Košickí cyklisti jazdu s trochou alkoholu vítajú
Aj cyklisti v Košiciach sa dočkajú istej tolerancie pri požívaní alkoholu. Od januára budú mať povolené jeho maximálne množstvo do úrovne pol promile.
Ide o koncentráciu, ktorá nepresiahne 0,24 miligramu etanolu na jeden liter vydýchnutého vzduchu pri dychovej skúške, alebo 0,5 gramu etanolu na kilogram hmotnosti pri vyšetrení krvi. Novelu, ktorú predložili poslanci MOST–HÍD Gábor Gál a Tibor Bastrnák, v utorok schválila Národná rada. V dôvodovej správe predkladatelia uvádzajú, že návrh podávajú s cieľom podpory cykloturistiky a sú presvedčení, že nimi určený limit alkoholu pre cyklistov nebude mať vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.
Klein: Samozrejmá vec
Štefan Klein z cyklistického neformálneho združenia Trón Košice si myslí, že povoliť trocha alkoholu pri jazde na bicykli sa malo už dávno. Hovorí, že jediný nápoj, ktorý v lete cyklistovi uhasí smäd, je pivo. „A jedno pivo nijako neovplyvní spôsob jazdy. Úradne teraz potvrdili samozrejmú vec,“ povedal. Výhrady kritikov, že ústupky od nulovej tolerancie môžu viesť k nadmernému pitiu cyklistov, odmieta. „Je to nezmysel. Tí, čo chľastali napriek zákazu, budú aj ďalej. Tí, čo jazdili rozumne, tak budú jazdiť naďalej.“ Aj aktivista Ladislav Rovinský, ktorý sa propagácii cyklistiky venuje v Spolku na podporu skrášľovania Košíc, zmenu zákona víta. Tiež ale apeluje na opatrnosť, ohľaduplnosť a zdravý rozum. „Novela legalizuje súčasný stav. To znamená jedna malá desiatka s primeranou prestávkou,“ hovorí.
Labaš: Dom bez základov
Kritickejší je k legislatívnej iniciatíve Karol Labaš z Cyklistickej únie mesta Košice. Hovorí, že dovoliť cyklistom minimálne množstvo alkoholu by malo zmysel, keby sme mali v mestách celoplošne vybudovanú cyklistickú infraštruktúru ako v Dánsku alebo Holandsku a ohľaduplnosť vodičov by tiež bola na takejto úrovni. „Z bezpečnostného hľadiska mi to pripadá ako povolenie stavby domu bez základov. Podpora cyklistiky cez toleranciu alkoholu, čím argumentovali predkladatelia novely, je síce vtipná, ale kontraproduktívna,“ povedal Labaš. Dodáva, že cyklista aj po dvoch pivách môže preceniť svoje schopnosti s mylným pocitom, že vníma a reaguje naplno.
Cyklista ako chodec
Cyklisti po miernom pití budú ale môcť jazdiť len „v zastavanom území obce“, teda intraviláne, a mimo neho len „na cestičke pre cyklistov“. Tou je len taký cyklochodník, ktorý je označený príslušnou dopravnou značkou. Ide o biely symbol cyklistu na modrej ohrúhlej značke. To ale neznamená, že by cyklistov pod vplyvom alkoholu policajti postihovali na lesných cyklotrasách, ktoré nie sú vyznačené takýmito dopravnými značkami, ale bežným
cykloturistickým značením. Na ne sa totiž zákon o cestnej premávke nevzťahuje. „Jediným problémom potom je križovanie s cestnými komunikáciami. Tam musí byť cyklista chodec,“ hovorí Rovinský.
Mám tlačiť bicykel?
Podľa Kleina je zasa nedostatkom novely to, že nereaguje na prípady, že niekedy nie je jasné, kde končí turistická cyklotrasa a začína už cesta pre autá, na ktorej môže cyklistov kontrolovať polícia. Často navyše cyklochodník vedie po okraji cestnej komunikácie“. „Mám teda tlačiť bicykel, aby som sa dostal znova mimo tejto cesty? Veď keď nie som schopný bezpečného pohybu na nej, tak ho nebudem schopný ani na lesnej cyklotrase,“ dodal.
Podľa štatistiky okresného dopravného inšpektorátu od začiatku roka polícia zistila v Košiciach alkohol u 25 cyklistov. Len štyria z nich mali do pol promile, teda by podľa nových pravidiel neboli postihnutí. Z 21 cyklistov, ktorí si vypili viac, 13 nafúkalo nad jedno promile.
Štatistické údaje zároveň naznačujú, že v dedinách pri Košiciach jazdia cyklisti pod vplyvom alkoholu častejšie ako v meste. Hliadky dopravného inšpektorátu v okrese Košice – okolie tam za rovnaké obdobie prichytili 45 vodičov, ktorí nafúkali. Z nich 23 malo hodnotu nad jedno promile, preto boli riešení v správnom konaní. Koncentráciu do jedného promile rieši polícia na mieste v blokovom konaní.
Zaujímavé je, že v Košiciach aj mimo mesta bolo od začiatku roka zaznamenaných viac prípadov opitých cyklistov ako vodičov motorových vozidiel. V Košiciach dopravná polícia odhalila alkohol u 23 šoférov áut, v okrese Košice – okolie u 39.
Pol promile – dve malé pivá, alebo dve „poldeci“, alebo dve deci vína
V prípade, ak nemáte vlastný dräger, teda merač alkoholu v dychu, odhadnúť povolenú hranicu pol promile môže byť problém.
„Je to veľmi individuálne, pretože každý človek má inú citlivosť na alkohol,“ tvrdí Boris Bodnár, riaditeľ Centra pre liečbu drogových závislostí Košice. Pol promile alkoholu v krvi podľa neho zodpovedá približne dvom malým desaťstupňovým pivám, alebo dvom štvorcentilitrovým poldeci 40-percentného alkoholu, alebo dvom deci vína.
Riaditeľ zdôrazňuje, že hodnota promile alkoholu sa líši v závislosti od pohlavia, ale aj toho, či je človek dobre najedený alebo vyspatý. „Dôležité je povedať, že na každého pôsobí alkohol inak,“ vraví Bodnár. Navyše, v prípade kombinácie viacerých druhov alkoholu sa účinok zvyšuje. Poldeci alkoholu a pivo je teda určite viac ako dve pivá, alebo dve poldeci samostatne.
V zhodnotení toho, či je možnosť riadiť bicykel s pol promile alkoholu v krvi dobrým riešením, je ale odborník zdržanlivý. „Tomu, kto nepije pravidelne, môže už pol promile mierne zmeniť koordináciu pohybov,“ zhodnotil.
Zaujímavý experiment usporiadal začiatkom tohto mesiaca český autoklub. Dvaja novinári absolvovali okruh na dopravnom ihrisku najprv triezvi, potom približne s 0,8 promile. S alkoholom bol každý z nich rýchlejší, no obaja urobili aj závažnú chybu.
Foto: Veronika Janušková