Mám rád firmu EEI, nemám rád firmu EEI…
Parkovanie a najmä spoločnosť EEI je v posledných dvoch rokoch určite najdiskutovanejšou témou v Košiciach. Parkovaciu spoločnosť najprv vedenie mesta vítalo ako niekoho, kto vyrieši parkovací chaos. Dnes ho z mesta vyháňa.
Pravdou je, že do Košíc sa EEI dostala ešte v roku 2012, keď spravovala len centrálnu mestskú zónu, teda najužšie historické centrum. Vtedy proti nej nevznikol masívny odpor. Všetko sa zmenilo až v júni 2016, keď vstúpilo do platnosti Všeobecne záväzné nariadenie mesta Košice a firma zaviedla platené parkovanie v celom širšom centre Košíc.
Firma začala označovať a spoplatňovať nové rezidentské lokality číslo 1 až 10. Nevôľu tisícok obyvateľov mesta vzbudili prvotné neférové (finančné) podmienky, amatérske lapsusy EEI pri rozbiehaní systému a fakt, že je to biznis súkromnej spoločnosti, a nie mesta. Nespokojnosť vyjadrovali viacerými spôsobmi – od občianskych zhromaždení pred magistrátom či domom vtedajšieho primátora Richarda Rašiho, cez masovú účasť na rozhodujúcich zasadnutiach mestského zastupiteľstva, až po petíciu proti EEI. Došlo aj k ničeniu parkomatov či dopravných značiek priamo v rezidentských lokalitách.
[ad][/ad]Vylepšujme systém…
Vtedajšie vedenie mesta, ale aj spriaznení poslanci mestského zastupiteľstva, sa až do vlaňajších župných volieb vždy postavili za EEI. Aj vtedy, keď aktivisti a opozícia poukazovali na to, že firma sama neplní to, k čomu sa mestu zaviazala, napríklad v počte novovybudovaných parkovacích miest. S ich postojom nepohlo ani relevantné podozrenie, že zmluva medzi mestom a EEI je neplatná.
„Môj názor je, že systém tu dnes máme. Vylepšujme ho a bude ideálny pre všetkých Košičanov,“ vyhlásil Richard Raši v televíznej debate v televízii KOŠICE:DNES. Podobný názor prezentoval aj na mestských zastupiteľstvách.
Poslanec Jaroslav Kaifer upozorňoval, že na uliciach Ludmanská, Palárikova, Fibichova či Krivá tam bývajúci ľudia systém prijali a od jeho zavedenia sa im ľahšie žije aj parkuje.
Spokojní rezidenti
K najhlasnejším propagátorom rezidentského systému, ktorý zatiaľ stále prevádzkuje firma EEI, patril aj na zasadaniach mestského zastupiteľstva, ale aj na sociálnych sieťach, poslanec Starého Mesta Michal Djordjevič. „Chodil som medzi ľudí, rozprával som s predsedami spoločenstiev vlastníkov bytov na Vojenskej, Škultétyho či Floriánskej. Drvivá väčšina našich obyvateľov rezidentské parkovanie podporuje, aj za cenu 35 euro za rok, pretože sme si vedomí, že je to v prepočte menej ako 3 eurá mesačne. A na benzíne, ktorý spálime hľadaním parkovacieho miesta, utratíme ročne viac.“
Viacerí z poslancov neskôr tvrdili, že neobhajovali spoločnosť EEI, ale systém rezidentského parkovania, ktorý podľa skúseností rezidentov naozaj funguje.
Pravdou však je, že pri rozhodujúcich hlasovaniach poslanci klubu Smer-SD, ale aj časti nezávislých a klubu Šport do Košíc vedenie mesta ochraňujúce EEI podporili.
Treba ich z mesta dostať
Obrat v postoji týchto poslancov nastal až po tom, čo Richard Raši neuspel v župných voľbách a ako dôvod svojej prehry označil zneužívanie kauzy EEI. Zároveň odporučil definitívne sa s ňou vysporiadať… Odrazu bolo všetkým jasné, že EEI treba z mesta dostať. A aj si to odhlasovali.
Otáznym zostal len spôsob, ako to dosiahnuť. Parkovacia firma navrhla pri rokovaniach s predstaviteľmi mesta viaceré alternatívy, napríklad odovzdanie rezidentských lokalít a ponechanie si centrálnej mestskej zóny či odovzdanie celého systému s tým, že by ho prevádzkovala ako tzv. technický správca. Postoj mesta jasne vyjadril viceprimátor Petruško, ktorý predtým tiež patril k hlasným obhajcom systému EEI.
„Pre nás sú tieto riešenia neprijateľné. Znamenali by totiž, že EEI v Košiciach ostane. Je však jasné, že ju tu nikto nechce,“ povedal na septembrovom zastupiteľstve.
[ad2][/ad2]Bod zlomu – Rašiho prehra o župana
Postoj väčšiny mestského zastupiteľstva k firme EEI sa zmenil na zasadaní v decembri 2017 po tom, čo Richard Raši prehral vo voľbách do VÚC s Rastislavom Trnkom. Za svojou prehrou videl, tak ako mnohí, kauzu EEI. Takto sa prihovoril poslancom:
„Pre mňa aj pre mnohých z vás bude lepšie, ak sa s tým vysporiadame. Aby sa to nestalo témou politickej kampane do komunálnych volieb, do ktorých mnohí z vás pôjdete, treba vypovedanie zmluvy s danou firmou. Nie je iné riešenie na to, aby vám vaši politickí protivníci nerobili letáčiky, kde vám budú škrtať hlavy červenou farbou. A je to dôležité preto, aby ste si mohli robiť predvolebnú kampaň, tí, ktorí pôjdete na pozíciu primátora alebo na pozíciu kohokoľvek iného, aby ste mohli bojovať programom a nie nenávisťou.“
Strach o mesto?
Ani vtedy však R. Raši neuviedol ako dôvod rozchodu s EEI to, že firma nezvládla svoju úlohu v meste. Podčiarkoval obavy, že jeho politickí súputníci by mohli v komunálnych voľbách dopadnúť tak, ako on v župných.
„Nepripusťme, aby boli komunálne voľby 2018 v Košiciach o tom, že vám budú škrtať hlavy, že kauza EEI spôsobí, že tí, čo vás volili, vás už voliť nebudú. Do zastupiteľstva sa dostanú ľudia bez konkrétneho programu, ktorí nič nedokázali, len šírili nenávisť. Kde tie Košice skončia? A treba sa s kauzou vyrovnať čo najskôr, aby všetko padlo na mňa,“ vyzval Raši poslancov s tým, že on už za primátora kandidovať nebude.
[ad3][/ad3]Čo mi nedá spať – Opakuje sa história?
Keď v polovici deväťdesiatych rokov mesto Košice odstúpilo od zmluvy na opravy a údržbu mestských komunikácií s firmou Strelingstav, nikto nemyslel na to, koľko bude toto rozhodnutie Košičanov stáť. Nakoniec zaň museli zaplatiť vyše 13 miliónov eur.
Po vyše dvadsiatich rokoch je mesto opäť v situácii, keď sa chce zbaviť jednej zmluvy. Tentoraz s parkovacou spoločnosťou EEI. Veď kto by už súhlasil s tým, že musí napchávať vrecká súkromnej firmy za to, že si zaparkuje pred vlastným domom? Preč s EEI, budeme platiť mestu!
Dobre, ale čo ďalej? Otázkou stále zostáva, čo to bude zasa Košičanov stáť. Má sa zastupiteľstvo spoľahnúť na to, že súd označí nájomnú zmluvu s EEI za neplatnú? Právnici už upozornili, že aj keď sa to podarí, vina za uzatvorenie neplatnej zmluvy je na meste a muselo by znášať prípadné finančné nároky parkovacej firmy.
Ešte stále nie je úplne vylúčená ani možnosť, že mesto sa s EEI dohodne na prijateľnej kompenzácii za odchod. Málokto tomu však verí.
Nedá mi spať myšlienka, že kompetentní nevyužili viackrát možnosť, ako sa zo zmluvy vyvliecť s minimálnymi stratami. Odstúpiť od nej pre jej neplnenie zo strany EEI. Stačí si spomenúť na sľúbené a nepostavené nové parkovacie miesta. Lenže vtedy bolo vedenie mesta čudne benevolentné…
[article slug=”mesto-kosice-sa-bude-sudit-s-eei”][/article]Čítajte aj: