Mestské parkoviská sú čierne stavby, tvrdí podnikateľ
Košický podnikateľ Emil Sekel, majiteľ spoločností Setron a Casso Steel Trade, ktoré roky skupujú na Sídlisku Ťahanovce pozemky, odmieta tvrdenie mesta Košice, že neoprávnene podniká na jeho parkoviskách.
Sekelove firmy dnes na sídlisku, kde je akútny problém s parkovaním, vlastnia tisícky metrov štvorcových pod parkoviskami. Tie, tak ako všetky miestne komunikácie v Košiciach, prešli po roku 1991 na mesto delimitáciou majetku štátu. Cesty tu štát postavil väčšinou v minulom režime na pozemkoch pôvodných vlastníkov a nikto to už potom majetkovo nevysporiadal.
Setron a Casso Steel Trade doteraz zriadili na vykúpených pozemkoch vyše sto vyhradených parkovacích miest. Osadili tam dopravné značky „RÉSERVÉ“ a miesta prenajímajú ľuďom za päťsto eur ročne. Okrem toho nedávno začali miesta, na ktoré nemajú klientov, uzatvárať uzamykateľnými zábranami.
Mesto aj mestská časť tvrdia, že miesta firmy vyhradzujú neoprávnene, lebo na to nemajú súhlas cestného správneho orgánu. Tým je mesto Košice, ktorého referát dopravy určuje rezerváciu parkovacieho miesta po súhlase dopravného inšpektorátu.
Podnikateľ: Betón si môžu zobrať
Obidve samosprávy zastávajú názor, že vlastníctvo pozemku pod parkoviskom nezakladá firmám právo vyhradzovať platené parkovacie miesto na parkovisku, ktoré nie je ich majetkom. Sekel oponuje, že na svojich pozemkoch si môže robiť, čo chce.
„Alfou a omegou všetkého je to, kto je vlastníkom pozemku. Všetky cesty, chodníky a parkoviská mesta sú čierne stavby, lebo na ich výstavbu nedali súhlas vlastníci pozemkov. Ak mesto chce, môže z mojich pozemkov odstrániť betón a asfalt a ja si tam dám vlastný,“ hovorí podnikateľ.
Opisuje, že pred rokmi požiadal ako majiteľ auta o vyhradenie parkovacieho miesta. „Rok som platil za neho nájom. Potom mi prišiel list, že mi ho rušia. Dôvod bol, že mi prenajali parkovacie miesto a nemali vysporiadané pozemky. Aj tým uznali, že rozhodujúce je, kto vlastní pozemok,“ pokračuje Sekel.
Chcel spoločný podnik
Tvrdí tiež, že mestu a mestskej časti navrhoval spoluprácu pri riešení parkovania na sídlisku. Navrhoval vraj zriadenie spoločného podniku, ktorý by na každej ulici zriadil určitý počet rezervovaných parkovacích miest a z ich prenájmu by mal zisk. „Sú ľudia, ktorí sú ochotní zaplatiť, len nech majú kde zaparkovať,“ povedal.
Podľa neho mesto nemôže vyzývať majiteľov áut, ktorým miesta prenajal, aby odstránili dopravné značky. Podnikateľ vraví, že magistrát musí rokovať s ním, ktorý ako vlastník platí za pozemky dane.
Dopĺňa, že ak by chcel, mohol zablokovať nedávnu rozsiahlu rekonštrukciu cestných komunikácií Ázijskej triedy, ktorú mesto financovalo z eurofondov. Pozemky totiž vlastní aj na tejto ulici. Tvrdí, že to neurobil, lebo ho riaditeľ stavebnej firmy prosil, aby to nechal tak.
Pracovné stretnutie
Mesto Košice nepovedalo, ako konkrétne bude postupovať. Mestská časť Sídlisko Ťahanovce na problém upozorňovala najmenej od roku 2014.
„Aj dnes sa uskutočnilo pracovné stretnutie všetkých zainteresovaných. Bol dohodnutý ďalší postup. Potrebujeme ešte zrealizovať niekoľko krokov. Potom budeme médiá i verejnosť o výsledku včas informovať,“ odpísal vedúci komunikačného referátu Jozef Marko.
[ad][/ad]Podľa mesta sú vyhradené miesta nelegálne. Polícia na nich aj tak vyberá pokuty
Podľa mesta sú desiatky vyhradených parkovacích miest na Sídlisku Ťahanovce nelegálne. Ak na nich ale zaparkuje auto, pre ktoré nie je značkou rezervované, mestská aj štátna polícia vodiča pokutuje.
Denník KOŠICE:DNES zisťoval, či mestská polícia pri riešení dopravných priestupkov, ktoré spočívajú v porušení zákazu parkovať na mieste s vyhradeným státím, prihliada na to, že takéto parkovacie miesto bolo zriadené bez súhlasu mesta.
Branislav Barna, starší referent z odboru výkonu služby mestskej polície, ktorý inokedy informuje médiá o dopravných priestupkoch, odkázal, že kontaktovať treba magistrát. Ten odpoveď neposkytol.
Denník KOŠICE:DNES získal dokumentáciu o jednom takomto prípade na Sídlisku Ťahanovce. Ešte v júni 2015 vodička zaparkovala na Európskej triede. Nerešpektovala značku s nápisom RÉSERVÉ a dodatkovú tabuľku s evidenčným číslom vozidla, pre ktoré bolo miesto vyhradené.
Keď dorazili mestskí policajti, majiteľka zaparkovaného auta vyhlásila, že si nie je vedomá priestupku a odmietla blokové konanie. Mestská polícia preto posunula vec na Okresný dopravný inšpektorát v Košiciach.
Najprv pokuta 50 eur
Ten v skrátenom konaní rozkazom uložil pokutu 50 eur. Vodička sa proti tomu odvolala. Bránila sa tým, že vyhradené parkovacie miesto aj doplnková značka s evidenčným číslom vozidla nemajú právny titul.
„Zaparkovala som na parkovisku, ktoré je vo vlastníctve mesta a bolo vybudované pre obyvateľov priľahlých bytových domov. Rovnako mesto ako cestný správny orgán podľa mojich informácií nevydalo povolenie na vyhradené parkovanie,“ napísala vo svojom podaní.
Obyvateľka sídliska tiež doložila dopravnej polícii písomné vyjadrenie z magistrátu, že nevydal súhlas na vyhradenie tohto miesta ani na osadenie dopravného značenia.
Fiktívne EČV
Referentka dopravného inšpektorátu Libuša Kostušová vo svojom rozhodnutí z decembra 2015 nepíše, ako sa s týmto dôkazom vysporiadala. Odvolanie vodičky zamietla, uznala ju vinnou, ale zároveň upustila od uloženia sankcie.
„Správny orgán prihliadal na okolnosti spáchania priestupku, aj na skutočnosti, ktoré boli uvedené pri jeho prejednaní, pričom dospel k záveru, že k náprave páchateľky postačuje samotné prejednanie priestupku,“ uviedla policajtka.
V konaní sa tiež ukázalo, že pozemok pod mestským parkoviskom vlastní firma Setron. „Vyhradené miesta na ňom v tom čase ešte nikomu neprenajala a evidenčné čísla na značkách nepatrili žiadnemu vozidlu,“ dodala obyvateľka Ťahanoviec.
Roman Rokytka, Jana Vargová