Na Sídlisku Ťahanovce ubudli parkovacie miesta
Parkovanie je problém, s ktorým bojujú všetky väčšie mestské časti v Košiciach. Najviac parkovacích miest chýba na veľkých sídliskách – Ťahanovce, Jazero, Terasa. Kritická situácia je na Sídlisku Ťahanovce. Jeho základný kameň poklepali 5. mája 1985. V roku 1990 tam žilo 13 000 obyvateľov, v roku 2017 ich bolo už 22 340. V Ťahanovciach je vybudovaných 4 159 parkovacích miest, no počet vozidiel, ktoré tam parkujú, je 6 200 (údaje z roku 2016). Chýba teda 2 041 miest. A, paradoxne, pri raste počtu automobilov, ich počet klesá…
Iba prednedávnom boli na uliciach Helsinská a Viedenská umiestnené značky zákaz zastavenia. Podľa informácií zo sídliska boli osadené na základe sťažností jedného občana.
Osadením dopravných značiek prišli dve ulice na sídlisku minimálne o 20 miest na parkovanie. „Dopravné značenie na Helsinskej a Viedenskej ulici v Košiciach bolo riešené správcom komunikácie, ktorým je v tomto prípade Magistrát mesta Košice,“ uvádza v stanovisku Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach jeho hovorkyňa Lenka Ivanová.
Zároveň dodáva, že značky boli osadené na základe požiadaviek správcu komunikácie, mestskej polície, krajského dopravného inšpektorátu, spoločnosti KOSIT, ale aj obyvateľov. „V danom prípade ide o úsek cesty, kde začali vodiči parkovať kolmo alebo šikmo na os vozovky, čo výrazne znižovalo rozhľadové pomery na obojsmernej komunikácii,“ vysvetlili policajti.
[ad][/ad]Dalo sa aj inak
Policajná hovorkyňa v tejto súvislosti tiež uviedla, že podľa cestného zákona za organizáciu dopravy v meste zodpovedá mesto Košice a jeho mestská časť. Podobné stanovisko sme dostali aj od starostu mestskej časti Sídlisko Ťahanovce Cyrila Betuša.
Boli sme sa osobne na obidvoch uliciach pozrieť. Doobeda na mieste označenom zákazom stáli autá, akoby tam značky ani neboli. Viacerí obyvatelia ale konštatovali, že určite by lepším riešením bolo zjednosmernenie obidvoch ulíc alebo časové obmedzenie zákazu.
Chýba systémové riešenie
Osadzovaním zákazových značiek či inštalovaním zábran, napríklad stĺpikov, ako to je na Juhoslovanskej ulici, sa situácia s parkovaním na sídlisku ešte viac zhoršuje. „Je už úplne bežné, že v rodinách vlastnia obyvatelia v jednom byte aj tri osobné vozidlá a trend neustále hrozivo narastá,“ konštatuje starosta. „No a všetci majitelia vozidiel chcú parkovať pod vlastnými obytnými domami a hlavne – zadarmo. Je im úplne jedno kde, či na chodníkoch, zeleni, školských dvoroch.“
Takýto stav podľa jeho vyjadrenia mestská časť už nezvláda, pretože je bez príslušných kompetencií, finančných zdrojov, chýba komplexné systémové riešenie v štáte i v našom meste. „Dlhodobo chýbajú záchytné strážené veľkokapacitné parkoviská, parkovacie domy a podobne.“
Polície aj mestskej časti sme sa pýtali, kde by odporúčali obyvateľom parkovať, či by sa nedal vzniknutý problém riešiť zjednosmernením či časovým obmedzením zákazu a či sa pripravuje nejaké dopravno-inžinierske riešenie parkovania na Sídlisku Ťahanovce. Odpovedí sme sa však nedočkali. Polícia iba uviedla, že obyvatelia musia parkovať podľa platných zákonov.
Neobsadené rezervačky ľudí veľmi rozčuľujú
Vodičom na Pekinskej ulici v Ťahanovciach často tečú nervy. Pred vchodmi číslo 15 až 19 síce majú zopár voľných miest, na ktorých nikto celé dni neparkuje. Lenže – sú rezervované.
„Neviem to síce zistiť, ale viacero miest tu má vyhradených jeden majiteľ alebo jeho rodina. Vraj sa dá rezervovať iba jedno miesto, ale u nás to evidentne neplatí. Horšie však je, že tento človek sa z bytu už odsťahoval, blokuje teda ďalších vodičov,“ dozvedeli sme sa od čitateľa.
O informácie sme požiadali starostu mestskej časti Sídlisko Ťahanovce Cyrila Betuša: „Otázky je potrebné položiť mestu Košice, referátu dopravy, ktorý vyhradzuje parkovacie miesta žiadateľom, a taktiež mestu sú uhrádzané poplatky za vyhradené parkovacie miesta. Nie je to kompetencia mestských častí,“ odpovedal.
Len pre bývajúcich
Z magistrátu sme sa dozvedeli, že parkovacie miesto vyhradzuje cestný správny orgán podľa miesta trvalého pobytu žiadateľa. „V prípade, ak sa presťahuje na inú adresu, tak spravidla sám požiada o zrušenie parkovacieho miesta a zároveň môže požiadať o jeho premiestnenie podľa nového miesta trvalého pobytu,“ hovorí Jozef Marko, vedúci komunikačného úseku. Zároveň uvádza, že ak zistia, že sa dotyčný občan odsťahoval, zmenil trvalé bydlisko a túto skutočnosť neoznámil, cestný správny orgán zruší vyhradené parkovacie miesto.
Cestný správny orgán situáciu preveril. „V uvedenom prípade bolo zistené, že občan má aj naďalej trvalý pobyt na Pekinskej ulici. V súčasnosti vykonáva rozsiahlu rekonštrukciu bytu, ktorá má údajne trvať tri mesiace. V čase rekonštrukcie býva na inom mieste v Košiciach,“ uviedol J. Marko.
Prečo až tri?
Marko zároveň dodal, že v súčasnosti môže byť občanovi vyhradené len jedno parkovacie miesto. Ako je teda možné, že jedna osoba môže mať prenajatých viacero parkovacích miest? „Predmetné tri parkovacie miesta boli uvedenému občanovi vyhradené ešte bývalou Správou komunikácií mesta Košice pred viac ako desiatimi rokmi,“ odpovedal.
Zaujímali sme sa tiež, či sú rezervácie vyplatené. „Referát daní a poplatkov Magistrátu mesta Košice kontroluje vyplatenie vyhradených parkovacích miest prostredníctvom informačného systému, ktorý vygeneruje neplatičov. Následne sú týmto neplatičom zasielané výzvy na úhradu parkovacích miest,“ povedal J. Marko.
„Občan podáva na Magistrát mesta Košice žiadosť o pridelenie vyhradeného parkovacieho miesta za úhradu spolu s predpísanými prílohami. Parkovacie miesto je vyhradené na základe súhlasného stanoviska príslušného miestneho úradu mestskej časti,“ informoval nás J. Marko. Či však súhlasné stanovisko mestskej časti dostanete, je otázne. Miestna samospráva totiž tvrdí, že s parkovacími miestami nemá nič spoločné… Sadzba dane z verejného priestranstva na trvalé parkovanie vozidla mimo stráženého parkoviska za každý aj začatý m2 a každý aj začatý deň je 0,12 eura. Žiadateľ hradí aj realizáciu dopravného značenia.
[article slug=”firma-eei-dostala-pokutu-parkovisko-na-juhu-nedokoncila”][/article]
Čítajte aj:
- Parkovné budeme platiť aj po odchode EEI
- EEI odchádza, ale nie úplne
- Parkovanie v Košiciach: aktivisti preferujú zúženie zóny platenia
- Platia vodiči za parkovanie? Firma i polícia majú rozdielne údaje