Košiciam hrozí, že nebude kam odťahovať vraky. Firme končí zmluva s mestom
Autovraky, ktoré zaberajú parkovacie miesta na košických uliciach, odťahujú na k tomu určené parkovisko do Turne nad Bodvou. Kapacitne nestačí a koncom roka môže zaniknúť úplne.
Parkovacie miesto vo veľkých košických mestských častiach má doslova cenu zlata. Obyvateľov preto hnevajú staré autá, ktoré na jednom mieste stoja bez pohnutia aj roky a ich majitelia o ne nejavia žiadny záujem.
Nepojazdné autá pomerne zdĺhavým postupom podľa zákona rieši mestská polícia. Majiteľa takéhoto auta policajti najprv vyzvú, aby vrak odstránil. Keď nereaguje, môžu ho nechať odtiahnuť a uvoľniť parkovacie miesto pre iných vodičov. Odtiahnuté auto musí byť na dlhší čas umiestnené na takzvané určené parkovisko.
Až po tom, čo okresný úrad rozhodne a označí vozidlo za odpad, ho môže autorizovaná firma spracovať a ďalej zhodnotiť. Pri dodržaní zákonných lehôt to trvá najmenej štyri mesiace. Stáva sa tiež, že sa majiteľ po odtiahnutí vraku ohlási alebo sa proti rozhodnutiu úradu odvolá. Konanie v takých prípadoch trvá ešte dlhšie.
[ad][/ad]Vraky vozia do Turne
Mesto Košice má na uskladnenie nepojazdných áut zmluvu so spoločnosťou Fe-MARKT. Určené parkovisko firma, ktorá je autorizovaným spracovateľom starých automobilov, prevádzkuje v Turni nad Bodvou. Zmestí sa naň naraz len osem vozidiel a permanentne je plné.
„Naše priestory tam majú asi dvesto štvorcových metrov, z toho asi osemdesiat je vyhradených pre určené parkovisko. To musí podľa zákona spĺňať prísne podmienky. Musí byť odizolované, musí mať odvod vytečených prevádzkových kvapalín a zároveň aj filter, ktorý sa musí čistiť v presne určenom čase,“ tvrdí konateľka spoločnosti Mária Bendíková.
Podľa nej výstavba jedného štvorcového metra takéhoto parkoviska stojí dvesto eur. Miesto pre jedno auto má od ôsmich do desať štvorákov. Keďže mesto firme za uskladnenie takýchto áut nič neplatí, speňažiť môžu po rozhodnutí okresného úradu len odpad získaný zo spracovaných vrakov.
[article slug=”ludia-z-piestanskej-strach-z-majite-dvanastich-aut-branil-rieseniu-problemu”][/article]Firma: Neprijateľné
Košickej mestskej polícii sa od novembra 2011 podarilo z mesta dostať osemdesiat dlhodobo odstavených áut. V súčasnosti eviduje 178 vrakov.
„Nemáme ich však kam odtiahnuť, až kým sa neuvoľní miesto na určenom parkovisku,“ hovorí Róbert Juhászi z mestskej polície.
Zmluvu na odber a spracovanie starých uzavrel Fe-MARKT s mestom ešte v roku 2004. Platnosť má do 29. decembra tohto roku. Či bude predĺžená, je otázne.
„V jej návrhu sú také požiadavky mesta, ktoré nechcem konkretizovať, ale sú pre nás neprijateľné. Budeme musieť s mestom rokovať a hľadať spoločné riešenie. Prevádzkovanie určeného parkoviska sme robili ako službu mestu, nedá sa však úplne vylúčiť, že novú zmluvu, ak budú na spomínaných požiadavkách trvať, nepodpíšeme,“ hovorí Bendíková.
Stratová záležitosť
Mestská polícia tvrdí, že komunikuje aj s inými subjektmi, ktoré majú oprávnenie na spracovanie starých vozidiel.
„Finančné náklady na zriadenie takého parkoviska a administratívu spojenú s jeho vedením je pre firmy zaťažujúce. Výnos pre správcov určeného parkoviska z vozidiel tam umiestnených je skoro nulový. Žiadna z nás, oslovených spoločností, neprejavila záujem o jeho prevádzkovanie,“ odpísala polícia cez hovorkyňu mesta Lindu Šnajdárovú.
Viaceré firmy, ktoré majú autorizáciu na spracovanie starých vozidiel, potvrdili, že nechcú prevádzkovať určené parkovisko. „Je to stratová záležitosť, ktorá podnikaniu v žiadnom prípade nepomôže,“ vyjadril sa spolumajiteľ firmy Popcar Miroslav Popivčák.
[article slug=”do-odstaveneho-jeepu-sa-prehryzli-potkany”][/article]V Bratislave majú väčšie parkovisko ako potrebujú
Problém s autovrakmi zavadzajúcimi v uliciach majú aj iné slovenské mestá. Parkoviská pre ne sú vo viacerých podstatne väčšie ako v Košiciach.
V Bratislave prevádzkuje určené parkovisko spoločnosť P+K. Má kapacitu 198 miest.
„Pri počte asi päťdesiat áut, ktoré si v súčasnosti vyžadujú odťah, je počet miest dostatočný, ak funguje systém priebežného spracovávania vozidiel,“ hovorí Marek Papajčík z magistrátu mesta.
V minulosti sa v Bratislave vyskytol problém, keď úrad životného prostredia nevydával rozhodnutia a parkovisko sa zaplnilo. Riešenie podľa magistrátu spočívalo v neustálom rokovaní, žiadaní a urgovaní štátneho úradu.
V Žiline 120 miest
V Žiline je určené parkovisko v areáli mestského dopravného podniku. „Kapacita parkoviska je 120 miest, pričom v súčasnosti je tam umiestnených 105 vozidiel. V riešení je ich ďalších 30, ich majiteľom boli odoslané výzvy na odstránenie,“ informoval nás hovorca mesta Pavol Čorba.
Novú firmu na prevádzkovanie určeného parkoviska práve hľadajú v Banskej Bystrici. Pôvodný zmluvný partner bol schopný umiestniť desať vozidiel.
[article slug=”likvidacia-stareho-auta-moze-vyjst-poriadne-draho”][/article]Priamy kontakt
„Službu nám už nevedel zabezpečiť. Museli sme s ním ukončiť zmluvu. V súčasnosti evidujeme zhruba pätnásť vozidiel určených na odtiahnutie,“ uviedla hovorkyňa magistrátu Zdenka Marhefková.
Ročne podľa nej vďaka výzvam a priamemu kontaktovaniu mestskými policajtmi majitelia sami odstránia asi päťdesiat dlhodobo odstavených vozidiel.