Petícia proti výstavbe garážových domov
Pred Základnou školou Belehradská bolo minulý týždeň vo štvrtok (23. 7.) rušno. Stretli sa tam predovšetkým odporcovia stavby nadzemných garáží vo vnútrobloku na Berlínskej ulici. Celá stavba je zatiaľ v štádiu skupovania pozemkov, ktoré sa pokúša kúpiť a následne sceliť žilinská firma Odeko.
Na stretnutí sa zišlo niečo viac ako 50 obyvateľov, väčšinou z Berlínskej ulice, starosta Miloš Ihnát a nechýbal ani petičný výbor.
Zároveň sa na stretnutí podpisovali dva dokumenty. Mestská časť robila u občanov prieskum, či súhlasia alebo nesúhlasia s výstavbou garážových domov, petičný výbor dával podpisovať petíciu proti ich výstavbe na Berlínskej ulici.
[ad][/ad]Nebude to charita
„Začal sa príbeh podobný tomu s EEI, ale nie s dosahom na celé mesto, len s takým „lokálnym“. Súkromná žilinská firma sa rozhodla riešiť problém parkovania spôsobom, že skúpi vo vnútrobloku Berlínskej každý štvorcový meter pôdy a na ňom vystaví dva poschodové parkovacie domy do výšky zhruba 3 až 4 poschodia. Na vlastnom pozemku neumožní bezplatné parkovanie, veď prišla podnikať, nie robiť charitu,“ povedala predsedníčka petičného výboru Eva Zummerová, ktorá na tejto ulici býva a osobne sa stará aj o tamojšiu zeleň.
„Vo vnútrobloku sa zvýši hlučnosť, prašnosť, zhoršia sa svetlotechnické podmienky… A zruší sa zeleň a na nej aj 30 ročné stromy. Môže sa tam nachádzať aj autoumyvárka a nejaké predajne,“ dodala.
Člen výboru Viliam Csoka priniesol aj plány, na ktorých ukázal, že žilinská firma už skúpila viac ako 50 percent pozemkov. Zároveň upozornil, že vo vnútrobloku sa rátalo už v 80-tych rokoch s menším parkovacím domom, ale vtedajšia samospráva si tam presadila zeleň a ihriská.
Od dverí k dverám
Podpisy pod petíciu budú zháňať aj obiehaním obyvateľov od dverí k dverám na dotknutej ulici, ale určite ju bude možné podpísať aj pred poštou, miestnym úradom či na zastávkach MHD. Petícia má vytvoriť tlak na mesto Košice, ktoré má na Berlínskej zhruba 25 percent pozemkov.
„Takto chceme vytvoriť na mesto tlak, aby pozemky nepredalo investorovi. Lebo nie je to jeho povinnosť, ani keď stavba je v územnom pláne mesta. Sme proti parkovaciemu domu na Berlínskej v podobe, v akej je navrhovaný, a pripúšťame jeho výstavbu mimo lokality vnútrobloku,“ uviedla Zummerová.
Starosta Ihnát argumentuje, že parkovaciu politiku má na sídlisku na starosti magistrát. „Určite sa budem snažiť naplniť požiadavky obyvateľov. Ak sa rozhodnú, že takéto parkovanie vo vnútrobloku nechcú, budem aj zo svojej pozície poslanca mestského zastupiteľstva tlačiť na to, aby mesto svoje pozemky investorovi nepredalo. Iba tak sa mu totiž nepodarí pozemky sceliť. Škoda, že si postup tejto firmy nevšimol bývalý starosta, keďže v liste vlastníctva sú zápisy z rokov 2017 a leta 2018. Ja som nastúpil do funkcie v decembri 2018.“
Pomohli by podzemné
Obyvateľom sa nepáči, že prídu o parkovanie zadarmo. „Predpokladám, že ročné nájomné tam bude okolo 700 eur a jedno parkovacie miesto môže stáť okolo 15-tisíc. Trpieť budú aj na susedných uliciach, keďže viacerí motoristi z Berlínskej sa budú snažiť parkovať v čo najbližšom okolí,“ povedal jeden z nesúhlasiacich obyvateľov, pán Peter.
„Parkovanie na sídlisku treba riešiť. Parkovací dom by pomohol, ale určite nie priamo medzi blokmi. Zníži sa tak kvalita nášho bývania a tým aj cena našich bytov, ktoré sme si kúpili. Pomohli by podzemné parkoviská, ktoré by boli zapustené do zeme a na vrchu by bola zeleň,“ argumentovala obyvateľka Zuzana.
Na plánikoch si všimla, že firma vykupuje pozemky aj pod bytovými domami: „Bojím sa, že hoci je tam vecné bremeno, vlastník si môže od nás pýtať peniaze za nájom. Sme asi jediné sídlisko, kde sa predávajú byty do osobného vlastníctva bez podielu na pozemku, na ktorom bytový dom stojí. Nehovoriac o tom, že na svojich pozemkoch nám môže úplne zakázať parkovať.“
O nevôli obyvateľov z Berlínskej ulice sa pochopiteľne dozvedelo aj žilinské družstvo Odeko. Obyvatelia si minulý týždeň našli v schránkach od nich list.
V ňom upozorňuje na zlú situáciu pri parkovaní v danej lokalite.
„Parkovacie miesta vo vnútrobloku Berlínskej ulice sú kapacitne nedostačujúce a vybudované boli zrejme v rozpore so zákonom, bez stavebného povolenia a bez súhlasu vlastníkov pozemkov, ktorí sa desiatky rokov bezvýsledne domáhajú vyriešenia situácie. Ako jeden z vlastníkov sa snažíme už takmer tri roky uvedený problém riešiť. Žiaľ, narážame na neochotu predstaviteľov mesta Košice a mestskej časti Sídlisko Nové Ťahanovce. Vypracovali sme návrh riešenia a ponúkli im našu pomoc pri vyriešení kritického parkovania v uvedenej lokalite…“
Tri alternatívy
Firma aj ponúka návrh súčasnému vedeniu mestskej časti. V prvej alternatíve hovorí o majetkovoprávnom vysporiadaní pozemkov pod cestami a bytovými domami a ich následnej zámene alebo predaji do vlastníctva mestskej časti. Druhou alternatívou je opäť majetkovoprávne vysporiadanie, výstavba parkovacieho domu a jeho následný odpredaj do majetku mestskej časti a treťou je výstavba parkovacieho domu a následný odpredaj parkovacích miest do vlastníctva súkromných osôb a tiež odpredaj plôch pod bytovými domami do vlastníctva vlastníkov bytov.
„Starosta Miloš Ihnát prvé dve možnosti odmietol. Pri tretej vyslovil obavu o svoju politickú budúcnosť. Výstavba parkovacích domov a riešenie problému s parkovaním bol jeden z hlavných bodov jeho volebného programu. Za takmer dva roky, čo je vo funkcii, problém, ktorý Ťahanovčanov trápi najviac, nevyriešil, rovnako ako ani jeho predchodcovia…,“ uvádza v liste nádejný investor.
V závere listu firma ponúka pre každého, kto prejaví záujem o parkovacie miesto, zľavu v hodnote 500 eur. Uchádzať sa o ňu bude možné vyplnením dotazníka na novej webovej stránke berlinska.sk, ktorú spustia 1. augusta 2020.
• plánuje sa výstavba v dvoch častiach
• v prvej s kapacitou 443 miest, v druhej 432 miest
• domy majú mať tri kryté podlažia – bez bočných panelových stien
• parkovať sa má aj na streche domu
• miesta sa budú dať iba kúpiť alebo prenajať za ročný poplatok
Momentálne v lokalite parkuje cca 250 vozidiel zadarmo.
Zaujalo vás niečo vo vašom okolí? Napíšte nám na [email protected]
[ad2][/ad2]