Smrť pod mostom. O tragédii v Janove prehovorili východniari
V utorok v dopoludňajších hodinách sa v talianskom Janove zrútila časť diaľničného mosta Morandi. Tragédia si vyžiadala najmenej 42 mŕtvych. Východniari žijúci v Taliansku nám prezradili, že v krajine panuje obrovský smútok.
Závesný železobetónový most nesie názov po jeho projektantovi Giussepem Morandovi. Známy je však aj ako most cez rieku Polceveru, ktorá pod ním preteká. Most je súčasťou diaľnice A10 medzi Janovom a taliansko-francúzskou štátnou hranicou. Slávnostne ho otvorili v roku 1967. Od jeho rekonštrukcie uplynuli len necelé dva roky.
[ad][/ad]Desiatky mŕtvych
Most je dlhý 1 102 metrov, vozovka sa nachádza vo výške 45 metrov. V utorok krátko predpoludním sa zrútil jeho približne 200-metrový úsek. Z výšky niekoľkých desiatok metrov spadlo približne tridsať osobných a viacero nákladných áut. Tragédia si vyžiadala najmenej 42 mŕtvych a ďalších 15 ľudí bolo prevezených do nemocnice. Okrem dospelých prišli o život najmenej tri deti.
Len pár hodín pred nešťastím cez most prechádzala aj Košičanka Jasmína Kopfflerová. „Žijem v Miláne a približne o šiestej hodine ráno som so svojím talianskym priateľom cestovala na dovolenku do oblasti Ligúria. Ani vo sne by mi nenapadlo, že sa tento most môže zrútiť. Veľmi ma to vydesilo. Keby sme išli cez neho čo i len štyri hodiny neskôr, mohli sme zomrieť aj my,“ hovorí. Nešťastná udalosť otriasla celým Talianskom. „Pre domácich to je veľká rana, po všetkých tých zemetraseniach. Všade panuje smútok,“ dodáva Košičanka.
Most, ktorý vzbudzoval rešpekt
Cez most prednedávnom prechádzala aj ďalšia východniarka Martina Udičová z Bardejova. Už niekoľko rokov žije v hlavnom meste Talianska, v Ríme. „Musím povedať, že to je vysokánsky most, ktorý aj u mňa vzbudzoval rešpekt. V týchto dňoch bol veľmi frekventovaný, keďže je top letná sezóna. Nehovoriac o tom, že v stredu bol Ferragosto.“ Je to jeden z najznámejších talianskych štátnych sviatkov a zároveň najdôležitejší deň letnej sezóny v Taliansku. „Myslím si, že pád mostu, ktorý je súčasťou diaľnice, mohlo spôsobiť aj to, že tu je množstvo dovolenkujúcich, ktorí tadiaľ prechádzajú, a bol jednoducho preťažený. V Taliansku sa poslednú dobu stalo viacero nešťastí. Je mi to veľmi ľúto.“
Myslel si, že je zemetrasenie
Príčina pádu ešte doposiaľ nie je známa. Počas tragédie však v tejto oblasti bola silná búrka a viacerí svedkovia pre talianske médiá uviedli, že do mosta trafil blesk.
Podľa Rimana Micheleho, ktorý sa v danom čase nachádzal v meste Janov, sa v médiách objavujú možné varianty jeho pádu. „Hovorí sa o nedostatočnej údržbe, oslabenej konštrukcii, hustej premávke, zosuve pôdy až po blesk, ktorý trafil most. Okamžite skolabovala doprava a všetci boli vystrašení. Neviem prečo, ale moja prvá myšlienka bola, že je zemetrasenie, aj keď v tejto časti nie je časté. Asi kvôli tomu, že každý deň očakávam, aká ďalšia tragédia sa v našej krajine stane.“
Michele ďalej hovorí, že Taliani sú z tejto udalosti nielen nešťastní, ale aj pohoršení, pretože nielen Morandi, ale aj iné mosty by potrebovali rekonštrukciu.
Podobný názor má aj Bardejovčanka Martina. „Ľudia v Taliansku o tomto nešťastí stále hovoria. Problém je v tom, že aj keď kompetentní vedia o tom, že konštrukcie by mali byť obnovené, nechcú do toho investovať.“
V čase našej uzávierky hasiči zisťovali stabilitu mosta. Jeden z pilierov sa totiž nakláňa a hrozí, že zvyšná časť stavby každým okamihom spadne.
[ad2][/ad2]Most v talianskom Janove projektoval známy stavebný inžinier Riccardo Morandi. Podieľal sa napríklad na prácach na letisku Fiumicino v Ríme. Z ostatných diel možno spomenúť Most Ameriga Vespucciho vo Florencii, Viadukt Fiumarella v talianskom Cantazare, Most Kinnaird v Kanade či Most Vadí el Kuf v Lýbii. Medzi najznámejšie Morandiho diela patrí Most Generála Rafaela Urdanetu cez jazero Maracaibo v západnej Venezuele. Most, ktorý uviedli do prevádzky v roku 1962, bol dlhý až 8 678 metrov. Toto stavebné dielo sa podobá na janovský most nielen vzhľadom, ale aj nešťastným osudom. V apríli 1964 ho poškodil pri náraze ropný tanker. Pri tejto nehode zahynulo sedem ľudí. Most ponad rieku Polcevera v Janove bol postavený v rokoch 1963 – 1967 pre taliansku vodárenskú spoločnosť. Tri mostné piliere siahajú až do výšky 90 metrov. Slávnostne ho otvorili 4. septembra 1967 za účasti vtedajšieho talianskeho prezidenta Giuseppeho Saragata. Most sa však musel viac ráz rekonštruovať a opravovať.
(JV, TASR)
Aj Slováci umierali pri páde mostov
V obci Kurimany v okr. Levoča sa 2. novembra 2012 zrútil betónový diaľničný most vo výstavbe.
Na mieste zahynuli dvaja robotníci, jeden ďalší zomrel pri prevoze do nemocnice a štvrtá obeť tragédie podľahla zraneniam v košickej nemocnici. Štrnásť zranených robotníkov hospitalizovali v nemocniciach v Levoči, Poprade, Prešove a Spišskej Novej Vsi. Pravdepodobnou príčinou pádu bol podľa vtedajšieho ministra vnútra Roberta Kaliňáka „kolaps oceľových skruží, ktoré podopierajú debnenie, kam sa lial betón“.
Slovensko len zázrakom uniklo veľkej dopravnej tragédii. Vo Vysokých Tatrách sa 5. augusta 2016 zrútila časť električkového mosta, po ktorom chvíľu pred osudným momentom prešla električka plná ľudí. Betónový most prechádza ponad potok, postavený bol v roku 1910 a má dĺžku 7,3 metra.
Začiatkom septembra v roku 2014 spadol rekonštruovaný cestný most v Čechách vo Vilémove. Traja Česi a traja Slováci práve pripravovali podpery pre klenbu mosta, keď sa rozlomil v polovici. Niekoľko ton betónu, kamenia a hliny pripravilo na mieste o život štyri osoby. Tragédiu prežili dvaja muži zo Slovenska. Príčinou pádu bolo podľa znalca odťaženia zeminy pri päte klenby a nepodopretá klenba v celej ploche.
(JV)
[ad3][/ad3]Prieskum na Ružíne zabránil tragédii
Most dlhý 152 metrov v smere od Košíc do Spišskej Novej Vsi nad Ružínom opravovali niekoľko mesiacov. V roku 2015 totiž poklesla nosná konštrukcia v jeho strede a prieskum o rok neskôr zistil, že prehnutie päťnásobne prekročilo povolené limity. V decembri 2016 bola vyhlásená mimoriadna situácia a zatvorili ho.
Rekonštrukciu za 1,6 milióna eur ukončili v novembri 2017, o mesiac neskôr ho sprístupnili. V júni tohto roku prešiel dynamickou zaťažovacou skúškou. Preukázala, že je v poriadku.
V Košiciach rekonštruovali v posledných mesiacoch mosty na Triede arm. gen. L. Svobodu, na Hlinkovej ulici a tiež most nad diaľnicou, ktorý je prístupovou cestou na Sídlisko Ťahanovce.
Košický samosprávny kraj (KSK) pripravuje tento rok opravy troch mostov na zabránenie vzniku ich havarijného stavu, a to na území obcí Kováčová, Olcnava a Hnilčík. Počas leta prebieha iba oprava mosta Zatín a Péder. KSK má dokopy v správe 658 mostov.
(HKL)
[article slug=”v-talianskom-meste-janov-sa-zrutila-cast-dialnicneho-mosta”][/article]