Podniky na majstrovstvá dvihnú ceny. Tvrdia, že Košičanov sa to nedotkne
Pred začiatkom majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji viaceré prevádzky v centre Košíc chystajú zvýšenie cien jedál a nápojov. Sami na to upozorňujú na sociálnych sieťach.
Jedným z podnikov je Tabačka Kulturfabrik. Na svojom Facebooku oznámila, že zdražovanie sa bude týkať len zahraničných návštevníkov. Ostatným personál v bistre aj v bare Tabačka rozdáva zľavové karty.
„Keď sa ňou preukážete pri platení, budete počas celých MS konzumovať za pôvodné ceny. Stačí, ak si túto kartičku vypýtate, alebo jej fotku jednoducho stiahnete, alebo uložíte ako print screen do mobilu,“ uvádza Bistro Tabačka.
Majiteľ: Vyššie náklady
Podľa majiteľa reštaurácie Richarda Lacka je zvýšenie cien nevyhnutné pre nárast prevádzkových nákladov. „Ide o posilnenie ochrany a bezpečnosti návštevníkov, zabezpečenie veľkoplošnej obrazovky a prenosov, zabezpečenie dídžeja a hudobnej produkcie mimo prenosov, zmena otváracích hodín a s tým spojené nadčasy a posilnenie obsluhy,“ vymenúva dôvody.
Percentuálne zvýšenie oproti pôvodným cenám je podľa neho 30 percent. Od piatka už rozdali 250 kartičiek, dotlač ďalších 500 pripravujú.
Lacko tvrdí, že ak sa kartičkou preukáže zahraničný návštevník, nebudú mať problém zľavu poskytnúť aj jemu. „Týmto opatrením sme však chceli myslieť hlavne na našich stálych zákazníkov a Košičanov. Toto je podľa nás najférovejší prístup.“
V praxi to znamená, že v prevádzke bude dočasné menu so zvýšenými cenami. Ak sa pri platení preukážete zľavovou kartou, platíte pôvodné ceny. Majiteľ bistra uisťuje, že po šampionáte zmenia ceny na pôvodné sumy.
Reakcie zákazníkov sú podľa jeho slov zatiaľ pozitívne a zmeny chápu. „Tí, ktorí to odsudzujú, sú väčšinou ľudia, ktorí nemajú predstavu, ako funguje zabezpečenie prevádzky baru alebo reštaurácie,“ dodáva.
[ad][/ad]Navýšenia sú rôzne
Podobný scenár zvolili aj reštaurácie Med Malina a Rosto Steakhouse. Ich manažér Radim Hovan potvrdil, že cenové zvýšenie predstavuje 25 percent.
„Stálym zákazníkom rozdávame zľavové kupóny, s ktorými sa najedia za tie isté peniaze ako predtým,“ uviedol. Počet rozdaných zľavových kupónov odhadnúť nevedel.
„Budeme mať predĺžený otvárací čas, musíme posilniť obsluhu,“ povedal. Tvrdí, že na zdražovaní a jeho maximálnom limite sa dohodli všetky prevádzky propagované oblastnou organizáciou cestovného ruchu Visit Košice. Koľko je takých podnikov však nespresnil.
„Určite sú však aj prevádzky, ktoré nevedia, čo od rozkoše a zvýšili ceny aj o sto percent,“ uviedol Hovan bez toho, aby nejaký takýto podnik menoval.
[ad2][/ad2]Príprava na Fínov?
Zľavovú kartu majú aj Camelot a Hostinec. Sú v hodnote 25 percent. Majiteľ týchto podnikov sa k tomu nechcel vyjadriť.
Kritizuje však reakcie verejnosti. „Už mesiac počúvam špekulácie, či bude u nás stáť pivo 5, 7 alebo 10 eur. Najviac sa k tomu vyjadrujú aj takí ľudia, ktorí nikdy našu prevádzku ani nenavštívili, ale budú na Facebooku vypisovať hlúposti. Nech si všetci vyskúšajú, aké je to podnikať,“ dodal.
Niektoré podniky to zobrali z iného konca. Podľa informácií denníka KOŠICE:DNES jeden z podnikov v centre niektoré svoje priestory uzavrie pre fínskych fanúšikov. V im prístupnej časti budú mať jednotnú cenu 4 eurá za pivo. Prevádzkar podniku nechcel informáciu potvrdiť, povedal, že zákazníci a verejnosť sa všetky potrebné informácie dozvedia čoskoro zo sociálnych sietí.
Poučení z minulosti
Majitelia prevádzok sa zrejme poučili zo skúseností z roku 2011. Vtedy zvýšili ceny celoplošne pre každého, čo vyvolalo vlnu negatívnych reakcií domácich.
Aj ďalší vysvetľujú krátkodobé cenové opatrenia extra službami počas majstrovstiev, ako je prenájom SBS služby, platenie nadčasov personálu, posilnenie obsluhy, zabezpečenie premietacieho plátna či veľkoplošných obrazoviek aj platením poplatkov SOZA (Slovenský ochranný zväz autorský pre práva k hudobným dielam).
Primátor, naopak, varoval pred šírením zlého mena mesta
Oblastná organizácia cestovného ruchu Visit Košice potvrdila pracovné stretnutia s poskytovateľmi gastroslužieb. Tvrdí však, že nemá presnú informáciu, ktorí a o koľko chcú ceny zvyšovať.
„Povedali nám, že nad tým uvažujú. Keďže sú to však podnikateľské subjekty, ktoré si stanovujú ceny samostatne, my môžeme len vyjadriť náš názor, dať odporúčanie. Zvyšovanie cien je počas podobných podujatí bežné, na prevádzky je zvýšený nápor návštevníkov, sú predĺžené otváracie hodiny, musia si zabezpečiť extra personál, takže tieto náklady musia pokryť,“ uviedla Marika Duffeková, PR manažérka Visit Košice.
Aj podľa krajskej organizácie cestovného ruchu Košice Región Turizmus je zdražovanie cien služieb v ubytovacích zariadeniach či reštauračných a iných službách bežný sprievodný jav pri masových športových, kultúrnych či odborných podujatiach.
Jurková: Prirodzená snaha
„Ak je toto zdraženie v únosnej miere, možno ho považovať za prirodzenú snahu podnikateľov, aj vzhľadom na očakávanú štruktúru klientov zo zahraničia alebo vyššie očakávané náklady spojené so zabezpečením prevádzky,“ uviedla výkonná riaditeľka Lenka Vargová Jurková.
K tejto téme sa koncom marca vyjadril aj primátor mesta Jaroslav Polaček. Zvyšovanie cien nepodporil. „Mohol by som len vyzvať a požiadať všetkých podnikateľov, aby sa na ceny svojich služieb pozerali primerane a nezneužívali majstrovstvá sveta v hokeji na privyrobenie, čím by mohli vyslať negatívny signál o našom meste,“ uviedol pri kontrolnom dni Steel Arény.
(KAC)
Ako sú na tom ubytovacie kapacity v Košiciach?
– Hotely a penzióny hlásili na termín šampionátu vypredané kapacity už od konca minulého roka.
„Isté ubytovacie kapacity musia byť k dispozícii aj ubytovaným tímom, resp. osobám, ktoré sa podieľajú na chode a organizácii majstrovstiev, čo znižuje disponibilné kapacity,“ uviedla L. Vargová Jurková.
– Podľa nej sú ubytovacie možnosti aj v širšom regióne, ktorého zariadenia môžu byť tiež dobrou základňou pre zahraničných návštevníkov, odkiaľ môžu spoznať viac krásnych miest ako len v samotnom meste Košice.
– Aj nárazový nárast cien ubytovania v období veľkých spoločenských udalostí je vo svete bežnou vecou. Tak to bolo v niektorých prípadoch aj v Košiciach. Jurková k tomu vraví, že dôležité je, aby „cenotvorba neprekročila únosné medze“ a nestala sa odstrašujúcou reklamou.
(VH)
[ad3][/ad3]