Prečo sa mesto vyhlo súťaži pri kúpe aplikácie Zimná údržba?
AKTUALIZOVANÉ
Mesto Košice pred týždňom predstavilo novú aplikáciu Zimná údržba, vďaka ktorej sa Košičania môžu zapojiť do dočisťovania chodníkov počas zimy. V tlačovej správe šéf spoločnosti Hotovo, ktorá na vývoji aplikácie pracuje, uviedol, že na nej pracovali posledné tri mesiace. Zmluva s mestom však bola podpísaná týždeň pred tlačovou konferenciou.
Šéf košickej softvérovej spoločnosti Hotovo Marián Skalský pri predstavení aplikácie uviedol, že na aplikácii mali pracovať siedmi zamestnanci tri mesiace. Zmluva s mestom však bola podpísaná až 23. septembra. Nakoniec po našich otázkach uviedol, že sa pomýlil.
„V čase publikovania tlačovej správy náš tím pracoval na projekte dva mesiace (august, september) a čakali nás ešte zhruba dva mesiace intenzívnych prác,“ povedal nám teraz Skalský.
Dlhodobá spolupráca
Ako opisuje šéf Hotovo, spoločnosť so zástupcami mesta spolupracuje dlhodobo v rámci aktivít zameraných na podporu mesta (označované aj ako Spoločenská zodpovednosť firiem – CSR) a zlepšenie života ľudí v meste pomocou moderných technológií, tzv. SmarCity. Podľa jeho slov šlo doteraz o pro bono spoluprácu, aj na základe ktorej ich mesto začiatkom júla 2020 informovalo o plánovanom projekte zimnej údržby chodníkov.
„Projekt nás zaujal, keďže mal podľa nás reálnu šancu pomôcť obyvateľom mesta a vyzeral zaujímavo aj po technologickej stránke. To sme aj komunikovali vedeniu mesta. Mesto nás požiadalo o ponuku, ktorú sme magistrátu prezentovali 24. júla,“ opisuje priebeh spolupráce Skalský.
Foto: Veronika Janušková/kosice.skRiskli to
Počas júlovej prezentácie si uvedomili, že v prípade získania zákazky musia začať s prípravnými prácami okamžite. Inak by mali kapacitne problém ju stihnúť vytvoriť do začiatku zimnej sezóny.
„Rozhodli sme sa to teda risknúť a začať na projekte pracovať s tým, že ak si nás mesto nevyberie, práce zastavíme,“ uviedol šéf Hotovo s tým, že podobným spôsobom neraz postupovali aj pri iných komerčných zákazkách. Od mesta v tom čase nemali žiadne záruky, že zákazku dostanú.
„Ak by sme projekt nevnímali ako úprimnú pomoc mestu a jeho obyvateľom s riešením akútneho problému, do projektu by sme za takých komplikovaných podmienok nešli. V tomto prípade sme to riskli aj kvôli tomu, že riziko daného postupu sme si mohli dovoliť podstúpiť, nakoľko rozpočet projektu s mestom predstavuje zhruba 1,5-percentný podiel na našich ročných tržbách,“ vysvetľuje Skalský časový nesúlad medzi začiatkom prác a podpísaním zmluvy s mestom.
[ad][/ad]Špakov webmaster odhaduje…
Poslanec Miroslav Špak (nezaradení) vo svojom blogu začal polemizovať nad sumou aplikácie – náklady firmy na vytvorenie aplikácie sa vyšplhali na „rekordných 65-tisíc eur“. „Podľa prepočtov môjho webmastera môže takáto aplikácia stáť nanajvýš 12-tisíc eur,“ uviedol poslanec.
Skalský vysvetľuje, že základnú cenu vypočítali na základe odhadu náročnosti daného riešenia. Vychádzali pritom z mestom poskytnutých podkladov a vlastných skúseností s podobnými riešeniami.
„Použili sme naše štandardné komerčné sadzby. Celková náročnosť dodávky nám vyšla na úrovni zhruba 350 človekodní.“ Podľa Skalského však nejde o „nejakú mobilnú appku“. Predstavuje platformu na riešenie komplexnej sady procesov.
„Zahŕňa vývoj natívnych mobilných aplikácií pre dve platformy, administračného webového rozhrania s použitím mapových technológií a príslušnej serverovej časti (backend) a okrem samotnej implementácie to zahŕňa aj analýzu stavu, návrh riešenia (funkčný, technologický), používateľského prostredia a interakcie (UI/UX), testovanie/zabezpečenie kvality (QA), nasadenie, koordináciu a ďalšie aktivity, a to všetko v extrémne krátkom čase. Takisto pomáhame s registráciou mesta ako poskytovateľa mobilných aplikácií a s nasadzovaním aplikácií do Google Play a App store, čo pôvodne nemalo byť v našej réžii.“
Pokračovanie článku je na ďalšej strane.
[break][/break]Cena po zľave
Na základnú cenu produktu dali mestu v rámci CSR aktivít zľavu vyše 50% z čoho vznikla finálna cena 65-tisíc.
„Z nášho pohľadu išlo o najnižšiu možnú sumu. Pri takejto cene ako firma nielenže nezarábame, ale projekt dokonca dotujeme, a to dosť výrazne. Každý, kto sa orientuje v nákladoch serióznych softvérových firiem nám, verím, dá za pravdu. Naše motivácie sú čisto nekomerčné,“ hovorí Skalský. Mestu tiež, nad rámec rozpočtu projektu, dodali logo a podpornú grafiku aplikácie pre prezentácie mesta.
Firmu sme opakovane požiadali o technickú špecifikáciu aplikácie, na základe ktorej by dokázal nezávislý odborník reálne ohodnotiť jej cenu.
„Veľmi radi preto poskytneme transparentne všetky potrebné podklady. Nemáme čo skrývať a sme pripravení si náš návrh riešenia, odhady a cenu obhájiť,“ uviedol Skalský. Technickú špecifikáciu sme však ani po opakovanom dopyte nedostali.
V tlačovej správe mesta k predstaveniu aplikácie bolo uvedené, že primátor mesta Jaroslav Polaček (nezávislý) sa s aktivitami na zlepšenie zimnej údržby začal zaoberať už začiatkom tohto roka. Opýtali sme sa mesta, prečo teda v predstihu nevypísali na takúto zákazku verejné obstarávanie. Mesto na otázku priamo neodpovedalo, hovorca Vladimír Fabian len uviedol, že išlo o spoluprácu s firmou na základe predchádzajúcich dobrých skúseností.
Odborník: Ak by ste mali firmu, nešli by ste úmyselne do straty
Oslovili sme nezávislého odborníka z agentúry Kremsa Digital, ktorá sa zaoberá marketingom, web developmentom a programovaním online nástrojov. Zaujímalo nás, či si myslí, že cena 65-tisíc eur je adekvátna resp. reálna za aplikáciu Zimná údržba.
Aplikácia, ktorá je vyvíjaná pre dve platformy (iOS a Android), podľa jeho slov automaticky presahuje sumu 10-tisíc eur.
„Podľa opisu aplikácie a prepočtu práce na 350 človekodni, čo vychádza 46 eur na pracovnú hodinu, je táto suma pred zľavou (130-tisíc eur) možná,“ hovorí šéf agentúry, ktorý si neželal byť menovaný. K presnejšiemu vyčísleniu jej hodnoty mu chýba špecifikácia jednotlivých funkcionalít aplikácie a chýbajú mu aj podrobnosti funkcie modulov.
Ako šéf firmy by Pardel nešiel do klientskeho projektu, ktorý by nebol vopred podpísaný alebo dohodnutý.
„Aj my niekedy ideme do projektu, ktorý, ak by nakoniec aj klient nechcel, tak to urobíme pre seba a dúfame, že to niekedy so ziskom predáme. Táto aplikácia je však natoľko špecifická, že pochybujem, aby to mohli predať inému mestu, ak sú tam spojené už nejaké prepojenia na príslušné serverové časti. Nevieme posúdiť, aké informačné systémy sú používané v rámci Slovenska v ďalších mestách a samosprávach. Pokiaľ totožný ako mesto Košice, potom je možnosť predať ju inému subjektu. Ak sú však tieto systémy rozdielne, potom je možnosť prepoužitia výrazne limitovaná a hrozí vysoké riziko straty. Ak by ste mali firmu a nemali vopred potvrdený projekt, tak by ste nešli úmyselne do straty.“
Podľa vyjadrenie Transparency International Slovensko (TIS) je vzhľadom na sumu zákazky, ktorá nepresiahla 70-tisíc eur, nie je potrebné robiť verejné obstarávanie.
„Zákon v takomto prípade vyžaduje minimálne prieskum trhu,“ uviedla projektová koordinátorka TIS Eva Demková. Podľa jej slov je však neštandardné, že firma pracovala na danom projekte už niekoľko mesiacov.
„Ak by si aj teraz mesto urobilo prieskum trhu, tak by zistilo, že toto je jediná firma, ktorá vie zákazku zrealizovať.“ Vzhľadom na to, že už na tej zákazke vopred pracovala.
Zaujalo vás niečo vo vašom okolí? Napíšte nám na [email protected]
[ad2][/ad2]