Na električkovú dopravu v Košiciach idú desiatky miliónov eur
Posledné roky sa život v Košiciach nesie najmä v znamení modernizácie električkových tratí. Čo doteraz obyvateľom mesta priniesli? Jednoducho povedané – nesporné benefity aj problémy.
Pristúpiť k modernizácii električkových tratí v Košiciach bolo v roku 2014 podľa vyjadrení viacerých odborníkov aj vedenia mesta nevyhnutné. „Keby sme to neurobili, mohlo by sa stať, že by sme o niekoľko rokov najmä z dôvodov bezpečnosti cestujúcich električkovú dopravu nemali. Bolo by nezodpovedné v takejto situácii nevyužiť finančné zdroje z európskych fondov, ktoré sa nám podarilo získať,“ zdôvodňoval pri viacerých príležitostiach potrebu tohto kroku primátor mesta Richard Raši (Smer-SD).
Integrovaná koľajová doprava – IKD
O projekte integrovanej koľajovej dopravy (IKD) sa medzi odborníkmi hovorilo už niekoľko rokov pred začatím rekonštrukcie tratí. Ide v podstate o prepojenie železnice a električiek, takže cestujúci by nemusel medzi nimi prestupovať.
Prvá etapa projektu IKD sa začala v Košiciach 1. augusta 2014. Pôvodným termínom ukončenia bol 31. júl 2015. Ten sa však nakoniec posúval až na október a električky na vynovenej trati začali jazdiť až v decembri. Stavbu IKD realizovalo združenie firiem Dúha z Prešova a ZUE z poľského Krakova.
Rozpočet na stavbu bol stanovený na približne 40 miliónov eur, z toho 85 percent tvorili peniaze z eurofondov, 10 percent zaplatil štát a piatimi percentami prispelo samotné mesto Košice.
V rámci stavby bol kompletne zrekonštruovaný úsek električkových tratí od Staničného námestia cez Štúrovu, Kuzmányho a Hviezdoslavovu ulicu až po Námestie Maratónu mieru vrátane obratísk na jeho začiatku a na konci. Stavbári vymenili koľajový spodok aj zvršok, postavili novú meniareň, vymenili trakčné vedenie, postavili modernejšie zastávky s LCD informačnými tabuľami a zatrávnili veľkú časť trate.
Košičanom dlho ostanú v pamäti najmä problémy s dopravnými obmedzeniami, ktoré obrovská stavba so sebou priniesla.
Modernizácia električkových uzlov – MEU
Ďalším z projektov vylepšenia električkovej dopravy v Košiciach bola stavba nazvaná MEU, teda Modernizácia električkových uzlov. Išlo vlastne o časť pôvodného projektu MET.
V rámci stavby MEU sa vynovili električkové trate na ulici Československej armády vrátane križovatky so Zimnou, Bardejovská ulica spolu s križovatkou s Triedou SNP, obratiská na Havlíčkovej ulici a pri amfiteátri a križovatky na Námestí osloboditeľov a Námestí Maratónu mieru.
Práce realizovala firma Eurovia SK a stáli takmer 20 miliónov eur. Trvali od mája do novembra 2015 a až po ich ukončení mohla byť obnovená premávka električiek, čo sa stalo po kolaudácii začiatkom decembra.
„Ten rok a pol, čo prebiehali stavby IKD a MEU, bol psychicky i fyzicky náročným obdobím pre všetkých. Verím však, že Košičania ocenia nové trate, po ktorých sa bude jazdiť bezpečnejšie, tichšie a pohodlnejšie,“ zhodnotil náročné obdobie R. Raši. Pochvalnými boli na konci roka 2015 aj reakcie Košičanov na dovtedy hotové úseky rekonštruovaných električkových tratí.
Modernizácia električkových tratí – MET
Ďalšia etapa vynovenia električkových tratí pod názvom MET sa začala v novembri 2016. V jej rámci pracovníci firmy Eurovia SK, ktorá vyhrala verejnú súťaž, zrekonštruujú viacero úsekov. Ako prvé sa začali práce na uliciach Zimná a Boženy Němcovej vrátane obratiska pri Botanickej záhrade. O niekoľko dní sa naplno začne pracovať na najkomplikovanejšom mieste – križovatke VSS. Práce na stavbe MET budú pokračovať v priebehu tohto a budúceho roka aj na trati od Krajského súdu cez Terasu, vrátane veľkej kruhovej križovatky na Moldavskej, až po amfiteáter. Rozpočet tejto etapy sa vyšplhá až k hodnote 80 miliónov eur.
„Celková investícia do dopravy z eurofondov, vlastných zdrojov mesta a zdrojov DPMK, ktorá zahŕňa nielen rekonštrukciu tratí a uzlov a stavbu integrovanej koľajovej dopravy, ale aj nákup električiek, elektrobusov a autobusov, bude spolu viac ako 250 miliónov eur,“ zdôraznil na tlačovej besede pred spustením projektu MET primátor Raši.
1. Stavba IKD – rozpočet 40 miliónov eur
2. Stavba MEU – rozpočet 20 miliónov eur
3. Stavba MET – rozpočet 80 miliónov eur
Spolu – 140 miliónov eur
Ľubomír Ferko
—
Stromy na obratisku ustúpili koľajam
Na obratisku električiek Botanická záhrada vyrúbali poslednú zeleň, ktorá sa tam nachádzala.
Padli tri stromy, javor horský a dva topole čierne, najväčší s obvodom kmeňa 258 centimetrov. Odstránili sa aj kry kagana stromovitého o plošnej výmere asi deväť metrov štvorcových.
O povolenie na výrub požiadala mesto bratislavská firma Prodex, ktorá sa zaoberá železničnými stavbami. „Dôvodom bola skutočnosť, že dreviny zasahovali do novonavrhovaných koľají. Vyrúbané boli aj pre posun ich osi voči terajšiemu stavu,“ uviedla hovorkyňa mesta Košice Linda Šnajdárová.
Kry ako náhrada
V súhlase na odstránenie zelene bola firme uložená povinnosť náhradnej výsadby na uliciach Boženy Nemcovej a Watsonova. Pôjde o kry v celkovom počte 280 kusov.
„Výsadbu má žiadateľ zrealizovať vo vhodnom termíne, teda na jar alebo jeseň, a zároveň zabezpečiť jej starostlivosť tri roky od jej uskutočnenia,“ doplnila Šnajdárová.
Ak by vysadené rastliny vyhynuli, firma by ich mala v rovnakom množstve a druhu dosadiť.
Monika Kacejová
Foto: Veronika Janušková