Prístupy ku garážam v širšom centre Košíc pripomínajú tankodrom. Nemajú správcu
Košických vodičov, ktorí vlastnia alebo si prenajímajú garáže, trápia príjazdy k nim. Aj keď sú uprostred mesta, často sa podobajú skôr na tankodrom ako na cestnú komunikáciu.
Vodiči, ktorí garáže využívajú, upozorňujú, že aj keď riadne platia mestu dane za nehnuteľnosť, pri jazde autom k nim najmä v daždivom počasí riskujú na výmoľoch zaliatych vodou poškodenie svojho vozidla. Dlhé roky s problémom podľa nich nikto nič nerobí.
Na Čárskeho ulici je niekoľko radov garáží. Priestory medzi nimi, rovnako ako príjazdová cesta, nevideli asfalt už dlhé roky.
Jaroslav hovorí, že tu kúpil garáž pred piatimi rokmi. Už vtedy sa podľa neho jazdilo po ceste bez asfaltu.
„Za dažďa sme chodili po blate, za slnečných dní sa zasa dvíhali kúdoly prachu. Najhoršie je to večer, pretože medzi garážami nie je ani osvetlenie, a ak idete po svoje auto potme, musíte si obuť gumáky, aby ste nešliapli po kolená do mláky,“ opisuje situáciu.
Dodáva, že na problém upozorňovali s ďalšími majiteľmi mestskú časť Sever rovnako ako mesto Košice, ale bez úspechu.
[ad][/ad]Provizórne opravy
Podobné starosti riešia roky aj majitelia garáží na Kisdyho ulici v bezprostrednej blízkosti frekventovanej Komenského ulice. Príjazdová cesta k radu garáží aj cesta za nimi bola dlho rozbitá, blatistá a plná výmoľov.
Obyvatelia sa pokúšali vnútroblokovú komunikáciu opraviť sami. „Viackrát sa niektorý zo susedov rozhodol provizórne zasypať kamennou drťou aspoň najväčšie diery. Vydržalo to len krátko. Systémovo to nikto neriešil,“ povedal jeden z dlhoročných obyvateľov ulice.
Plná dier je aj príjazdová cesta ku garážam na Južnej triede pri bloku s vchodmi číslo 38 – 45. Nielenže sa ku garážam vôbec nedá dostať bez toho, aby auto nevošlo do hlbokej jamy, ale uprostred cesty stojí súčasť plynovodu s meračom.
„Problém je tu odvtedy, ako sa garáže postavili. Nie je tu dostatočný odvod vody, za dažďa sa nahromadí a stále je tu blato, v ktorom autá hĺbia stále väčšie výmole. Skúšali sme to riešiť s mestskou časťou aj s mestom, ale nikdy sa nič neudialo. Každý si pomáha ako vie, ale stále musíme dávať poriadny pozor a do garáže ísť maximálne opatrne a pomaly, aby sme si nepoškodili autá,“ komentoval situáciu jeden z majiteľov garáží.
Cesta nikomu nepatrí
Vlastníkom pozemkov s príjazdovou cestou na Čárskeho i Kisdyho ulici je podľa katastra nehnuteľností mesto Košice. Mesto najprv odpovedalo, že nemá medzigarážové priestory v evidencii majetku. „Podľa zákona ani nemôže investovať do majetku, ktorý mestu nepatrí,“ povedala hovorkyňa magistrátu Linda Šnajdárová.
Neskôr mesto spresnilo, že mesto síce je majiteľom pozemkov, ale už nie toho, čo je na nich postavené, teda ciest, iných komunikácií či garáží. Podľa samosprávy takýto stav vznikol za socializmu, keď boli v rámci svojpomocných akcií garáže postavené. Nikto si už vtedy nedal tú námahu, aby vyriešil vlastnícke vzťahy v ich okolí.
V prípade Južnej triedy je majiteľom pozemku s príjazdovou cestou Slovenská republika, konkrétne Železnice Slovenskej republiky. Na naše otázky do uzávierky neodpovedali.
Právnik: Zodpovedný je správca komunikácie
Čo mám robiť v prípade, že si na rozbitej ceste ku garážam alebo v medzigarážových priestoroch poškodím auto, pýtajú sa vodiči. Zaujíma ich, kto im nahradí škodu, ktorá nemusí byť malá.
Podľa košického právnika Martina Friedricha je za škody, ktoré vznikli užívateľom komunikácie a ktorých príčinou boli závady v zjazdnosti komunikácie, zodpovedný jej správca. Odvoláva sa pritom na cestný zákon.
[article slug=”stromovu-asi-opravi-eei”][/article]„Za takúto závadu je možné považovať okrem iného aj stav, keď sa na miestnej komunikácii objavia ojedinelé výtlky, výmole a hrbole v inak bezchybnom povrchu súvislého úseku vozovky. Ak sa rozhodnete uplatňovať si nárok na náhradu škody, musíte okrem iného preukázať, kto je správcom komunikácie a príčinnú súvislosť medzi vznikom škody a existenciou závady v zjazdnosti,“ upozorňuje právnik.