Máme prvé vojenské letisko na území Slovenska
Uctiť sté výročie pre mnohých Košičanov neznámeho letiska na Južnej triede chce letecký zväz osadením pamätnej tabule. Jej umiestnenie však nevyzerá ružovo.
S nápadom pripomenúť si, že v dnešnej priemyselnej oblasti na Južnej triede medzi Rybou a mostom VSS v minulosti stálo prvé košické letisko prišiel predseda košickej pobočky Slovenského leteckého zväzu Ladislav Virág pred viac ako piatimi rokmi. Nadšenci si vtedy pripomínali 95. výročie založenia prvého vojenského letiska na území Slovenska. Vzniklo vo februári 1919, kedy priletela na poľné letisko, ktoré už od roku 1917 využívala poštová doručovacia spoločnosť z Budapešti, novovzniknutá prvá letecká stotina Československej armády.
Po tabuliach na budovách súčasného letiska, Hlavnej stanice, Átrium klubu, Hotela Slovan (pri rekonštrukcii sa poškodila) má ísť o piatu pamätnú tabuľu, ktorá by bola venovaná letectvu v Košiciach.
[ad][/ad]Čaká od roku 2014
Ladislav Virág v tejto súvislosti požiadal už v roku 2014 o súčinnosť starostu mestskej časti Juh Jaroslava Hlinku, kde sa letisko nachádzalo. „Povedal – počkajme radšej na stovku,“ spomína letecký nadšenec. Súhlasil a s realizáciou počkal, no dnes sa stretáva s rôznymi problémami a realizácia tabule je v súčasnosti ohrozená. Oslovil ministerstvo obrany, znovu aj starostu J. Hlinku. „Raz som ho osobne navštívil a potom sme mali ešte rokovania aj s odborom výstavby. Vyjadrenie však dodnes nemám,“ rozhorčuje sa Virág.
Po stretnutiach sa rozhodol začiatkom marca podať na miestnom úrade aj oficiálny list, no odpoveď stále nedostal. Ministerstvu obrany adresoval tri listy a raz ho navštívil osobne. „Na môj list odpovedali, že sa môžem uchádzať o dotáciu na pomník. Povedal som si, toto potrebujeme,“ hovorí. No neskôr podľa neho vysvitlo, že nakoľko osadenie tabule si vyžaduje výkop, potrebovali by povolenia od telekomunikácií aj elektrární.
Na malej parcele vo vlastníctve štátu pri niekdajšom vchode na letisko, kde by si Virág pomník predstavoval, sa pravdepodobne nachádza stará telekomunikačná ústredňa. Toto riešenie je preto nepriechodné. Preto vymysleli osadenie bez výkopu. Márne, ministerstvo im odpovedalo, že pomník môžu osadiť len na päť rokov a musia na neho spraviť verejné výberové konanie. Pre zväz sú takéto podmienky neprijateľné.
[ad2][/ad2]Súkromné vlastníctvo
Umiestnenie na maličký štátny pozemok pred niekdajším vchodom na letisko by pritom podľa Virága bolo najlepším riešením. Ostatné pozemky a budovy totiž prešli privatizáciou, čo im sťažovalo už umiestňovanie Múzea letectva koncom 90. rokov. Toto prvé slovenské múzeum letectva preto napokon skončilo v priestoroch po Vojenskej leteckej akadémii v blízkosti areálu súčasného letiska.
Virág aj napriek týmto skúsenostiam oslovil pre umiestnenie tabule aj súkromnú spoločnosť, ktorá budovu niekdajšej vstupnej haly dopravného letiska kúpila. Firma však od neho žiadala nájomné. „Sme občianske združenie, my nemáme peniaze na to, platiť nájomné za umiestnenie tabule. Pritom majiteľka ani netušila akú vzácnu historickú budovu kúpila,“ rozhorčuje sa Virág. So žiadosťou o reakciu sme oslovili aj ministerstvo obrany. Do uzávierky dnešného vydania KOŠICE:DNES neodpovedalo.
S návrhom umiestniť pamätnú tabuľu prvého československého letiska na území Slovenska kontaktoval našu mestskú časť p. Ladislav Virág, predseda občianskeho združenia Slovenského leteckého zväzu gen. Dr, M.R. Štefánika, pobočka Košice. Taktiež bolo poukázané, že vzhľadom na blížiace sa sté výročie začatia prevádzky letiska by bolo vhodné osadiť na mieste bývalej prevádzky letiska pamätnú tabuľu. Domnievame sa, že pripomenutie výročia začatia prevádzky letiska je celomestská záležitosť, o čom sme informovali aj pána Virága. Taktiež sme mu odporučili, aby sa so svojimi požiadavkami obrátil priamo na mesto Košice ako aj na ďalšie kultúrne inštitúcie, prípadne múzeá .
Mestská časť sa skontaktovala s vlastníkom objektu na Južnej triede 74, spoločnosťou GRATAX spol. s r.o., ktorého zástupca potvrdil, že boli v kontakte s pánom, Virágom, avšak požiadavku, aby spoločnosť realizovala výrobu aj osadenie tabule z vlastných prostriedkov na ich objekte nemohla akceptovať. Zo strany spoločnosti nie je problémom zúčastniť sa na ďalších spoločných rokovaniach vo veci osadenia tabule.
Žiadosť sme odstúpili na mesto Košice. Nakoľko mestská časť nedisponuje potrebnými finančnými prostriedkami, nie je vlastníkom ani správcom predmetnej nehnuteľnosti a okolitých pozemkov a pripomenutie takéhoto výročia nie je lokálnou ale celo mestskou záležitosťou, nemôže byť nositeľom úlohy. Zámer osadiť pamätnú tabuľu pri objekte na Južnej tride 74 však podporujeme a podľa našich možností budeme nápomocní pri príprave podkladov na jej realizáciu.
Bohatá história lietania
Aj keď prvé zmienky o lietaní môžeme objaviť už v gréckych mýtoch a príbehoch starovekých Číňanov, výraznejší rozvoj lietania na svete sa začal až po roku 1783, keď nad zemský povrch vzlietol teplovzdušný balón bratov Montgolfiérovcov.
Košičania si však na lietanie ešte museli počkať. Prvý balón s názvom Turul vzlietol nad naše mesto až v roku 1906. Spred Hlavnej stanice vtedy pod vedením letcov z budapeštianskeho aeroklubu vzlietli aj prví Košičania, napríklad Dr. Halmi. Do Košíc vtedy balón z Budapešti priviezli na počesť slávnostného pohrebu Františka II. Rákociho.
V tom čase už vo svete začínali lietať lietadlá. Prvý úspešný let sa v roku 1903 podaril v USA bratom Wrightovcom, o tri roky neskôr vzlietol prvý motorový aeroplán v Európe. Rozvoj lietadiel vo svete následne podnietila 1. svetová vojna.
„V roku 1917 prišla z Budapešti ponuka leteckej poštovej spoločnosti na prevádzkovanie leteckej poštovej linky, no Košice v tom čase ešte nemali letisko. V máji 1917 preto prišiel do Košíc z Budapešti Ľudovít Urbach z poštovej spoločnosti, aby vybral lokality pre letisko v Košiciach,“ hovorí predseda Slovenského leteckého zväzu v Košiciach Ladislav Virág.
Urbach vtedy vybral pastvisko pri vtedajšej Budapeštianskej (dnes Južnej) triede, približne medzi dnešnou Rybou a mostom VSS. Dôvodom bola železničná dostupnosť blízkej stanice v Barci, aj hlavná cestná dopravná tepna v smere na Budapešť.
Po vzniku prvej Československej republiky, a následne aj československého vojenského letectva, na košické letisko zamierila medzi februárom a májom 1919 prvá a druhá letecká stotina Československej armády. „V Košiciach tak vzniklo prvé vojenské letisko na území Slovenska. Teraz je to sto rokov,“ spresňuje Virág. Pri tejto príležitosti by chcel do priestorov letiska umiestniť pamätnú tabuľu.
Aktivity Slovenského leteckého zväzu v Košiciach:
- 1996 – V Slovenskom technickom múzeu usporiadali výstavu 90 rokov lietania v Košiciach pri príležitosti výročia letu balóna Turul v roku 1906. Výstava podnietila vznik Múzea letectva v Košiciach.
- 23. 8. 2002 – Otvorenie Múzea letectva v Košiciach.
- 8. 5. 2004 – Odhalenie pamätnej tabule na budove Letiska Košice pri príležitosti 80. výročia prvej leteckej linky ČSA medzi Košicami a Bratislavou lietadlom Aero A-14.
- 10. 6. 2005 – Odhalenie pamätnej tabule na Hoteli Slovan pri príležitosti 125. výročia narodenia Sándora Svachulaya, leteckého konštruktéra prvého klasického motorového lietadla Kolibri-1 v Rakúsko-Uhorsku v roku 1906. Svachulay nebol Košičan, ale narodil sa vo vtedajšom Grand Hoteli Schalkház (dnes Hilton). Pri rekonštrukcii Hotela Slovan na Hilton bola tabuľa zničená.
- jún – september 2006 – Oslavy storočnice lietania v Košiciach.
- 14. 6. 2006 – Odhalenie pamätnej tabule na železničnej stanici, odkiaľ v roku 1906 vzlietol balón Turul. Išlo o prvý let nad Košicami.
- 4. 11. 2013 – Odhalenie pamätnej tabule s plastikou akademického sochára Arpáda Račku pri Átriu na Terase pri príležitosti 100. výročia letov nad MČ Západ Andrejom Kvaszom na lietadle Kvasz – V, ktoré sám skonštruoval.
[ad3][/ad3]