Starosta primátorovi: Za 18 mesiacov ste pre KVP neurobili nič. Ešte aj Raši a Petruško dali na KVP viac ako vy
Na poslednom mestskom zastupiteľstve starosta KVP Ladislav Lörinc (KaN) vyjadril kritiku na vedenie mesta. V záverečnej diskusii sa dožadoval od primátora Jaroslava Polačeka (nezávislý), aby mu po niekoľkých mesiacoch odpovedal na viaceré jeho žiadosti. Jednou z nich je aj vybudovanie inteligentných priechodov na Triede KVP, kde sa za posledné tri roky stali tri smrteľné nehody.
Starosta KVP tvrdí, že od mesta doteraz nedostal odpovede k viacerým žiadostiam. Jednou z nich je riešenie dopravnej situácie v okolí futbalového ihriska na Janigovej ulici, na ktorú čaká deväť mesiacov. Podobné to je aj s opravou Cesty Jána Pavla II., ktorá je v správe mesta.
„Za posledných 18 mesiacov vášho pôsobenia ste neurobili pre KVP nič. Ešte aj Raši a Petruško dali na KVP viac ako vy. Cesta Jána Pavla II. je v takom stave, že ten svätý nebožtík sa musí v hrobe obracať,“ uviedol kriticky na primátorovu adresu počas zastupiteľstva Lörinc.
Tri smrteľné nehody
Pálčivým problémom mestskej časti je aj dlhé čakanie na vybudovanie inteligentných priechodov pre chodcov s osvetlením na Triede KVP, kde pravidelne dochádza k zrážkam chodcov.
„Mesto mi 18 mesiacov tvrdí, že nevie dať jeden bezpečný priechod s osvetlením, ktorý mestská časť spraví za dva týždne. Ja nebudem tolerovať to, že mám statický posudok, že mestské osvetlenie nespĺňa normy osvetlenia na Triede KVP, kde za posledné tri roky došlo k trom smrteľným úrazom na priechodoch,“ uviedol na zastupiteľstve starosta KVP.
Sídlisko je rozdelené na tri časti s dvoma štvorprúdovými cestami. Z hľadiska pohybu chodcov cez priechody to predstavuje nebezpečenstvo, keďže Trieda KVP je v podstate vonkajším obchvatom Košíc.
Podľa Lörinca vodiči mnohokrát nerešpektujú predpísanú maximálnu povolenú rýchlosť a dochádza tak k zrážkam chodcov.
Preto starosta a ďalší poslanci požiadali mesto o riešenie problému a osadenie tzv. inteligentných osvetlených bezpečných priechodov. Najprv mal prisľúbené osvetlenie troch priechodov, nakoniec by mali byť dva – pri poliklinike a na Moskovskej ulici.
[ad][/ad]Priechody postupne budujú
Podľa vyjadrenia mesta patrí ich vybudovanie medzi priority vedenia mesta. Primátor po svojom nástupe do funkcie oslovil starostov mestských častí, aby referátu dopravy magistrátu mesta pomohli vo svojich mestských častiach vytypovať najproblematickejšie prechody, ktorých bezpečnosť by sa mohla zvýšiť po inštalovaní inteligentného osvetlenia a ďalších bezpečnostných prvkov. Začiatkom novembra 2019 sa zrealizovali v piatich mestských častiach – na Južnej triede (Juh) a na Národnej triede (Sever), Triede L. Svobodu (Dargovských hrdinov), Staničnom námestí (Staré Mesto) a na Ázijskej triede (Sídlisko Ťahanovce).
Mesto: Moskovská je zložitejší priechod
Tento rok sa pripravuje realizácia inteligentného nasvietenia a zvýraznenie priechodov na Ondavskej ulici (Západ), na Rovníkovej ulici (Jazero) a na Triede KVP neďaleko polikliniky, resp. na Moskovskej ulici (obe na KVP). Predpokladaný termín realizácie prvých troch priechodov by mal byť na prelome júna a júla. Presný termín bude závisieť aj od vývoja situácie v súvislosti s koronavírusom.
„Čo sa týka toho štvrtého na Moskovskej ulici, zo stavebného hľadiska ide o zložitejší priechod. Keďže tadiaľ vedie až šesťpruhová cesta, je potrebné v jej strede vybudovať aj oddeľovací ostrovček. Z tohto dôvodu sú tam náročnejšie administratívne úkony aj v rámci stavebného konania, ktoré predlžujú termín realizácie. Tá by sa mala uskutočniť niekedy v priebehu druhého polroka 2020,“ uviedol dopravný referát magistrátu mesta.
Podľa ich vyjadrenia vybudovaniu inteligentných priechodov predchádza viacero činností (projektová dokumentácia, stavebné konanie, vystavenie objednávky, realizácia, osadenie osvetľovacích stožiarov), ktoré od úplného začiatku celého procesu až po realizáciu môžu trvať zhruba pol roka.
Lörinc: Výhovorky na vode
Pre starostu KVP je nepochopiteľné, že mesto hazarduje so zdravím svojich občanov.
„Ak by to pre mesto bola skutočne priorita tak, ako bolo písomne prezentované riaditeľom magistrátu, tak sa nemôžeme dostať do situácie, že od februára 2019 sme v máji 2020 a realizácia priechodov v nedohľadne,“ uviedol Lörinc s tým, že vedenie mesta neodpovedá na priame a konkrétne otázky poslancov, kedy dôjde k realizácii na Sídlisku KVP.
„Každý, kto pozná proces verejného obstarávania alebo pracuje v samospráve vie, že argumenty mesta Košice o zložitejších priechodoch a termínoch realizácie sú len výhovorky postavené na vode. Realizácia priechodu pre chodcov s osvetlením na kľúč vo fungujúcom meste netrvá 15 mesiacov, a preto nemôžem byť spokojný.“
Starosta KVP vo februári 2019 urgoval magistrát, aby v tejto veci začalo konať. Pre urýchlenie procesu zaslal aj cenové ponuky od konkrétnej firmy, ktorá sa venuje výlučne bezpečným priechodom. K ďalšej urgencii zo strany starostu došlo v apríli, kedy došlo k zrážke chodkyne na priechode.
Vtedy zareagoval riaditeľ magistrátu Marcel Čop, že to vníma ako jednu z prioritných požiadaviek MČ KVP, a referát dopravy dostal za úlohu pripraviť podklady. Primátor ho ubezpečil, že prechody idú do porady primátora.
Koncom apríla poslal Lörinc ďalší mail magistrátu, pretože došlo k ďalšej nehode chodca a auta.
„V októbri som napísal ďalší email o tom, v akom stave je riešenie, lebo sa nič neudialo. Žiadna informácia z mesta neprišla ani na mojich osobných rokovaniach, ale zaregistroval som, že v piatich MČ priechody realizované už boli,“ hovorí starosta.
Po následnom vyžiadaní osobných stretnutí s primátorom, riaditeľom a viceprimátorom, ktorí ho ubezpečili, že priechody budú vybudované v prvom polroku 2020. „To bol už minimálne štvrtý termín, ktorý som v tejto veci za rok a pol dostal,“ skonštatoval starosta.
Pýtali sme sa mesta, či kvôli kritickému stavu (zrážky chodcov) sa nemohlo vybudovanie priechodu na KVP uprednostniť pred inou mestskou časťou. Do uzávierky sme odpoveď nedostali.
[ad2][/ad2]