NKÚ: Mestská polícia odťahovala, aj keď nemala
Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) pri vlaňajšej kontrole mesta Košice skonštatoval v súvislosti s parkovacím systémom viacero nedostatkov. Medzi nimi bolo aj neoprávnené odťahovanie áut pracovníkmi mestskej polície.
Podľa zistení kontrolórov NKÚ ešte v júli 2012 podpísali zástupcovia magistrátu s firmou EEI Dohodu o podmienkach spolupráce v súvislosti s poskytovaním služby – prevádzkovanie parkovísk v centrálnej zóne mesta Košice.
V službách EEI
V zmysle dohody boli určení dvaja mestskí policajti, ktorí v pracovných dňoch osem hodín denne kontrolovali len platenie parkovného. Firma EEI sa zaviazala uhrádzať paušálne náklady, „ktoré vzniknú v súvislosti s uvedenými pracovníkmi z dôvodu vykonávania činnosti nad rámec ich pracovnej náplne, ak je táto ich činnosť na prospech EEI ako prevádzkovateľa parkovacieho systému“.
Mesto sa vyjadrilo, že činnosťou mestskej polície je napríklad aj odstraňovanie či prekladanie motorových vozidiel, ktorých majitelia neuposlúchli výzvu a neumožnili vyznačiť vodorovné dopravné značenie na parkoviskách.
„Na predmetnú činnosť mestská polícia nedisponovala živnostenským oprávnením v zmysle živnostenského zákona,“ konštatujú kontrolóri NKÚ.
Mesto Košice reagovalo na výsledky kontroly žalobou pre „poškodenie dobrého mena”. Podľa slov hovorkyne magistrátu Lindy Šnajdárovej sa do ukončenia súdneho sporu k protokolu nebudú vyjadrovať.
ZMOS: oprávnenie nepotrebujú
O stanovisko k problému sme požiadali Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS). Ako nám povedal jeho hovorca Michal Kaliňák, ak je spolupráca mesta a súkromnej firmy zakotvená v zmluve, malo by to byť právne v poriadku. Či je v prípade Košíc nadštandardná, na to by bolo treba preskúmať, ako je to v iných mestách, aby sa dalo porovnávať. „Pri odťahovaní vozidiel sa prikláňame k názoru, že mesto je správcom komunikácií a mestská polícia ako jeho organizácia v zmysle plnenia úloh, ktoré má plniť, na žiadne odťahovanie živnostenské oprávnenie nepotrebuje,“ myslí si Kaliňák.
[article slug=”eei-vyberala-parkovne-aj-tam-kde-na-nemala-narok”][/article]NKÚ podporil názor aktivistov
Košickí odporcovia súčasného parkovacieho systému pod taktovkou EEI majú v tejto veci jasno. „Ak ide o odťahovanie vozidiel, ktoré tvoria prekážku cestnej premávky, je to úplne v poriadku. Prípady, keď Mestská polícia Košice odťahovala alebo prekladala autá zavadzajúce pri maľovaní čiar, sú však úplne odlišné. Tu ide o opakované zneužívanie mestskej polície na podnikateľskú činnosť súkromnej firmy EEI a to s plným vedomím a podporou vedenia mesta. Na problém sme upozorňovali už dávno a teší nás, že NKÚ to v plnej miere potvrdil,“ povedal nám líder iniciatívy Nezaplatím EEI ani cent – občianska neposlušnosť Henrich Burdiga.
Podľa právnika, ktorého aktivisti oslovili, má odťahovanie v prípade, že vozidlo netvorí prekážku cestnej premávky, prebiehať podľa určených pravidiel. Má byť 48 hodín predtým vyvesené oznámenie a ak to vodič nerešpektuje, má si spoločnosť objednať firmu, ktorá na to disponuje živnostenským oprávnením. Samotné odťahovanie sa má robiť za prítomnosti polície a dokumentovať kvôli prípadným škodám, ktoré pri ňom môžu vzniknúť.
Právnik: Postup polície je zákonný, ale diskriminačný
Je odťahovanie áut zavadzajúcich pri maľovaní čiar súkromnej firme na parkovisku mestskou políciou v poriadku? Na to sme sa opýtali košického právnika Martina Friedricha.
Podľa jeho právneho názoru mestská polícia odťahovať autá môže: „V zmysle zákona o cestnej premávke má správca cesty právo odstrániť vozidlo na náklady jeho prevádzkovateľa podľa rozhodnutia policajta. Mesto Košice ako správca cesty je oprávnené poveriť vnútroorganizačný útvar, medzi ktoré patrí aj mestská polícia, výkonom tohto oprávnenia. Mám za to, že živnostenské oprávnenie sa pre túto činnosť nevyžaduje a mesto nepochybilo, ak odťah vozidiel uskutočnilo bez živnostenského oprávnenia,“ myslí si M. Friedrich.
Podľa právnika je však otázne, či každodenná spolupráca dvoch policajtov len s jedinou firmou je správna cesta. „Spoločnosť EEI ako ktokoľvek iný je oprávnená oznamovať mestskej polícii priestupky. Ak polícia neprekročí právomoci v rámci objasňovania priestupku, je všetko v poriadku. Treba však dodať, že mestská polícia má slúžiť všetkým, nie len jednému subjektu, ktorý má priamy majetkový záujem na dodržiavaní všeobecne záväzného nariadenia obce ohľadom zabezpečenia parkovania,“ hovorí Fridrich.
Ako ďalej tvrdí, takýto prístup mesta môže byť aj diskriminačný voči súkromným osobám, ktoré nemajú výhodu stálej prítomnosti dvoch mestských policajtov, hoci môže dochádzať k priestupkom, ktoré sa ich priamo dotýkajú, napríklad rušenie nočného pokoja či vandalizmus.
[ad][/ad]Po Košiciach, Zvolene, Banskej Bystrici a Vranove nad Topľou sa firma EEI snažila dostať aj do Michaloviec. Tamojší poslanci mestského zastupiteľstva ešte vlani v júni odhlasovali vytvorenie spoločnej akciovej spoločnosti na správu parkovania v meste. Väčšinový podiel, teda 66 percent, mala mať EEI, mesto malo mať 34 percent akcií.
Proti vpusteniu parkovacej spoločnosti sa však postavili miestni aktivisti, ktorí spustili petíciu. Získali 3 600 podpisov Michalovčanov, ktorí nesúhlasia s tým, aby na parkoviskách, ktoré zrekonštruovalo mesto a vzalo si na to aj úver, zarábala súkromná firma.
„Po poslednom zasadnutí mestského zastupiteľstva sa primátor Viliam Záhorčák vyjadril, že sa s firmou EEI nepodarilo dohodnúť na viacerých bodoch, vrátane výšky poplatkov či oslobodení od platenia pre viaceré skupiny obyvateľov. Podľa jeho slov bude parkovanie riešiť až nasledujúce zastupiteľstvo,“ povedal nám jeden z iniciátorov michalovskej petície Milan Potocký.