Mesto sa poučilo, nechce znova chaos
Košičanov čaká ďalšia veľká skúška trpezlivosti. Druhá fáza rekonštrukcie električkových tratí má trvať dva roky. Ale jej jednotlivé časti budú postupné, aby mesto nebolo dopravne paralyzované ako pred rokom či dvoma. S prípravnými prácami začína EUROVIA SK práve dnes.
Na rekonštrukciu mesto získalo v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra nenávratný finančný príspevok (NFP) vo výške takmer 90 miliónov eur. „Vďaka tomu, že sme tieto peniaze získali, môžeme čerpať viac ako 20 miliónov eur na nákup 13-tich nových električiek, elektrobusov a autobusov,“ povedal včera primátor Richard Raši.
Osem častí rekonštrukcie
EUROVIA by mala kompletný harmonogram prác odovzdať do 30 dní. Celá rekonštrukcia bude rozdelená na osem častí. Úsek trate od Krajského súdu po kruhový objazd, kruhový objazd Moldavská, úseky na triede SNP, ktoré neboli realizované v prvej fáze, Zimná ulica od križovatky TIP TOP až po obratisko Botanická záhrada vrátane obratiska, Komenského ulica po obratisko na Havlíčkovej a Križovatka VSS.
Prvým úsekom rekonštrukcie je trať od Zimnej ulice až po obratisko električiek pri Botanickej záhrade (vrátane). Začať by mali demontážou trakčného vedenia, koľajového zvršku, následne prekládkou inžinierskych sietí a motážou kábelovodu. V priebehu nasledujúcich týždňov sa práce rozšíria aj na úsek Komenského ulice, kde sa začne s výstavbou meniarne.
Chcú zabrániť chaosu
Podľa Rašiho sa mesto poučilo z chýb minulosti a takéto rozdelenie a postupné uzatváranie jednotlivých častí má zabrániť dopravnému chaosu, aký vládol pri prvej etape rekonštrukcie.
„Harmonogram prác budeme so zhotoviteľom pravidelne konzultovať a koordinovať tak, aby využíval čas dopravnej uzávery čo najefektívnejšie. Každý týždeň budem ja, viceprimátor Petruško alebo riaditeľ magistrátu pán Lazúr organizovať kontrolný deň a budeme promptne riešiť všetky prípadné problémy,“ sľúbil primátor.
Za najkritickejší úsek považuje Štefan Bálint, riaditeľ košického závodu spoločnosti EUROVIA SK, križovatku VSS: „Táto križovatka je maximálne exponovaná a vodiči, ktorí ju využívajú, budú počas uzávierky dosť nadávať, preto sa budeme snažiť čo najviac prác robiť v noci, aby sme zabránili väčším kolíziám.“
Stavebné práce budú zahŕňať kompletnú výmenu električkového zvršku i spodku, trakčného vedenia, ochranu inžinierských sietí, ktoré tieto električkové trate križujú. Postavené budú aj nové meniarne.
26, 565 km: dĺžka použitých koľajníc
17 830 m: dĺžka trolejového vedenia
614 ks: počet osadených stĺpov trakčného vedenia
62 590 m2: antivibračné rohože
135 972 ton: množstvo kameniva
78 499 473, 99 eur (bez DPH): cena diela
Sklenené výplne terčom vandalov
Súčasťou prvej etapy rekonštrukcie električkových tratí bola aj rekonštrukcia zastávok vrátane zábradlí so sklenenými výplňami. Náš čitateľ napočítal 5 rozbitých výplní od Námestia osloboditeľov po Námestie Maratónu mieru.
„Niektoré z nich sú rozbité možno už aj pol roka. Prečo mesto čaká s výmenou?“ pýta sa.
Rozbité sklo je napríklad na zastávke pri Dome umenia, na Hviezdoslavovej ulici i pri Angels aréne. Okrem toho tu je väčšina skiel zosunutých a dotýkajú sa zeme.
Koľko rozbitých skiel eviduje Dopravný podnik mesta Košice a kedy ich plánuje vymeniť, sme sa od hovorkyne Michaely Karaffovej do našej uzávierky nedozvedeli.
V minulosti podnik informoval, že výmena jednej náplne s montážou stojí 180 eur, náklady znáša mesto.
Súčasťou projektu IKD bola aj montáž 32 kamier, ktoré by mali sledovať aj poriadok na zmodernizovaných zastávkach. Mestská polícia však na ne dosah stále nemá.
„Zábery z týchto kamier majú k dispozícii len zamestnanci dopravného podniku, pracujeme na tom, aby sme mohli zastávky sledovať aj z nášho strediska,“ povedal nám Róbert Juhászi z Mestskej polície. (AC)
Foto: Veronika Janušková