Posledné zmeny v MHD Košičania kritizujú
Modernizácia električkových tratí (MET) so sebou prináša stále nové a nové zmeny v mestskej hromadnej doprave. Cestujúcim to spôsobuje komplikácie, predĺženie i predraženie cestovania.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) zápasí s kritickým nedostatkom vodičov autobusov práve v čase, keď sa musí vyrovnať aj s obmedzením električkovej dopravy. To, že treba nahradiť električkové spoje autobusovými, znamená ich zvýšenú potrebu v čase, keď viaceré spoje dennodenne nie sú vypravené, lebo autobusy nemá kto šoférovať. Práve preto sa nám viacerí Košičania ozvali s kritikou zmien v MHD, ktoré dopravcovia zaviedli so začatím MET na sídlisku Terasa.
Zbytočné prestupovanie
Do uplynulého víkendu jazdila linka x2 na trase medzi Amfiteátrom a Krajským úradom. Dnes túto trasu obsluhujú spoje x2 a x6. Prvý z nich jazdí len po okruhu medzi Krajským úradom a Námestím Maratónu mieru, druhý medzi Námestím Maratónu mieru a zastávkou Magistrát na Terase.
„Ľudia idúci napríklad z Komenského alebo sídliska Mier musia ísť ‚iksdvojkou‘ na Námestie Maratónu mieru, tam presadnúť na x6, ktorá ich dovezie k magistrátu. Tam prestúpia napríklad na ‚erku‘, ktorá ich dovezie napríklad do U. S. Steelu, alebo na deviatku smerom na Sídlisko Nad jazerom. Stáva sa však, že autobus mešká alebo nie je vypravený a potom treba čakať na ďalší spoj 15 minút. Čím častejšie je prestupovanie, tým väčšia je pravdepodobnosť neúmerného predĺženia cestovania,“ opisuje svoje skúsenosti náš čitateľ.
Podľa jeho slov by pomohlo, keby celú trasu od krajského úradu až po magistrát obsluhoval len jeden spoj. Cestujúci by nemuseli toľko prestupovať a navyše by ho mohlo obsluhovať menej vodičov ako dva spoje na tej istej trase. „Dnes, keď je nedostatok šoférov autobusov, by DPMK mal myslieť v prvom rade na to, ako zefektívniť a prispôsobiť trasovanie aj cestovné poriadky tomu, aby sa to zvládlo pri súčasnej kapacite,“ myslí si čitateľ.
Ekonomika je prvoradá
Spomínaný návrh riešenia viacerých problémov naraz sme posunuli zodpovedným v DPMK. Tí však majú na vec iný názor, založený v prvom rade na ekonomike.
„Podľa našich monitorovaní väčšina cestujúcich končí svoju cestu na Námestí Maratónu mieru a len veľmi malá časť pokračuje na linke x2 na ďalšie zastávky. Vychádzame z prepravných potrieb cestujúcich a preto sme na linku x6 nasadili veľkokapacitné autobusy (na úseku Trieda SNP – Námestie Maratónu mieru sú potrebné) a na linku x2 malý autobus. Bolo by nerentabilné predlžovať trasu veľkokapacitných autobusov na linke x6 aj na trasu linky x2,“ odpovedala nám hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.
[ad][/ad]Lístky majú časovú platnosť
Ďalší z našich čitateľov poukázal na to, že sa cestovanie ľuďom, ktorí nemajú predplatené časové lístky, predražuje. Musia si kupovať viac lístkov, keďže pri prestojoch zavinených čakaním na ďalšie spoje už čas platnosti lístka uplynie. A pritom si takúto situáciu sami nezavinili. „Pri prvej veľkej rekonštrukcii to mesto a dopravný podnik kompenzovali, napríklad predĺžením platnosti lístkov alebo v určité dni cestovaním zadarmo na základe vodičského preukazu, aby ľudia menej používali vlastné autá a nezahlcovala sa ešte viac pri obmedzeniach doprava. Myslím si, že sme v rovnakej situácii ako vtedy a mohli by opäť prijať nejaké kompenzácie za problémy, ktoré teraz pri cestovaní máme,“ tvrdí ďalší z čitateľov. Ako nám však napísala M. Karaffová, dopravcovia o žiadnej forme kompenzácie v súčasnosti ani neuvažujú.
Cez Kuzmányho ďalšie električky nepustia
Šoférov autobusov je v Košiciach málo, autobusových spojov však pre stavbu MET pribúda. Využíva DPMK naozaj všetky možnosti, aby nezávideniahodný stav zvládol?
Podľa našich informácií len malé percento vodičov električiek zamestnaných v dopravnom podniku jazdí počas výluky viacerých električkových liniek na autobusoch. Ako nás upozornil jeden z čitateľov, pomohlo by napríklad lepšie využívanie električkovej trasy, na ktorej práve neprebieha žiadna modernizácia ani rekonštrukcia.
„Mohla by sa spustiť električková linka od Námestia Maratónu mieru cez Kuzmányho ulicu s odbočením doprava pri Krajskom súde. Ďalej by pokračovala ku kruhovej križovatke na Moldavskej a odtiaľ napravo k magistrátu, alebo naľavo na trasu deviatky. Tá by mohla fungovať aj po tom, čo sa na začiatku septembra obnoví električková trasa na Sídlisko Nad jazerom. Nepochybujem, že by to cestujúci využívali najmä preto, že by nemuseli prestupovať z autobusu do autobusu. Odľahčili by sa autobusové náhradné spoje a mali by prácu vodiči električiek, ktorí teraz musia robiť rôzne nekvalifikované práce,“ tvrdí čitateľ. Keď sme jeho nápad prezentovali dopravcom, zaujali negatívne stanovisko. „Konečné zastávky, o ktorých je reč, majú na každej strane koľajovú spojku a ich obsluhovanie by znamenalo nutné zvýšenie výpravy obojsmerných električiek. DPMK disponuje iba 19 kusmi takýchto električiek a na ďalšie zvyšovanie ich výkonov nemáme kapacity,“ informovala nás hovorkyňa košického dopravného podniku Michaela Karaffová. Možnosť využívania spomínanej trasy ako deviatky po spustení električkovej dopravy na Sídlisko Nad jazerom vôbec nekomentovala.