Ľudia z Komenského nemajú kde parkovať
Obyvatelia Komenského ulice ostali po skončení rekonštrukcie električkovej trate poriadne napálení. Majú síce o jednu zastávku viac, ale prišli o množstvo parkovacích miest.
Pred rekonštrukciou sa na časti ulice od križovatky s Garbiarskou po križovatku s ulicou Slovenskej jednoty dalo parkovať na oboch stranách v pravom jazdnom pruhu. Dnes je to však zakázané.
Bezvýchodisková situácia
„Kde máme zaparkovať najmä my, ktorí bývame medzi domom Červeného kríža a Letnou? Podotýkam, že parkovacie miesta na vedľajších uliciach Slovenskej jednoty, Bocatiova a Park Angelinum sú vždy obsadené tamojšími obyvateľmi. Keď prídem večer z práce, nájsť voľné miesto je nemožné,“ posťažovala sa nám obyvateľka Komenského ulice.
Rozčúlilo ju, keď jej za takéhoto stavu prišla z parkovacej firmy EEI faktúra na zaplatenie rezidentských kariet na ďalší rok. „To mám platiť za to, že nemám kde zaparkovať? V EEI mi poradili, aby som parkovala v susednej zóne na Festivalovom námestí. Ale to je takmer dva kilometre ďaleko!“
Státie zakázala polícia
Podľa magistrátu však neboli ani pred modernizáciou električkovej trate na spomínanom úseku vyznačené parkovacie miesta s pozdĺžnym státím. „Motorové vozidlá tam vždy stáli priamo v jazdnom pruhu. Z vyjadrenia dopravnej polície po skončení rekonštrukcie vyplýva, že nepovažovala toto riešenie aj pre premiestnenie a navýšenie počtu električkových zastávok za bezpečné. Pre zlepšenie plynulosti cestnej premávky a zvýšenie prejazdnosti ulice bolo podľa dopravnej polície nevyhnutné zakázať zastavenie a státie v existujúcom plnohodnotnom jazdnom pruhu,“ zdôvodňuje rozhodnutie hovorkyňa magistrátu Linda Šnajdárová.
Spomínaný úsek Komenského ulice je súčasťou zóny plateného parkovania, ktorú spravuje spoločnosť EEI. Čo by podľa nej mali ľudia robiť, aby zaparkovali neďaleko miesta bydliska?
[ad][/ad]Ďalšie miesta vraj nechceli
„Naša spoločnosť EEI nemala možnosť pripomienkovať projekt modernizácie električkových tratí. Preto sme nemohli ovplyvniť ani celkový počet parkovacích miest v tejto lokalite,“ odpovedala nám mediálna zástupkyňa firmy Lucia Chovanová. Riešením situácie obyvateľov je podľa jej vyjadrenia len dôsledná kontrola rezidentského parkovania zo strany mestskej polície tak, aby boli všetky miesta využívané iba rezidentmi. „Tak isto by malo mesto rozhodnúť, či povolí v tejto lokalite dodatočnú výstavbu aj na úkor mestskej zelene alebo preklasifikuje existujúcu cestnú sieť tak, aby vznikli dodatočné parkovacie miesta,“ uviedla hovorkyňa. Nezabudla pripomenúť, že proti výstavbe dodatočných parkovacích miest na ulici Park Angelinum vznikla v tomto roku petícia.
Kritický nedostatok parkovacích miest na Komenského ulici vedie jej obyvateľov k porušovaniu dopravných predpisov. Pred blokom s číslami domov 35 až 39 je chodník dostatočne široký, a tak práve tam zvyknú svoje vozidlá zaparkovať. Pravdou je, že autá na chodníku nechávajú pre chodcov predpísaný jeden a pol metra široký pruh. Pri vjazde z Chalupkovej ulice je značka Zákaz vjazdu s dodatkovou tabuľkou Okrem dopravnej obsluhy, do ktorej by sa dali zarátať aj ľudia bývajúci v dome. Na druhej strane je však územie súčasťou rezidentskej lokality. Podľa všeobecne záväzného nariadenia mesta je v nej povolené parkovanie len na vyznačených parkovacích miestach a tie tam vyznačené nie sú. Mestskí policajti teda môžu vodiča každého auta, ktoré tam parkuje, pokutovať. „Vieme o tom, ale parkovacích miest je tu zúfalo málo. Myslím, že aj mestskí policajti to tolerujú, pretože ešte som tu nikdy papuču na žiadnom zo zaparkovaných áut nevidel,“ okomentoval situáciu vodič, ktorého sme zastihli na spomínanom chodníku práve parkovať.
Vyhradených stojísk pre ŤZP je príliš málo
Parkovacie miesta vyhradené pre ľudí s ťažkým zdravotným postihnutím (ŤZP) by mali byť na každom parkovisku. Ako nám však napísala matka postihnutého chlapca, tam, kde sú potrebné, ich je zúfalo málo.
Podľa platnej vyhlášky musia byť na parkoviskách najmenej štyri percentá miest vyhradených pre ŤZP. „Možno je to v rezidentských zónach celkovo dodržané, ale okrem toho musí byť na každom parkovisku najmenej jedno takéto miesto čo najbližšie k budove, ktorú postihnutí ľudia využívajú. Keď ideme napríklad na vyšetrenie na Skladnú ulicu, musíme často zaparkovať až pri Krajskom súde. Na Skladnej totiž nie je ani jedno vyhradené parkovacie miesto.
Takisto ani na Kmeťovej ulici, kam chodievame,“ posťažovala sa nám čitateľka, ktorá má postihnutého syna. Podobný problém mala aj na Vojenskej ulici, kam vozievala syna do školy.
„Spoločnosť EEI práve finalizuje dopravný projekt, ktorý navrhuje zahustenie takýchto parkovacích miest v lokalitách 1-10. Po jeho schválení bude hneď realizovaný,” povedala hovorkyňa magistrátu Linda Šnajdárová.
Na Skladnej a Kmeťovej ulici podľa jej slov nie je možné vyhradiť stojisko pre ťažko postihnutých, pretože tam môžu byť len pozdĺžne parkovacie miesta a tie nespĺňajú normy pre potrebnú šírku. Na Vojenskej ulici už jedno vyhradené miesto je a na neďalekej Škultétyho ulici sú vyhradené tri miesta.
V spomínanom projekte sú navrhnuté na vyhradenie pre postihnutých ďalšie tri stojiská vo vzdialenosti približne 50 metrov od špeciálnej školy.