Štrajk autodopravcov zasiahol aj Košice
Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) ohlásila na utorok (7. 1.) štrajk. Najprv sa mal konať iba v Bratislave, neskôr sa k nemu pripojili aj dopravcovia z Trstenej. Ani východ Slovenska však neostal bokom.
V sobotu (4. 1.) sa k avizovanému štrajku pridala aj Iniciatíva poľnohospodárov (IP) a aj niekoľkí kamionisti pod hlavičkou UNAS. V utorok od 10. hodiny blokovali cestu v smere od štátnej hranice do Košíc pred mestskou časťou Šebastovce.
Na proteste pri Šebastovciach bol prítomný aj Anton Vdovjak, člen Rady IP.
„Aj my sa zúčastňujeme štrajku autodopravcov. Súhlasíme s ich požiadavkou na okamžité zastavenie výberu mýta a súhlasíme aj so znížením cestnej dane o 50 percent. Na účasť sme boli vyzvaní Úniou autodopravcov Slovenska. Máme s nimi dlhodobú spoluprácu, keďže aj oni sa zúčastnili našich protestov. Myslím si, že do tohto protestu by sa mal zapojiť každý jeden slušný človek na Slovensku, nakoľko sme svedkami ďalšej miliónovej rozkrádačky.“
[ad][/ad]Hrozia blokádou v oboch smeroch
V utorok okolo 11. hodiny, bolo popri pravej krajnici v smere do Košíc odstavených do 30 poľnohospodárskych strojov a kamiónov.
Dopravu riadili policajti. Striedavo púšťali autá raz z jedného, raz z druhého smeru. Chlapi v kamiónoch mali za oknami plagát s nápisom U NÁS ŠTRAJK. Organizátori im zabezpečili aspoň teplý čaj, keďže sa pripravovali aj na ostrú blokádu celej cesty, nielen jedného pruhu.
„Budeme tu stáť 24 hodín. Ak sa štát s autodopravcami nedohodne, cestu smerom do Košíc v stredu odstavíme v oboch smeroch. Žiaľ, doteraz žiadne ministerstvo ani vláda s autodopravcami nekomunikovali,“ spresnil Vdovjak.
„Mňa osobne trápi, kde sa stratilo takmer 1,4 miliardy eur, ktoré vyčíslil pri kontrole výberu mýta Národný kontrolný úrad. Práve preto som tu,“ hovorí bagrista Vladimír Fekete.
Na otázku, či to pomôže, iba pokýve hlavou. „Ťažko povedať. Rozprával som sa s kamarátom, ktorý chodil po svete a teraz sa vrátil k rodine, že kedy to bude u nás také ako vo vyspelých krajinách. Povedal mi, že až budú pri moci naše deti, tie budú chytať politikov, ktorí sú teraz vo vláde, tak ako sme po druhej svetovej vojne chytali vo svete fašistov. Zatiaľ nikto za žiadnu kauzu nebol potrestaný,“ vysvetľuje V. Fekete zo Ždane, ktorý podniká v lesníctve a poľnohospodárstve.
Kamióny pribúdali
Popri ceste sa kolóna štrajkujúcich áut predlžovala. Prichádzajú ďalšie kamióny. „Ja podnikám na Slovensku. Zamestnávame ľudí a platíme mýto. Slovenská republika ho netransparentne rozdeľuje a cyperské firmy dostávajú zisk. Platíme preto, aby opravovali a budovali slovenské cesty, lenže peniaze nám utekajú mimo republiku,“ konštatuje Stanislav Bratko z prešovskej prepravnej spoločnosti, ktorý prišiel na protest s dvomi kamiónmi.
„Obyvatelia dedín a miest sa sťažujú, že majú rozbité cesty. A prečo? Lebo sa nestavia. Ľudia by netankovali, nejedli, neobliekali sa, ak by nefungovala nákladná doprava. Jedna česká firma má krásny slogan: Bez nás budou prázdne silnice (cesty), ale u vás prázdne lednice (chladničky). Štát nám tie peniaze, ktoré my ťažko zarábame, jednoducho odoberie a živí nimi cudzie firmy,“ dodáva S. Bartko.
Štvrťhodina zdržania
Vodička Dagmar išla v utorok tesne popoludní z Kechneca do práce v Košiciach. Pred Šebastovcami sa zdržala asi 15 minút. „Kolóna, ktorá sa ťahala až po Šebastovce, začínala na nadjazde pri Haniske. Policajti zastavovali osobné vozidlá a nákladné vozidlá sa radili do pravého pruhu, ktorý bol uzavretý. Dosť som bola nervózna, keďže som nevedela, čo sa deje. Až neskôr som sa dozvedela, že je to štrajk autodopravcov,“ približuje situáciu Dagmar.
O proteste v Bratislave síce vedela, ale že bude aj v Košiciach, to sa nikde nedočítala.
Podľa Ministerstva dopravy a výstavby SR je štrajk autodopravcov neopodstatnený a politicky podfarbený. Tvrdí, že s dopravcami pravidelne rokuje. Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá konanie protestu avizovala, kritizuje zhoršujúce sa podnikateľské prostredie v tomto sektore. Politickú motiváciu únia odmieta.
„S politikou to nemá nič spoločné. Hovoria, že protest je spolitizovaný, keďže sú dva mesiace do volieb. Ale NKÚ zverejnil výsledky kontroly koncom novembra,“ konštatuje Vdovjak. „Reagujeme na situáciu, ktorá je teraz.“
Združenie Česmad sa pridalo
Združenie cestných dopravcov SR Česmad Slovakia považuje štrajk za opodstatnený, uprednostňuje však rokovanie s premiérom Petrom Pellegrinim a ministrom financií Ladislavom Kamenickým (obaja Smer-SD). „Neodsudzujeme protest dopravcov a považujeme ho za opodstatnený,“ poznamenala hovorkyňa združenia Martina Baumann.
Ak zlyhajú pripravované rokovania, Česmad nevylučuje razantnejšie celoslovenské akcie. Vďaka členskej základni združenia, ktorá má viac ako tisíc dopravcov s približne 15 000 kamiónmi, by takéto akcie podľa hovorkyne skutočne ochromili dopravu na slovenských cestách.
Takmer polovica vybraného mýta končí na účte spoločnosti SkyToll
Národný kontrolný úrad (NKÚ) vydal 22. novembra 2019 správu z kontroly, ktorá sa zamerala na fungovanie mýtneho systému.
Len desať centov z jedného eura zaplateného prostredníctvom mýta za užívanie spoplatnených úsekov ciest bolo v rokoch 2014-2018 použitých na výstavbu nových diaľnic. Z jedného eura mýta dostávala 45 centov štátna Národná diaľničná spoločnosť a 48 centov išlo na účet SkyTollu, ktorý mýtny systém od roku 2010 prevádzkuje. Zmluva mu končí v roku 2022. Sedem centov získavajú ďalší zmluvní dodávatelia.
Za kontrolované obdobie rokov 2014-2018 NDS z mýtneho systému vyzbierala 967,6 mil. eur, no na výstavbu nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest použila len 97 miliónov. Za túto sumu sa mohol postaviť iba 2 až 12-kilometrový úsek novej cesty, a to podľa náročnosti územia, v ktorom by sa diaľnica stavala.
Zistenia súvisiace s účelnosťou a efektívnosťou mýtneho systému sú podľa kontrolórov také závažné, že Záverečnú správu z kontrolnej akcie predloží predseda NKÚ Karol Mitrík na jedno z nadchádzajúcich rokovaní vlády.
[ad2][/ad2]Foto: Veronika Janušková