Mesto oprášilo zámer zdieľania bicyklov. Robí si ďalší prieskum
Mesto Košice medzi obyvateľmi zisťuje, či by si na krátke jazdy za poplatok požičiavali verejné bicykle.
Dotazník so štrnástimi otázkami je zverejnený na oficiálnej stránke mesta. Ľudia ho môžu vypĺňať najmenej do konca júla. Výsledky prieskumu záujmu o využívanie systému verejného zdieľania mestských bicyklov budú podkladom štúdie uskutočniteľnosti.
Mesto si ju za 4 800 eur objednalo od Žilinskej univerzity. Navrhne počet bicyklov, ich rozmiestnenie na území Košíc, výšku investície, prevádzkové náklady či vyhodnotenie možných rizík zavedenia systému. Záverom štúdie má byť porovnanie variantov a riešenie financovania. Podľa objednávky má dokument univerzita mestu odovzdať do 3. augusta.
Po jazde vrátiť
„Systém je určený na krátkodobé zapožičanie bicykla za odplatu, nepretržite 24 hodín denne a sedem dní v týždni. Užívateľ si bicykel požičia na jednom z verejných stanovíšť a vráti ho na ďalšom, ktorý si zvolí. Vzdialenosť medzi stanovišťami je asi 300 až 500 metrov,“ uvádza magistrát v tlačovej správe.
Systémy zdieľania mestských bicyklov opisuje Ladislav Rovinský zo Spolku na podporu skrášľovania Košíc. „Bike-sharing je buď verejný, kde si hocikto môže požičať bicykel za určitý poplatok, alebo sú to komunitné skupiny ako napríklad v Kežmarku. V Paríži to funguje na čipovej karte. V priebehu dňa sa na bicykli vystrieda viacero ľudí. Štúdií majú Košice niekoľko,” povedal.
Chýba infraštruktúra
Podľa neho by určitý čas trvalo, kým by cyklisti začali používať bicykle a dovtedy by náklady muselo znášať mesto. Projektu drží palce, ale myslí si, že nie je reálny. „Problémom sú financie, keďže v rozpočte na rozvoj cyklistickej infraštruktúry je nula. Minulý rok to bolo 20 000 eur, no použili sa na úplne iné veci,“ dodal Rovinský.
Na riziko krádeží upozorňuje zakladateľ akcie Deň bez áut v Košiciach Karol Labaš: „V Bratislave bol spustený bike sharing asi 15 rokov dozadu, ale aj rýchlo skončil, keďže sa bicykle rozobrali. Ak by projekt dostal od mesta podporu ako v prípade parkovacej firmy EEI, tak by mohol mať úspech. Potom by bolo na cestách menej áut a výfukových plynov,“ hovorí.
Ako pozitívny príklad uvádza Barcelonu, Lion či Paríž, od ktorých by Košice mohli prebrať systém požičiavania.
V Nitre už koncom júla
Kým v Košiciach robia prieskum, v menšej Nitre bude k dispozícii koncom júla na zdieľanie 70 bicyklov a sedem záložných na určených stanovištiach s viac ako sto parkovacími miestami. Stanovištia sú v najviac vyťažených oblastiach ako autobusová stanica, námestie či mestský park.
Mesto Košice priznáva, že v minulosti už robilo prieskum s rovnakým predmetom. Samospráva nové dotazníky vysvetľuje tým, že do štúdie potrebuje aktuálne údaje.
Michaela Kováčová
Košičan v Kodani: S bicyklom sa dostanete všade
V dánskej Kodani vyjde denne na cesty viac bicyklov ako áut, v hlavnom meste ich je približne 265 000. Na dvoch kolesách jazdí aj Košičan Tomáš Thúrózcy, ktorý v Kodani študuje na vysokej škole.
Opisuje, že cyklistika je v Dánsku veľmi rozšírený a populárny spôsob dopravy. „Ako cyklista ste na cyklotrasách úplne izolovaný od cesty, po ktorej jazdia autá, takže je to aj veľmi bezpečné.”
Za posledných 20 rokov sa v Dánsku zvýšila cyklistická doprava o takmer 70 percent. Zásluhu na tom majú aj zdieľané bicykle. „Je to výborné v tom, že keď nepotrebujete bicykel používať každý deň, ale len raz za čas, na najbližšom stanovišti si ho požičiate a potom ho jednoducho vrátite späť na inom mieste. Tento spôsob dopravy využívajú najmä turisti,” dodal Tomáš.
S bicyklom do vlaku
Pre Slováka je úroveň cyklistickej dopravy v Dánsku len ťažko predstaviteľná. S bicyklom sa totiž dostanete prakticky všade. „Do všetkých regionálnych vlakov, ktoré jazdia v okolí Kodane, môžete v cene lístka cestovať aj s bicyklom. Vo vlaku sú na to vyčlenené vozne, a tým pádom môžete spojiť vlakovú dopravu s cyklistickou čím sa vyhnete ranným zápcham na cestách.”
Bežne na cyklochodníkoch môžete stretnúť dánskych politikov. Až 67 percent z nich jazdí do práce na bicykli. „Na Slovensku som ich videl na bicykli tak akurát počas volebnej kampane,” povedal na záver s úsmevom Thúrózcy.
Dušan Bodnár
Na čo sa pýtajú v dotazníku:
- Máte záujem o využívanie verejných bicyklov?
- Koľko ste ochotný zaplatiť za požičanie?
- Platili by ste registráciu na rok?
- Vlastníte auto?
- Kde by mali byť stanovištia bicyklov?