotným znevýhodnením medzi zdravé deti. „Zároveň tam chodí aj jej starší brat, čo by bolo oveľa praktickejšie,“ hovorí Glodeková.
[ad][/ad]Nedostatočné kapacity
Leyla absolvovala testy na zápis do prvého ročníka, podľa matky v rámci možností úspešne. Dievča dostalo diplom, odmenu a Glodeková vraví, že po skúške jej nepovedali, že by nemohla nastúpiť. Neskôr sa v škole dozvedela, že dcéra nepatrí do spádovej oblasti školy.
Danica Blašťanová, zástupkyňa riaditeľa Základnej školy Mateja Lechkého, hovorí niečo iné. „Prijímame deti aj z iných oblastí. Problém je v tom, že nemáme kapacitné možnosti na výučbu žiačky, pretože má aj iné diagnózy, nielen telesné postihnutie, preto jej nevieme poskytnúť adekvátne podmienky. Niektoré deti potrebujú pri výučbe aj ďalší odborný personál, lepšiu starostlivosť a menší kolektív,“ uviedla.
V súčasnosti majú v škole pätnásť telesne hendikepovaných detí, pre ktoré sú k dispozícii dvaja asistenti učiteľa a špeciálny pedagóg. Podľa zástupkyne ponúkali matke aj iné riešenia, s ktorými ona nesúhlasila. Kvôli citlivosti údajov však zástupkyňa informácie nechcela konkretizovať.
Glodeková tvrdí, že žiadne alternatívy jej neponúkli, len ju poslali na ZŠ Starozagorská 8 a ZŠ Gemerská 2. Ani jedna z nich však nevyhovuje, keďže nedisponujú bezbariérovým prístupom.
Zrakové postihnutie
Malá Leyla má okrem detskej mozgovej obrny aj zmyslové postihnutie, a to zraku. Konkrétne „výrazné oslabenia v čiastkových funkciách zrakového vnímania“, ako uvádza odporúčanie pracovníka zo špeciálno-pedagogického poradenstva. Nie je nevidiaca, nemá ani mentálne postihnutie.
V Košiciach existuje škola, ktorá sa špecializuje na postihnutia zraku. Je to ZŠ Gemerská, ktorá však nemá bezbariérový prístup, a aj tak má naplnenú kapacitu detí s postihnutím.
Podľa Glodekovej táto škola bola ochotná pomôcť ZŠ Lechkého poskytnutím učebných materiálov pre deti so zrakovými problémami. Napriek tomu ostal postoj školy negatívny, tvrdí matka.
„Mám ťažké srdce na riaditeľa. Všetko by som chápala, keby mi už skôr povedal, že môže nastať taká situácia, keď som chodila na rodičovské združenia svojho syna a vedeli, že mám v pláne ju tam prihlásiť,“ dodáva.
Ujala sa jej iná škola
Glodekovej status s opisom problému na Facebooku si všimla riaditeľka ZŠ Drábova Annamária Kmiťová. S pomocou magistrátu mesta kontaktovala matku a škola nakoniec Leylu prijala.
„Nie je to síce bezbariérová škola, ale vytvoria také podmienky, že triedu 1. – 4. ročníka presunú na prízemie, aby sa tam moja dcéra mohla pohybovať,“ hovorí Glodeková.
Škola už kontaktovala aj ZŠ Gemerskú, aby je poskytla konzultácie pri vyučovaní malej Leyly. ZŠ Drábova nemá asistenta učiteľa, preto jej bude na vyučovaní asistovať zatiaľ jej matka.
„Budem musieť, nemáme iné východisko. Ešte by bola možnosť žiadať o osobného asistenta cez úrad práce, ale ten vraj nemôže byť v škole počas vyučovania, iba počas mimoškolských aktivít,“ dodáva. Uvažuje aj nad tým, že by svoju dcéru zapísala do prípravného ročníka Spojenej školy pre telesne postihnutých vo Vyšnom Opátskom.
Podľa ministerstva školstva má obec, na základe zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve, povinnosť zabezpečiť výchovu a vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v školách, ktoré sú v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti. Školy žiadali pre školský rok 2018/2019 finančné prostriedky na pokrytie 5 845 asistentov učiteľov pre 16 583 žiakov. Ministerstvo nakoniec vykrylo výdavky na 2 377 asistentov zo štátneho rozpočtu v sume vyše 26 miliónov eur. Ministerstvo tvrdí, že o pridelení prostriedkov na asistenta učiteľa pre žiakov so zdravotným postihnutím rozhoduje „na základe určeného poradia naliehavosti, ktoré zostavujú jednotlivé odbory školstva v rámci okresných úradov v sídle kraja“. Rezort dodáva, že pre usporiadanie tohto zoznamu je podstatný druh a stupeň zdravotného znevýhodnenia dieťaťa.
Odborníčka z praxe vidí porušenie práv detí
Podľa Marcely Strhárskej, sociálnej pracovníčky z Detského klubu zdravotne postihnutých detí a mládeže v Košiciach, je najväčším problémom pri začleňovaní hendikepovaných detí samotná vôľa základných škôl tieto deti prijať.
Hovorí, že školy integrujú najmä žiakov s takým postihnutím, ktoré veľmi nezaťažia vyučovací proces. „Keď už majú deti ťažšie postihnutie, posielajú ich do špeciálnych škôl, aj keď by nemuseli. Preto všetky potom chodia do Spojenej školy pre telesne postihnutých vo Vyšnom Opátskom,“ povedala Strhárska.
Podľa nej je však v takýchto prípadoch veľmi tenká hranica medzi ochotou a schopnosťou školy dieťa začleniť. Potvrdzuje to jej skúsenosť z praxe. „Oslovili sme mailom všetky základné školy v meste na spoluprácu s naším klubom. Odpísali nám dve,“ opisuje.
[ad2][/ad2]Strhárska: Na súde by uspeli
Zároveň upozorňuje, že takýmto prístupom je porušovaný Medzinárodný dohovor o právach dieťaťa a Dohovor o právach ľudí so zdravotným postihnutím, podľa ktorých majú nárok vzdelávať sa tam, kde chcú.
„Školy sa spoliehajú na to, že to rodič nebude riešiť. Pritom ak by sa s týmito argumentmi postavil pred súd, vyhral by ho. Poznám právnika, ktorý sa venuje práve takýmto prípadom a niekoľko takých súdov vyhral,“ uviedla Strhárska.
Situácia by sa podľa odborníčky začala meniť, ak by sa do tejto problematiky začali rodičia viac opierať. „Mesto ani školy to nemajú ako svoje priority. Preto musia písať na magistrát žiadosti a chodiť tam s deťmi. Rodičia nemajú čas,“ dodáva pracovníčka.
Mesto Košice je zriaďovateľom 34 základných škôl, z ktorých dve sú spojené s materskou školou. Každoročne žiada o pridelenie finančných prostriedkov na asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, a to na základe požiadaviek základných škôl a odporúčaní poradenských zariadení.
Pre školský rok 2018/2019 žiadalo mesto finančné prostriedky na 100 asistentov učiteľa pre 143 žiakov. „Z úrovne ministerstva školstva boli mestu Košice schválené finančné prostriedky len na 28 asistentov. Okrem toho základné školy mali možnosť zapojiť sa do projektu EÚ a požiadať o financie na asistentov zo štrukturálnych fondov. Túto možnosť využilo 17 základných škôl a školám tak boli schválené financie na ďalších 36 asistentov,“ uviedla hovorkyňa mesta Košice Linda Šnajdárová.
V týchto dňoch mesto zbiera údaje k žiadosti o pridelenie financií na nasledujúci školský rok. Ministerstvo školstva požiada o prostriedky pre 114 asistentov učiteľa pre 165 žiakov. Zároveň ďalším piatim základným školám boli schválené projekty, na základe ktorých budú prefinancovaní asistenti učiteľa v školskom roku 2019/2020.
„Mesto Košice si uvedomuje potrebu asistentov učiteľa vo výchovno-vzdelávacom procese a robí všetko preto, aby ich čo najviac mohlo byť k dispozícii žiakom so zdravotným znevýhodnením. Žiaľ, ministerstvo vyhovelo len asi štvrtine našich žiadostí,“ dodala hovorkyňa
Pre ZŠ Drábova a ZŠ Lechkého bude mesto žiadať pre nový školský rok pridelenie financií na asistenta učiteľa prostredníctvom ministerstva a obidve školy budú mať asistentov učiteľa z projektu EÚ.
[ad3][/ad3]