Nový šéf polície kritizuje neosvetlené priechody pre chodcov
Policajti v Košickom kraji už majú niekoľko týždňov nového riaditeľa. Je ním plukovník JUDr. Radoslav Fedor, ktorý bol predtým okresným policajným riaditeľom v Trebišove. V Košiciach ho privítalo nepríjemné obdobie zvýšenia nehodovosti chodcov na cestách. Pýtali sme sa ho, čo s tým mieni robiť a ako vníma situáciu policajtov v kraji.
Stihli ste sa už od nástupu do funkcie v dostatočnej miere oboznámiť so situáciou na Krajskom riaditeľstve aj v jednotlivých okresoch v pôsobnosti vášho riaditeľstva?
V najkratšom možnom čase po mojom ustanovení do funkcie som navštívil všetky základné útvary v pôsobnosti Krajského riaditeľstva Policajného zboru (KR PZ) v Košiciach. Oboznámil som sa so situáciou na jednotlivých obvodných oddeleniach v súvislosti s personálnym stavom a podmienkami, v ktorých policajti pracujú. Už som aj prijal opatrenia na zlepšenie pracovných podmienok a činnosti jednotlivých útvarov.
Ako hodnotíte stav, v akom ste našli policajný zbor po odchode vášho predchodcu vo funkcii?
Určite možno vysloviť spokojnosť s činnosťou jednotlivých útvarov aj s objasnenosťou trestnej činnosti vo všeobecnosti. Možno povedať, že bezpečnostná situácia v rámci KR PZ v Košiciach je na dobrej úrovni, ale stále je a bude čo zlepšovať. V súvislosti s pracovnými podmienkami a priestormi prvého kontaktu s občanmi treba skonštatovať, že existujú značné rozdiely. Toto je výzva aj pre mňa, aby som v čo najkratšom čase dokázal všetkým policajtom vytvoriť vhodné podmienky na ich prácu.
Ktoré úlohy ste si stanovili ako prvoradé?
Vzhľadom na nelichotivú situáciu v personálnej oblasti bude mojou prioritou vyvinúť čo najväčšie úsilie na dosiahnutie čo najrýchlejšieho a najefektívnejšieho naplnenia voľných pracovných miest. Do popredia sa dostala dopravná nehodovosť, hlavne pokiaľ ide o mesto Košice, stúpol aj počet prípadov požitia alkoholických nápojov vodičmi. Vydal som preto príkaz na razantnejšie dokumentovanie prípadov v rámci objektívnej zodpovednosti so zameraním najmä na nebezpečné predchádzanie vozidiel, jazdu na červenú, nedanie prednosti v jazde či iné závažné porušenie cestnej premávky. Ďalšou veľkou výzvou je úspešné zvládnutie MS v ľadovom hokeji, kedy očakávame enormnú záťaž nielen na dopravu, ale aj na bezpečnosť občanov, návštevníkov, hráčov. Vrcholných predstaviteľov mesta Košice a iných miest v rámci kraja chcem presvedčiť o význame investície do osvetlenia priechodov pre chodcov a zabezpečenia reflexných prvkov na priechodoch. Sám som sa presvedčil, že v Košiciach je len veľmi malé percento priechodov pre chodcov dostatočne osvetlených. Zachránený ľudský život je niekoľkonásobne viac vrátená investícia ako peniaze, ktoré budú použité na osvetlenie.
Ako chcete vyriešiť hroziace nebezpečenstvo nedostatku kvalifikovaných policajtov, keďže podľa vašich slov v blízkej budúcnosti veľký počet policajtov odíde do výsluhového dôchodku?
Tento stav sa netýka len Košíc, podstatne horšie je na tom napríklad Bratislava, Trnava či Nitra. Košickí policajti z dôvodu nedostatočného personálneho zabezpečenia napríklad aktuálne vypomáhajú v Bratislave. Je pravdou, že záujem, ktorý o prácu v Policajnom zbore bol v predchádzajúcom období, rapídne klesol. Zvrátiť tento stav bude cieľom nielen nášho riaditeľstva, ale i ministerstva vnútra. Bolo by nesprávne, ak by sa o tejto téme nehovorilo a nepripravovali sme sa aj na horšiu personálnu situáciu ako dnes. Samotný občan však prijímané opatrenia nemá pocítiť.
Nelichotivý trend je v Košickom kraji v súvislosti s alkoholom u vodičov. Aké opatrenia chystáte na zvrátenie tohto stavu?
Po analýze stavu dopravnej nehodovosti sme začali spolupracovať so Strednou odbornou školou PZ v Košiciach aj s KR PZ v Prešove. Spoločnou diskusiou bol dohodnutý postup razantných kontrol vodičov motorových vozidiel zameraných najmä na požívanie alkoholických nápojov pred a počas jazdy. Ich cieľom je jednoznačne dať vodičom najavo, že alkohol za volant nepatrí. Trestné činy ohrozenia pod vplyvom návykovej látky sa budú viac realizovať v tzv. superrýchlom konaní. Má to nielen psychologický efekt na osobu, ktorá strávi určitý čas v cele policajného zaistenia a následne je predvedená na súd, ale výchovne pôsobí aj na ostatných vodičov. U vodičov, ktorí sa dopustili trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky, je recidíva veľmi malá, pohybuje sa na úrovni približne 10 percent.
Plánujete zvýšiť počet peších hliadok v mestách, najmä v krajskom meste?
Myslím, že občania jednotlivých miest v kraji už postrehli, že najmä v blízkosti priechodov pre chodcov, nemocníc, škôl, autobusových a železničných staníc a nákupných centier sa už sústreďuje väčší počet policajtov. Okrem pripomínania potreby nosenia reflexných prvkov pôsobia preventívne voči tzv. „vreckárom“ a dohliadajú na bezpečnosť občanov a zachovanie verejného poriadku v čase zvýšeného predvianočného náporu. Mediálne sme to neprezentovali, pretože sme očakávali spätnú väzbu, či si to ľudia všimnú.
Je pravdou, že pešie hliadky predstavujú bližší kontakt s občanmi. Treba však poznamenať, že ich množstvo závisí predovšetkým od reálnych možností síl a prostriedkov Policajného zboru, ktorý musí zabezpečovať množstvo ďalších úloh súvisiacich s rôznymi oznámeniami a žiadosťami o pomoc. Len v Košiciach ich v priebehu jedného dňa zaznamenávame niekoľko stoviek. Neraz ide o závažné prípady, kedy je potrebné zasiahnuť veľmi rýchlo, a to pešie hliadky často nedokážu.
Ako hodnotíte represívno-pátraciu akciu v Moldave nad Bodvou v roku 2013, ktorá vyvolala znepokojenie verejnosti? Vy osobne by ste ju nariadili v takom rozsahu? (V rámci akcie zameranej na pátranie po hľadaných osobách prišlo do osady Budulov v Moldave 63 policajtov. Podľa domácich začali obyvateľov osady biť, zranených bolo vyše 30 osôb. Súdy neprimeranosť zásahu odmietli. Štyria svedkovia, ktorí pôvodne vypovedali proti policajtom, sú dnes obvinení z krivej výpovede.)
Nedisponujem takým množstvom informácií, aby som ju mohol objektívne hodnotiť. Keďže aktuálne prebieha konanie na súde, nebudem sa k skutočnostiam bližšie vyjadrovať. Za seba však môžem povedať, že ak bude potrebné vykonať pátraciu akciu, nebudem za každých okolností preferovať nasadenie väčšieho počtu síl a prostriedkov.
Generálna prokuratúra kontrolovala, či bol v poriadku postup policajtov v prípadoch, ktoré oznamovali malí farmári. Ste oboznámený s výsledkami kontroly? Ako plánujete postupovať?
Výsledky kontroly postupu mi doposiaľ nie sú známe. Na základe opatrenia vydaného ministerkou vnútra boli všetky spisy, v ktorých generálna prokuratúra zistila pochybenia, prikázané do vyšetrovania inšpekcii ministerstva vnútra. O skutočnosti, či sa bude vyvodzovať aj nejaká zodpovednosť voči policajtom, ktorí v týchto veciach konali, je predčasné hovoriť.
Pri krajskom riaditeľstve je zriadená Pohotovostná motorizovaná jednotka (PMJ), ktorej úlohou sú najmä rýchle výjazdy, na tie majú jej príslušníci potrebné vybavenie a výcvik. V praxi ale často len pokutujú vodičov za dopravné priestupky. Zmeníte na tom niečo?
Vzhľadom na zvýšenú nedisciplinovanosť vodičov a nepriaznivý stav s alkoholom za volantom je nevyhnutné využiť aj kapacity príslušníkov PMJ. Budem však trvať na tom, aby sa venovali len závažným porušeniam cestnej premávky, ako je jazda na červenú, telefonovanie za volantom, nedanie prednosti v jazde či požitie alkoholických nápojov, ktoré sú častými príčinami vzniku vážnych dopravných nehôd.