Kruhový objazd pri Crow Aréne pomôže len nakrátko
Mesto finišuje s vykupovaním pozemkov potrebných na riešenie neprijateľného stavu dopravy na križovatke Kostolianska – Národná trieda – Cesta pod Hradovou. Chystaný kruhový objazd však bude podľa názoru dopravného inžiniera Pavla Titla len krátkodobým riešením.
Projekt, s ktorým počíta mesto, má podľa Pavla Titla niekoľko nedostatkov. Patria medzi ne nevhodne riešené priechody pre peších, chýbajúce „bypasy“ pre odľahčenie dopravy na prstenci v najzaťaženejšom smere z centra doprava na Družstevnú. To je však len menší problém.
Ten hlavný tkvie v tom, že chystaná okružná križovatka situáciu vyrieši len nakrátko.
[ad][/ad]Dvadsať rokov dopredu
Ako nás dopravný expert informoval, každú novú dopravnú stavbu treba posúdiť po stránke kapacitnej podľa zákonnej normy s výhľadom na 20 rokov. Slovenská správa ciest vyžaduje dokonca pre diaľnice, rýchlostné cesty a cesty I. triedy posúdenie až na 30 rokov dopredu.
„Pri dnešnom stave hustoty dopravy by bola priepustnosť takto naprojektovanej okružnej križovatky dobrá. Pri priemernom raste o 2,5 percenta ročne by o päť rokov bola ešte ako tak dostatočná. Ak však vezmeme do úvahy pripravované investičné stavebné projekty, najmä projekt Park Anička, o päť rokov sa zvýši počet vozidiel v tomto uzle v skutočnosti minimálne o 20 percent a doprava tu už fungovať nebude,“ hovorí Pavel Titl.
Nápor áut nezvládne
Dnes je v križovatke nadradený smer Cesta pod Hradovou – Národná trieda. Tu nie je dôvod pre autá zastavovať. Kolóny sa vytvárajú z Kostolianskej. Treba si však uvedomiť, že v okružnej križovatke sa dáva prednosť vozidlám v prstenci z každého smeru, a ak nebude priepustnosť stačiť, križovatka sa upchá a budú sa vytvárať kolóny z každého smeru.
Čísla z monitorovania križovatky hovoria, že dnes ňou prejde denne asi 19-tisíc motorových vozidiel, v rannej dopravnej špičke ich je niečo vyše 2 100 za hodinu. V tom čase z Kostolianskej cesty doľava do centra odbočí temer 450 motorových vozidiel. V roku 2025 sa toto číslo má zvýšiť na vyše 550 áut, čo navrhovaný kruháč nezvládne.
Semafory a rozšírenie ciest
Kde teda vidí dopravný expert dlhodobo udržateľné riešenie? „Po rokovaniach so spomínaným investorom treba rozšíriť na vstupe do križovatky Kostoliansku a Národnú triedu na plnohodnotné štvorpruhové komunikácie s rezervou na pruh pre zamýšľanú električku v smere na Ťahanovce. Táto križovatka by mala byť svetelne riadená,“ myslí si Pavel Titl.
Podľa neho je však v prvej etape dočasne možné aj riešenie zmenou prednosti jazdy v smere Kostolianska – Národná trieda, keďže práve v tomto smere je najhustejšia doprava. Samozrejme, znamenalo by to znížený komfort pre vozidlá idúce z Podhradovej. Tých je však radovo menej ako z Kostolianskej a Národnej triedy.
Nákladnejšie riešenia, ako mimoúrovňová križovatka či kruháč s vyšším počtom jazdných pruhov v prstenci, neprichádzajú do úvahy pre ich finančnú náročnosť.
Nemôžu čakať
Na magistráte si podľa slov hovorcu Vladimíra Fabiana uvedomujú dôležitosť spomínanej križovatky pre zlepšenie dopravnej obslužnosti v severnej časti mesta. Problémy s jej prechádzaním a najmä odbočením doľava počas tejto doby majú vozidlá idúce z Kostolianskej, ale aj autá idúce od štadiónu Lokomotívy, ktoré chcú odbočiť vľavo.
„Mesto v súčasnosti finalizuje výkup pozemkov na to, aby tam mohol byť postavený kruhový objazd. Pred poldruha rokom nebolo urobené nič, momentálne zostal nevysporiadaný už len pozemok jedného vlastníka a jeho syna. Návrhy inžiniera Titla je však potrebné posudzovať z viacerých hľadísk. Súčasné riešenie sa nemusí z dlhodobého pohľadu javiť ako to najideálnejšie, avšak vzhľadom na súčasné možnosti sme radi, že tam bude môcť vzniknúť aspoň takýto kruhový objazd,“ tlmočí názor vedenia mesta V. Fabian.
Vysporiadanie pozemkov
V minulosti, ešte za socialistických čias, existoval projekt prestavby tejto križovatky vrátane možnosti, že by tadiaľ cez most prechádzala aj električková trať od štadióna Lokomotívy na Sídlisko Ťahanovce. Vtedy bola naplánovaná aj územná rezerva na tento projekt, no vzhľadom na rôzne komplikácie je táto alternatíva v súčasnosti len veľmi ťažko realizovateľná.
„Veľkým problémom pre možné rozšírenie tejto komunikácie je skutočnosť, že na Kostolianskej ceste v smere od Aničky do centra mesta sú zastavané viaceré pozemky, cez ktoré by mala prechádzať. A to sú len niektoré pozemky, pre väčšie rozšírenie by sme potrebovali majetkovo-právne vysporiadať mnoho ďalších pozemkov, ktoré majú desiatky majiteľov. To by trvalo dlhé roky. Ďalšou otázkou je aj finančná náročnosť celého procesu, pretože by sme na to museli v rozpočte mesta nájsť značné finančné prostriedky,“ tvrdí Fabian.
Návrh preklasifikovania Kostolianskej cesty na hlavnú cestu a prípadné osadenia semaforov nie je podľa hovorcu otázka na mesto Košice, ale na krajský dopravný inšpektorát, ktorý by sa tým v prípade žiadosti zaoberal. Primátor zároveň zadal odborným útvarom magistrátu úlohu, aby pripravili projekty, ktoré by zlepšili dopravu v celej lokalite Kostolianskej cesty a jej okolí, s víziami do budúcnosti.
[ad2][/ad2]