Spojme sa a pomôžme školstvu. Deti nepočkajú!
Odborníkov na školstvo je v našej spoločnosti veľké množstvo. Veď každý z nás chodil do školy, druhýkrát ju absolvuje so svojimi deťmi. Niekomu škola vyhovovala, iní nemajú na ňu najlepšie spomienky. Z detí sa stali dospelí a mnohí sa aj teraz snažia vniesť do vyučovania nové veci a poukazujú na rôzne problémy.
Jednotlivé inštitúcie, ktoré sa venujú vzdelávaniu, však nie sú poprepájané a nekomunikujú medzi sebou. Chýba sieť, ktorá by spoločne na základe osvedčených projektov, analýz a výskumov niečo robila. Hoci sa väčšina jednotlivcov snaží, v konečnom dôsledku sa to všetko rozplynie, efekt je minimálny. Každý o problémoch v školstve rozpráva, ale nič sa systémovo zdola v prospech detí nerieši.
Nielen o platoch učiteľov
„Preto potrebujeme nájsť komunikačný nástroj a spojiť všetky dobré nápady pod jednu strechu. Naše aktivity nebudú len o platoch učiteľov. Ide nám predovšetkým o deti,“ hovorí Daniela Čorbová z Košíc, ktorá sa venuje najmä oblasti školského práva. Je tiež riaditeľkou neziskovej organizácie Lipana, ktorá projekt Deti nepočkajú! koordinuje. Spolu s ňou sú zakladateľmi iniciatívy riaditeľka Spojenej školy na Letnej ulici v Poprade Viera Grohová, vysokoškolský učiteľ a výskumník na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity Martin Brestovanský a Ladislav Baranyai zo Žiliny, ktorý sa venuje poskytovaniu podporných služieb školám a ich zriaďovateľom v oblasti autonómneho rozvoja škôl, ako aj sieťovaniu proaktívnych škôl na národnej
i medzinárodnej úrovni.
Zmeny necítiť
Až 842 938 detí v slovenských materských, základných a stredných školách nepočká, zaslúžia si našu pozornosť už dnes. Deti nepočkajú, pretože každým dňom starnú. „Generácie detí každoročne vychádzajú zo škôl bez toho, aby pocítili zmeny v ich prospech, o ktorých sa medzi odborníkmi a politikmi len hovorí. Konkrétne kroky vo vzťahu k deťom chýbajú, aj keď práce už bolo vykonanej veľa. Mnohé dobré nápady, projekty či výskumy, zamerané na zmeny vo vzdelávaní, končia v šuplíkoch, zborníkoch z konferencií alebo v archívoch,“ upozorňuje Čorbová.
Každým rokom tak na Slovensku prichádzame o generáciu detí, ktorá by mohla vďaka zmene vo vzdelávaní byť v budúcnosti nositeľom vysokých hodnôt a generáciou pozitívnej zmeny spoločnosti, po ktorej všetci túžime. Efektívnym spojením síl a komunikáciou so širokou verejnosťou chce iniciatíva urobiť prvý krok ku skutočne dobrej reforme školstva na Slovensku.
Na projekte Deti nepočkajú! jeho aktéri začali pracovať už v júli. Chcú spojiť osobnosti a organizácie od jaslí až po vedu z celého Slovenska, aby sa konečne začalo s transformáciou školstva. „Na 30 mesiacov sme získali grant z programu Active Citizens Fund – Slovakia k téme Obhajoba verejných záujmov. Zámerom projektu je poskytovanie podpory a pomoci pri uskutočnení konkrétnych krokov na zabezpečenie kvalitnej výchovy a vzdelávania pre deti na Slovensku v čo najkratšom možnom čase – v horizonte do troch rokov prostredníctvom efektívnej spolupráce aktérov vo vzdelávaní, ako aj komunikácie so širokou verejnosťou.“
Prvé úspechy
Cieľom projektu je podľa Čorbovej otvoriť verejnú diskusiu a vytvoriť fungujúcu Stálu konferenciu aktérov vo vzdelávaní (SKAV). Tá má slúžiť ako komunikačná platforma s ministerstvom a samosprávou napojená na zahraničných partnerov z Česka, Fínska a Islandu s cieľom nachádzať spoločnou konštruktívnou diskusiou dobré legislatívne i nelegislatívne riešenia v oblasti vzdelávania. „V prípravnej fáze projektu sme na základe spolupráce škôl, rodičov, univerzít a neziskového sektora vypracovali hromadnú pripomienku k návrhu školského zákona. Aj vďaka tomu bol návrh novely školského zákona vzatý jeho predkladateľmi späť. Pozvali sme k nám na návštevu dvoch fínskych expertov na vzdelávanie, vypracovali sme aj Memorandum o transformácii slovenského školstva,“ prezentuje D. Čorbová doterajšie úspechy, medzi ktoré radí aj účasť na Bielej noci v Bratislave aj v Košiciach, ktorá projekt oficiálne otvorila širokej verejnosti.
Pomoc stredoškolákom
Iniciatíve sa dokonca podarilo zabrániť neodôvodnenému znižovaniu počtu prvákov na stredných školách v školskom roku 2019/20 a postupnej likvidácii niektorých stredných škôl. „Úspech sme dosiahli len vďaka zosieťovaniu zriaďovateľov proaktívnych, súkromných a cirkevných škôl, podpore rodičov formou petície Za transparentné a objektívne určovanie počtu žiakov 1. ročníka na stredných školách a spoločnému rokovaniu na úrovni ôsmich samosprávnych krajov, ako aj na úrovni ministerstva školstva.“
[ad2][/ad2]Povinná škôlka
Podstatný úspech zaznamenali aj pri odborných rokovaniach k novele školského zákona, ktorým sa zavádza „povinná škôlka“. „Spoločným úsilím rôznorodých aktérov sa nám podarilo zmeniť povinnú dochádzku do škôlky na povinnú predškolskú výchovu. Zákon však naďalej obsahuje mnoho ustanovení, ktoré bude v záujme detí a rodičov potrebné zmeniť rokovaním s novým ministrom školstva.“
Ideme ďalej
Uvedené príklady svedčia o tom, že spolupráca aktérov vo vzdelávaní je pre obhajobu verejných záujmov nielenže možná, ale aj potrebná. Preto ju chceme v rámci projektu podporiť vytvorením Stálej konferencie aktérov vo vzdelávaní, ktorá má ambíciu stať sa partnerom pre diskusiu s novým ministrom školstva.
Iniciatíva v spolupráci s inými organizáciami a osobnosťami by chcela vytvoriť Fórum proaktívnych škôl, organizáciu s medzinárodným prvkom ako platformu škôl, ktoré sa chcú ďalej rozvíjať zdola, a tiež medzinárodný vzdelanostný klaster, ako zdroj inšpirácie pre reformné kroky v oblasti školstva na Slovensku.
Deti presne vedia, čo by im v škole pomohlo, čo by sa im páčilo a ako by sa chceli učiť. Aj preto počas celého roka zbierali aktéri projektu návrhy školákov, ale aj rodičov, starých rodičov a učiteľov. Ako formu si vybrali papierovú lodičku. Do prístavu iniciatívy ich zatiaľ vplávalo skoro osemtisíc.
„Ďalej v tejto aktivite pokračujeme. Už síce nie v papierovej podobe, ale na našej stránke môže každý, kto má záujem, poslať elektronickú lodičku,“ hovorí D. Čorbová a dodáva, že žiaden hlas nezostane nevypočutý. „Všetkými názormi, pripomienkami či podnetmi sa budeme zaoberať a presne ich vyhodnotíme, aby sme vedeli, o čom deti snívajú a po čom túžia. Z papierových lodičiek bude vytvorená socha dieťaťa, ktorú darujeme novému ministrovi školstva.“
Už prvé poznatky sú veľmi zaujímavé. Prinášame niekoľko vybraných želaní z lodičiek, ktoré boli vystavené počas Bielej noci v Košiciach v Halmi cafe.
– Prosím vás, je ryžový nákyp alebo krupicová kaša obed? A ešte – čo to musí byť pre deviataka. Niekedy sa musím najesť doma, pretože v škole sa to nedá jesť.
– Učitelia, ak neradi chodíte do školy učiť, tak nech tú prácu nerobíte. Skazíte deň sebe aj ostatným.
– Je veľmi málo času venovaného praktickým aktivitám. Dieťa si lepšie zapamätá učivo, keď si to spojí s pekným zážitkom.
– Bolo by fajn mať desiatový automat na zdravé jedlo.
– Chcem, aby mohli ísť zvieratá do školy.
– Aby bola pri škole veľká záhrada s veľkými stromami a my sme mohli z nich jesť jablká.
– Priala by som si školu hravú, farebnú, tvorivú, so zvieratkami, s veselými učebnými pomôckami a mať stále dobré pani učiteľky.
– Rada sa učím s láskou a trpezlivosťou. Nech ma učí ten, kto má veľké srdce.
Čo hovorí Memorandum
My, občania Slovenskej republiky, ktorým záleží na slobodnom, zodpovednom, odbornom, partnerskom a transparentnom zavádzaní inovácií do slovenského školstva v prospech celostného rozvoja dieťaťa a celej slovenskej spoločnosti, sme za zavedenie nasledovných princípov „fínskeho modelu“ v Slovenskej republike.
1. Deti nepočkajú
Je potrebné vytvoriť rýchly, efektívny a garantovaný proces zavádzania inovácií, aby deti neskončili školu skôr, ako dôjde ku skutočnej zmene školského programu.
2. Pedagogika nie je politika
Odpolitizovať školstvo na všetkých úrovniach pre spoločné dobro celej spoločnosti.
3. Zmenu tvoria žiaci a učitelia, rodičia a školy
Hlavnými nositeľmi zmeny v školstve sú žiaci a učitelia, rodičia a školy, vrátane univerzít.
4. Menej kontroly – viac podpory a dôvery
Decentralizácia pre radikálne zlepšenie podmienok pre nápady zdola. Zjednodušenie systémov riadenia, posilnenie dôvery v učiteľa, rodiča a žiaka.
5. Škola – nástroj budúcnosti, škola – zmena spoločnosti
Vzdelávanie má posilňovať ľudské hodnoty a reagovať na meniace sa potreby spoločnosti.
6. Škola nie je ostrov
Škola spája ľudí, je potrebné ju vytvárať ako komunitné centrum tak, aby sa dala využiť aj večer, cez víkendy, aj v lete pre rôzne skupiny podľa ich špecifických potrieb.
7. Rodič je volič
Kým téma vzdelávania bude závislá od politiky, je potrebné vyvodzovať politickú zodpovednosť voči jej tvorcom.
8. Pekné školy
Súčasťou zmeny školy je aj zmena architektúry školy, podporujúca zmenu myslenia.
9. Inovácia nie je tajomstvo
Transparentné zdieľanie inovácií medzi školami na národnej a lokálnej úrovni.
10. Školstvo je spolupráca
Všetky uvedené princípy transformácie, tvoriace jeden celok, sa dajú presadiť iba spoluprácou všetkých aktérov.
Memorandum môžete podporiť svojím hlasom na stránke www.kvalitneskolstvo.sk
[ad3][/ad3]