Rozbili sme zločineckú skupinu podvodníkov s DPH, tvrdí polícia. Riadiť ju mali Košičania
Výškou škody aj počtom obvinených jeden z najväčších finančných kriminálnych prípadov na Slovensku vyšetruje polícia. Do krátenia daní sú podľa nej zapletení najmä podnikatelia z Košíc.
Akciu s krycím názvom Shark, v preklade Žralok, Národná kriminálna agentúra spustila v závere minulého týždňa. Vyše 480 policajtov predviedlo desiatky osôb, urobili 20 domových prehliadok, prehľadali aj 44 iných priestorov.
Najviac úkonov urobili v Košiciach a neďalekej Malej Ide. Megarazia prebiehala aj v Smižanoch, Prešove a v iných mestách. Vyšetrovatelia vzniesli obvinenie 63 osobám za 36 skutkov. Trinásť z obvinených je stíhaných väzobne.
„Najmä počtom obvinených, ale aj výškou škody je tento prípad ojedinelým v dejinách slovenskej kriminalistiky,“ zhodnotil na tlačovej besede policajný prezident Tibor Gašpar. Podľa informácií denníka KOŠICE:DNES z trinástich osôb, na ktoré Špecializovaný súd v Pezinku uvalil väzbu, je desať Košičanov. Práve oni mali tvoriť jadro zločineckej skupiny.
Finančná polícia získala prvé poznatky o skutkoch začiatkom roka 2015. „Dopracovali sa k nim vlastnou vyhľadávacou činnosťou, nešlo o žiadne udanie,“ povedal Gašpar.
Mesiace vyšetrovania
V januári začalo trestné stíhanie vo veci, po desiatich mesiacoch vyšetrovania padli obvinenia konkrétnym osobám. V uzneseniach o obvinení sa hovorí, že už od januára 2014 vznikla okolo Košičana Štefana Š., ktorý mal prezývku „Pipo“, skupina firiem, ktoré vytvorili obchodné reťazce.
Medzi sebou tri roky objednávali rôzne, najmä reklamné služby. „Obchody aj reálne prebehli, ale faktúry za ne boli vysoko nadhodnotené. Rozdiel bol potom vrátený v hotovosti. Všetko smerovalo k tomu, aby si firmy s vysokou daňovou povinnosťou umelo znížili dane,“ opísal policajný prezident.
Podľa polície spoločnosti na konci obchodných reťazcov si znižovali vlastnú daňovú povinnosť nakupovaním vysoko predražených reklamných spotov, reklamných bannerov a ďalších reklamných plôch. Napríklad banner, ktorý má výrobnú cenu tisíc eur, si firma objednala za stotisíc eur.
Obhajca: Predčasné obvinenia
Celkovú škodu na daniach vyčíslili vyšetrovatelia na 28 miliónov eur. Zlegalizovaných mohlo byť podľa polície 135 miliónov eur pochádzajúcich z trestnej činnosti.
Medzi obvinenými Košičanmi, ktorí sú vo väzbe, sa nájdu bývalý futbalista klubu 1. FC Košice, bývalý hokejista HC Košice, ale aj majitelia reštaurácií či konatelia reklamných firiem.
Z tých, ktorí sú stíhaní na slobode, denník KOŠICE:DNES oslovil majiteľa jednej z najstarších reštaurácií na Hlavnej ulici. S úsmevom nám v podniku povedal, že sa k ničomu, čo sa týka spomínaného prípadu, nebude vyjadrovať.
Známy košický advokát Milan Kuzma obhajuje troch z obvinených. „Dvaja sú vo väzbe, jeden je stíhaný na slobode. Je to aj v mojej praxi jeden z najväčších prípadov, najmä čo sa týka výšky škody. Môžem však povedať, že vzhľadom na dôkaznú situáciu boli obvinenia vznesené veľmi predčasne,“ povedal.
[ad][/ad]Z auta vytiahol kameru
Denník KOŠICE:DNES navštívil aj reklamnú spoločnosť na ulici Nižné Kapustníky, ktorej konateľ by mal byť tiež stíhaný. „Majiteľ je na služobnej ceste,“ povedala jedna z pracovníčok.
Pri odchode z areálu firmy muž oblečený v mikine s kapucňou za jazdy začal búchať po redakčnom aute. Otvoril zadné dvere a vytrhol kameramanovi z ruky jeho kameru. Kričal, že sme na súkromnom pozemku a máme písať o veľkých podvodníkoch ako Bašternák.
„My tu zamestnávame veľa ľudí, ktorým to môže ohroziť prácu, o takúto reklamu nestojíme,“ povedal. Kameru vrátil po prísľube, že zábery budú z pamäťovej karty vymazané.
Ľubo Ferko
Daňové úniky cez náklady na reklamu sú známym trikom
Fakturovanie neexistujúcich alebo predražených reklamných, propagačných či marketingových služieb patrí roky medzi osvedčené praktiky podvodníkov s DPH.
Dôvodom je to, že vzhľadom na ich nehmotný charakter je pre daňové kontrolné orgány tažké preveriť reálne dodanie týchto plnení. Z rovnakého dôvodu sú ešte viac problematické sprostredkovateľské služby.
Polícia v minulosti vyšetrovala viacero prípadov daňovej trestnej činnosti, ktoré súviseli s výdavkami firiem na reklamu. Vlani v apríli Finančná správa SR informovala o akcii s krycím názvom Stano.
Absolútna fikcia
„Podvodné konanie bolo založené na absolútnej fikcii. Nenastalo žiadne zdaniteľné plnenie, žiaden obchod,“ povedal vtedy šéf daniarov František Imrecze.
Páchatelia predstierali obchody nielen s reklamnými komoditami, ale aj diamantmi. V trestnej činnosti pokračovali napriek tomu, že v tom čase daňové úrady zaviedli kontrolný výkaz. Škodu na štáte polícia vyčíslila na vyše desať miliónov eur.
Súvis s podnikateľskou činnosťou
Daňové podvody s reklamou sa vyskytujú pomerne často aj napriek tomu, že pre uplatňovanie nákladov na reklamu do daňových výdavkov platí osobitný režim. Okrem toho, že musí byť nepochybné, že tieto výdavky skutočne vznikli, podmienkou je tiež to, že sú vynaložené na prezentáciu tovarov, služieb alebo obchodného mena „súvisiacich s činnosťou daňovníka“.
Ďalšou nevyhnutnou okolnosťou je, že reklama je vynaložená na dosiahnutie, udržanie alebo zvýšenie príjmov. „Ak sú splnené uvedené podmienky, výdavky na reklamu sú uznaným daňovým výdavkom v plnej výške bez ohľadu na jej formu,“ píše na svojej webstránke Finančná správa Slovenskej republiky.
(ROK)