Nehody a požiare vozidiel DPMK v posledných týždňoch vyvolávajú obavy cestujúcich
Autobus sa samovoľne pohol z kopca, ďalší zhorel, z iného sa začalo dymiť. To všetko sa v Košiciach udialo v priebehu zhruba mesiaca. Tieto udalosti vyvolali v obyvateľoch mesta otázky – ako je to v skutočnosti s technickým stavom vozového parku Dopravného podniku mesta Košice (DPMK)?
V polovici septembra sa na zastávke Kalinovská na Sídlisku Dargovských hrdinov autobus linky 72 sám od seba pohol. Cestujúci z vozidla začali vyskakovať. Takmer osudné sa to stalo 42-ročnej žene, ktorú autobus zachytil a pritlačil o kovové zábradlie. Podľa informácií od dopravcov bol vo chvíli, keď sa autobus pohol, jeho vodič v zadnej časti, aby resetoval batériu a skúsil tak opraviť pokazené označovače lístkov.
Ďalšiu pozornosť na seba vozidlá MHD sústredili o tri týždne neskôr, keď začal počas jazdy horieť autobus linky 55 na križovatke ulíc Watsonova a Boženy Němcovej. Cestujúci stihli vystúpiť, dvaja vodiči sa však nadýchali splodín horenia. Išlo o jedno z dosluhujúcich vozidiel značky Solaris. Presnú príčinu požiaru zatiaľ polícia ani dopravcovia nezverejnili.
Pred niekoľkými dňami vystrašil Košičanov na Ulici B. Němcovej opäť dym stúpajúci z jedného z novších autobusov značky SOR. Plamene sa, našťastie, neobjavili. Podľa informácií z dopravného podniku dymila nemrznúca zmes, ktorá sa z prasknutej hadičky dostala na horúci motor…
[ad][/ad]Poruchové stroje
Súhra nešťastných udalostí vyvoláva v Košičanoch obavy, ako je to vlastne s technickým stavom vozidiel, ktoré ich vozia každý deň do práce či do školy?
„Autobus, ktorý zhorel na križovatke pri Botanickej záhrade, nemusí byť posledným. Nezriedka sa stáva, že nám na monitore počítača svieti symbol signalizujúci konkrétnu poruchu celú zmenu. Kým však autobus doslova nezastaví na ceste, musíme jazdiť ďalej. Dosť veľká časť autobusov je totiž zastaraná a potrebujú časté opravy. A tieto stroje potom chýbajú, takže radšej jazdíme, kým sa dá, a na konci zmeny problém nahlásime na opravu,“ opísal nám situáciu jeden z vodičov, ktorý vzhľadom na obavu o zamestnanie nechcel byť menovaný.
Zároveň však pre úplnosť dodal, že požiar môže vzniknúť aj na novom autobuse, je to však menej pravdepodobné ako u starých vozidiel.
Primeraný počet
Ako sme sa dozvedeli priamo z DPMK, podnik v súčasnosti prevádzkuje vyše 220 autobusov. „Ich priemerný vek je sedem rokov a deväť mesiacov. Všetky vozidlá prechádzajú dennou údržbou, servisnými prehliadkami podľa pokynov výrobcov, ako aj pravidelnou zákonnou STK každých šesť mesiacov,“ povedala nám tlačová hovorkyňa DPMK Vladimíra Petrušová.
Autobusy obsluhujú denne 49 liniek MHD s celkovou dĺžkou 678 kilometrov. Denne najazdia takmer 13-tisíc kilometrov. Podľa slov hovorkyne majú dispečeri v podniku nahlásených priemerne päť až šesť porúch každý deň, čo pri počte vozidiel na spojoch je podľa nej primeraný počet.
Zo zverejnenej výročnej správy dopravného podniku vyplýva, že vo vozovom parku má DPMK ešte 27 autobusov Solaris Urbino 15 s priemerným vekom takmer 16 rokov a dve o rok mladšie vozidlá Solaris Urbino 12. Vyše 10 rokov majú aj autobusy na zemný plyn značky TEDOM C12G, ktorých je spolu osem. Na druhej strane bolo do vozového parku za ostatné tri roky zaradených len deväť nových autobusov značky SOR.
[ad2][/ad2]Stratégia hovorí o pravidelnej obnove
Iste nie je náhoda, že práve staršie stroje sa najviac podieľajú na prestojoch z dôvodu technických porúch. Práve Solaris bol tým autobusom, ktorý zhorel do tla. Solarisy, ktoré paradoxne patrili podľa slov vodičov k spoľahlivejším strojom, a staré TEDOM-y už je potrebné akútne vymeniť za nové vozidlá.
„Strategická obnova vozového parku DPMK počíta s ročnou obmenou vozového parku vo výške 10 % z celkového počtu prevádzkovaných vozidiel. Nevyhnutnou podmienkou naplnenia stratégie je však získanie finančného krytia,“ informovala nás hovorkyňa Petrušová. Podľa slov hovorcu mesta Vladimíra Fabiana už je vysúťažených 45 autobusov, ktoré podnik môže v priebehu najbližších dvoch rokov objednať. Zatiaľ na to však chýbajú peniaze.
Nielen s autobusmi mali košickí mestskí dopravcovia v tomto roku problémy. V januári musel podnik vyradiť z premávky 14 zo 46 nových električiek Vario LF2+. Dvakrát sa totiž stalo, že na linke do U. S. Steelu vystrelili brzdové kotúče takou silou, že prerazili podlahu vozidla. Len súhrou šťastných náhod sa žiadnemu z cestujúcich nič nestalo.
Z firmy Pragoimex, ktorá električky tohto typu vyrába, hneď do Košíc vyslali špecialistov, ktorí mali zistiť, kde je chyba a ako sa dá odstrániť. Pre každý prípad v dielňach podniku pod podlahy celej jednej marže, teda 14 električiek, nainštalovali pancierové pláty, ktoré by prípadne ďalší vystrelený brzdový kotúč nemal preraziť. S takýmto bezpečnostným prvkom sa mali vozidlá opäť vrátiť na koľajnice.
„Všetky najnovšie električky typu Vario LF 2+ sú zaraďované do dennej výpravy okrem dvoch, ktoré boli poškodené pri incidentoch s brzdovými kotúčmi. Oprava spomínaných električiek v týchto dňoch prebieha,“ informovala nás hovorkyňa DPMK Vladimíra Petrušová.
Vodič sa má zodpovedne rozhodnúť
Potrebu obnovy autobusového parku v DPMK zdôrazňujú aj tamojší odborári. Predseda základnej odborovej organizácie vodičov Ivan Horváth naznačuje, že práve na to sa zamerajú v najbližších dňoch.
„Staré solarisy a vozidlá na zemný plyn, ktoré dennodenne jazdia už dlhé roky a majú svoje už odjazdené, treba vymeniť. Ich poruchovosť sa zvyšuje a náhradné dielce sú drahé. Ak treba za nimi čakať a vozy nemôžu jazdiť, je to pre podnik strata,“ hovorí odborár.
Posledné nové autobusy však kúpili ešte za predchádzajúceho vedenia mesta. Je síce pravda, že nové autobusy sú už vysúťažené, ale nič sa nedeje. „Nemôžeme už čakať. Ak chceme na vozidlá peniaze z eurofondov, tak musí akcionár, teda mesto, zohnať peniaze na spoluúčasť. A okolo toho je akosi ticho. Terajšia výzva je platná len do roku 2021. Dovtedy sa musia autobusy kúpiť, inak na ne peniaze nedostaneme. A dnes nikto nevie povedať, na čo bude zameraná ďalšia výzva na obdobie po roku 2021,“ tvrdí I. Horváth, podľa ktorého je práve toto otázka, ktorou sa v orgánoch vedenia podniku budú odboroví predáci zaoberať.
Skúsený vodič tvrdí, že nehody, akou bolo vznietenie autobusu, sa úplne vylúčiť jednoducho nedajú. Rovnako horia na Slovensku aj lokomotívy, autobusy medzimestskej dopravy, teda bývalej SAD-ky, alebo súkromné osobné autá.
„Vodičov aj my nabádame k tomu, aby sa sami zodpovedne rozhodli, či budú s vozidlom, ktoré hlási poruchu, ďalej jazdiť. Od okamihu, keď s autobusom opustia garáž, sú za vozidlo a za cestujúcich zodpovední a to nie je žiadna sranda. Ak usúdia, že ďalšia jazda nie je bezpečná, nikto ich nemôže prinútiť pokračovať,“ hovorí šéf odborárov v DPMK. Najlepšou prevenciou je však podľa neho pravidelná obnova vozového parku tak, aby sa opotrebované vozidlá nemuseli na linky vypravovať.
[ad3][/ad3]