Na školách budú opäť chýbať učebnice
Plánované hospodárstvo existuje na ministerstve školstva aj takmer 30 rokov od revolúcie. O tlači učebníc rozhoduje sedemčlenná komisia. Vydavateľstvá dostali šibeničný termín zapojiť sa do tendra, majú na to iba približne 40 dní.
Problém je s učebnicami prírodovedy a vlastivedy pre 3. ročník základných škôl. Termín uzávierky tendra je v polovici septembra, takže učebnice sa dostanú do rúk žiakov až niekedy na prelome októbra a novembra.
Krátky termín
Kvalitná a odborná učebnica sa podľa Miroslava Tokarčíka, konateľa vydavateľstva Taktik, vytvára minimálne 6 až 12 mesiacov. „Polrok na vydanie učebnice je hraničný termín. Rok je optimálny, aby sa dalo učebnicu aj testovať v triedach. No za štyridsať dní to nie je možné,“ poznamenal Tokarčík.
Ministerstvo školstva ale tvrdí, že ešte v polovici apríla uskutočnilo trhové konzultácie o príprave učebníc. „Samotní vydavatelia sa vyjadrili, že sú schopní za takýto čas pripraviť návrh učebnice,“ uviedlo komunikačné oddelenie MŠ SR.
Zmena zadania
Podľa Tokarčíka však došlo k zmene zadania. „V tendri už nefiguruje iba učebnica, ale aj pracovné zošity,“ upresňuje konateľ. Ako uviedol, na začiatku školského roka budú chýbať aj ďalšie učebnice, napríklad geografia, biológia či dejepis pre druhý stupeň základných škôl. Ministerstvo tvrdí, že vydavatelia za 40 dní nemusia predložiť celú učebnicu, ale len jej návrh, ktorý hodnotí porota.
„Kvalitu sa snažíme zabezpečiť aj samotným nastavením hodnotiacich kritérií, v rámci ktorých porotcovia skúmajú len kvalitatívne stránky návrhu. Cena bude predmetom ďalšej časti, do ktorej budú pripustení tí dvaja uchádzači, ktorí dostanú najviac bodov v rámci hodnotenia kvality návrhu. Školy následne budú mať možnosť výberu medzi dvoma alternatívnymi učebnicami,“ reagovalo komunikačné oddelenie MŠ SR. Zákazka na každú z učebníc je vo výške 1,9 milióna eur.
[ad][/ad]Slovenský „patent“
Na Slovensku je podľa Tokarčíka problém s obstarávaním učebníc. „Naša krajina, na rozdiel od drvivej väčšiny štátov Európy, obstaráva učebnice centralizovaným nákupom. Úzka skupina ľudí, teda sedem členov poroty, rozhodne, ktorú učebnicu budú používať tisíce detí najbližších päť až desať rokov. V Európe si samotné školy vyberajú tú najlepšiu a najvhodnejšiu učebnicu pre ich výučbu,“ konštatoval Tokarčík.
„Nie sme pevne rozhodnutí, či sa vôbec do tendra zapojíme. Ak by bol otvorený trh, tak by sme vypracovali takéto učebnice a zabojovali sme s našou publikáciou o priazeň učiteľov. Konkurencia by bola prínosnejšia,“ dodal Tokarčík.
V Čechách rozhodujú školy
Školy dostanú učebnice, ktoré boli vybrané. Ak chcú iné, musia ich kúpiť z vlastných zdrojov alebo osloviť rodičov, a tí ich zafinancujú. Odlišná je situácia v susednej Českej republike, kde tiež firma Taktik pôsobí.
„Tamojšie ministerstvo udelilo riaditeľom a učiteľom škôl oveľa väčšiu kompetenciu v rozhodovaní, z čoho a ako budú učiť. Rezort síce učebnice schvaľuje, no nie je to záväzné pre školy. Každá škola je iná, jedna učebnica nemôže vyhovovať všetkým,“ uviedol konateľ českej pobočky Maroš Blahovec, podľa ktorého je ťažké trafiť sa do nárokov všetkých učiteľov. „Ak by sme mali najlepšiu učebnicu na svete, nemôže vyhovovať všetkým, taká je realita,“ poznamenal Blahovec. Bežne sa podľa neho stáva, že školy si vyberú napríklad učebnicu od jedného vydavateľa, ale pracovný zošit majú zase od iného, ktorý im vyhovuje viac.
Nedostatok a nevhodnosť učebníc je problém slovenského školstva aj podľa Inštitútu vzdelávacej politiky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu.
„Pre zvýšenie kvality a výberu učebníc odporúčame poskytnúť školám možnosť výberu z viacerých učebníc, ktoré by ministerstvo dodalo školám bezplatne alebo by im poskytlo príspevok na ich zakúpenie,“ uvádza sa v správe inštitútu z minulého roku.
Zabezpečovanie učebníc na Slovensku je aj podľa tejto správy značne centralizované.
V marci 2017 vznikol dokument Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania „Učiace sa Slovensko“. Odborníci v ňom poukazujú, že od reformy obsahu v roku 2008 sa každoročne opakuje problém chýbajúcich učebníc, dodávky sú často oneskorené a krátené.
Medzi navrhovanými opatreniami je taktiež uvoľnenie trhu a ponechanie výberu učebníc, učebných materiálov a učebných pomôcok na školy.
Ušilo ministerstvo tender na mieru?
Problémy s učebnicami sú podľa riaditeľa vydavateľstva Orbis Pictus Igora Vargu od takzvanej Mikolajovej reformy z roku 2008. „Vtedy bol termín na zhotovenie učebnice pol roka, čo sa nepodarilo nikomu stihnúť. Nemá zmysel sledovať, čo robí ten úrad,“ uviedol Varga, ktorého vydavateľstvo sa do aktuálnej súťaže asi prihlási. „Netrhá nám ale žily, či budeme alebo nebudeme vybratí,“ doplnil Varga.
Krátky šibeničný termín nemusí byť nezvládnuteľný pre každé vydavateľstvo. Na webovej stránke spoločnosti Aitec je pre učiteľov zverejnená ponuka učebníc prírodovedy a vlastivedy pre 3. ročník, pričom termín dodania je v novembri tohto roka. Táto skutočnosť môže vzbudzovať podozrenie, že ministerstvo určilo podmienky súťaže na mieru práve tejto firme. Na otázky, či vydavateľstvo rátalo s tým, že ministerstvo bude zadávať takúto súťaž a malo pripravené učebnice vopred a či rátajú s úspechom v súťaži, neodpovedali.
Vydavatelia učebníc o zvýhodňovaní niektorej z firiem v 40-dennej súťaži nechcú otvorene hovoriť. „Neprináleží mi to,“ konštatoval Miroslav Tokarčík z vydavateľstva Taktik.