Mesto: Harmonogram EEI nemá konečný termín
Košičania dlho žili s vedomím, že parkovacia spoločnosť EEI má povinnosť do konca marca vybudovať v nových rezidentských lokalitách 730 parkovacích miest. Mesto teraz tvrdí, že to tak nie je.
Harmonogram riešenia statickej dopravy poslanci mesta schválili ešte v júni 2015. Je v ňom v podobe tabuľky vyznačené, koľko týždňov majú trvať jednotlivé kroky. Vyplýva z nej, že posledné činnosti majú byť ukončené po uplynutí 37 týždňov.
„Marec 2017 je deadline na vybudovanie všetkých miest podľa harmonogramu,“ tvrdil Richard Raši (Smer) v októbri 2016 v diskusii televízie KOŠICE:DNES. V tomto termíne EEI dokončila len niekoľko desiatok parkovacích miest.
Námietky v stavebnom konaní
Vedenie mesta dnes tvrdí, že 37-týždňový harmonogram neznamená, že parkovacia firma do 37 týždňov od 25. júna minulého roku, od kedy má EEI účinnú zmluvu na nájom plôch na parkoviská v rezidentských lokalitách, vybuduje všetkých 730 dohodnutých nových parkovacích miest.
„Spomínaných 37 týždňov je minimálna lehota stanovená v harmonograme pre všetky konania, ktoré je potrebné v súlade s platnou legislatívou absolvovať. Legislatíva neobmedzuje účastníkov konaní, závisí iba od nich, kedy a koľko námietok v konaniach vznesú. Preto 37 týždňov znamená minimálny čas potrebný na zvládnutie celého procesu prípravy a výstavby nových parkovacích miest, nie však konečný termín. Ten vzhľadom na zákonné možnosti účastníkov konaní ani nie je možné exaktne určiť,“ sprostredkováva Jozef Marko z komunikačného referátu magistrátu názor vedenia mesta.
Nový pojem
V stanovisku, ktorého plné znenie sme uverejnili na našej webovej stránke, uvádza príklady, keď námietky občanov alebo mestských častí stavebné konanie predĺžili.
Poslancami schválený harmonogram riešenia statickej dopravy však vôbec s pojmom „minimálna lehota“ nepracuje. Nikde sa v ňom neuvádza. „Tento termín je len vysvetľujúci,“ znie odpoveď magistrátu. Podstatné podľa vedenia mesta je to, že výstavba nových parkovacích miest pokračuje a bude pokračovať v súlade s platnou legislatívou a s cieľom vybudovať 730 parkovacích miest.
Kto klame?
Výrok z októbra v televízii KOŠICE:DNES Rašimu pripomínajú aj občianski aktivisti. „Marec 2017 ako hraničný termín na vybudovanie parkovacích miest vtedy po primátorovi vzápätí potvrdil aj riaditeľ EEI Ján Tomanovič. Kto tu teda klame? My, aktivisti, určite nie!“ reaguje líder iniciatívy Nezaplatím EEI ani cent Henrich Burdiga.
Ladislav Lörinc z iniciatívy Nechcem platiť EEI za parkovanie pred blokom považuje za „trápne“ , že takú samozrejmosť, ako je dodržiavanie právnych predpisov a lehôt v stavebnom konaní, EEI zneužíva na dodatočné ospravedlňovanie nedodržiavania termínov vlastného harmonogramu.
„Ešte trápnejšie je, keď mesto používa rétoriku nespoľahlivého partnera a obhajuje jeho neschopnosť. A úplne nepochopiteľné je, keď tak závažné nedodržania zmluvy nevyužije na legitímne jednostranné odstúpenie od nej, čo by upokojilo verejnú mienku,“ myslí si L. Lörinc.
Finančná škoda
Mestský poslanec Jaroslav Polaček a poslanec Starého Mesta Rastislav Trnka (obaja nezávislí) si myslia, že Raši svojím nekonaním voči EEI spôsobuje mestu finančnú škodu. „Tá reálne spočíva v podobe nevybraného príjmu z parkovacích miest, ktoré už mali existovať k 1.aprílu podľa schváleného harmonogramu ich výstavby,“ hovorí Polaček.
Obaja Rašiho vyzývajú, aby v súlade so zmluvou a harmonogramom, ktoré podpísal s EEI, „zabezpečil nápravu bez zbytočného odkladu“.
—
Na zelenú sa na parkovisku nespoliehajte
Ako farboslepí si pripadali vodiči, ktorí chceli v posledných dňoch zaparkovať na záchytnom parkovisku na Strojárenskej ulici pred budovou Bocatiovej knižnice. Ocitli sa v situácii, keď dve nezávislé časti technologického zariadenia ukazovali rôzne veci, ktoré si odporovali.
Na semafore pri vchodovej rampe totiž svietilo zelené svetlo, čo šoféri logicky vnímali ako informáciu, že na parkovisku sú voľné miesta. Keď však zamierili k rampe, po stlačení tlačidla automatu na výdaj parkovacieho lístka prístroj nereagoval a rampa sa nedvihla.
„Viackrát som pokus zopakoval, stále nič. Až potom som si uvedomil, že na displeji sa rozsvietil nápis, že parkovisko je obsadené. Za mnou už bolo ďalšie auto, takže bol problém vycúvať a vznikol zbytočný chaos,“ opísal zážitok jeden z vodičov.
Firma EEI, ktorá parkovisko spravuje, reagovala, že systémy svetelnej signalizácie preverí, a v prípade, že pôjde o technický problém, ho najneskôr do 48 hodín aj vyrieši.
Technická chyba?
„Systém vydávajúci parkovacie lístky a dvíhajúci rampu pracuje na základe rovnakých údajov ako systém svetelnej signalizácie. Z vami definovanej situácie nie je jasné, či problém vznikol na základe technickej chyby alebo neštandardného správania sa niektorých vodičov,“ odpovedala mediálna zástupkyňa firmy EEI Lucia Chovanová.
Dodáva, že funkčnosť parkoviska pri preverovaní možnej poruchy nebude žiadnym spôsobom narušená.
Foto: archív kd, veja