Ťahanovce smerujú k dopravnému kolapsu
Návrh riešenia dopravy Sídliska Ťahanovce, ktorý prezentovali poslancom na decembrovom zastupiteľstve mestskej časti, poukazuje na vážne dopravné nedostatky. Sídlisko s jediným výstupom má dlhodobé problémy s parkovacími miestami, poškodenými a nevyhovujúcimi komunikáciami a nutne mu chýba aj ďalší spôsob hromadnej dopravy – električka.
Materiál nadväzujúci na Stratégiu rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice spracoval člen miestnej rady a predseda komisie výstavby a dopravy miestneho zastupiteľstva Ladislav Olexa. Ten ukázal, že takmer 22-tisícové sídlisko má veľké ťažkosti s presunom jeho obyvateľov. Spolu 12 autobusových liniek prepraví denne obojsmerne zo sídliska do centra mesta 35-tisíc ľudí. Počet autobusov je však podľa analýz kapacitne nedostatočný aj preto, že na sídlisku funguje len jeden druh verejnej dopravy.
Parkovacie miesta v mínuse
Sídlisko sa borí aj s množstvom vozidiel, ktoré už dávno nemajú kde parkovať. Takmer polovica jeho obyvateľov pravidelne využíva auto na dopravu do práce v meste. Podľa meraní je každý deň na sídlisku zaparkovaných vyše 6 600 osobných áut. Tie sa musia pomestiť na spolu 4 159 parkovacích miestach. Vodiči odstavujú autá aj na chodníkoch, ktoré sa v mnohých úsekoch stávajú nepoužiteľnými. Rovnako tým obmedzujú potenciálny zásah hasičov či záchranárov. Podľa materiálu mesta je bezpečnostná situácia v dôsledku stavu statickej dopravy neudržateľná a vyžaduje rýchle riešenia.
Bez cyklotrasy
Za nešťastné riešenie považuje štúdia i chodníky, ktoré sa kvôli značným výškovým rozdielom stali pre peších skôr prekážkou. Vyše 30-ročné chodníky z liateho betónu si vyžadujú vysoké nároky na prevádzku a údržbu hlavne v zimnom období. Obyvateľom taktiež chýba súvislé pešie spojenie do centra mesta. Na to, aby sa Ťahanovčan dostal do mesta po svojich, musí prekonávať množstvo bariér, nepohodlných riešení či nezmyselných obchádzok.
Doprava do centra je sťažená aj pre cyklistov. Jediná cyklotrasa z ťahanovského sídliska vedie cez lesopark, neskôr sa napája na cyklotrasu z Furče s vyústením pri rieke Hornád. Tento stav by sa v budúcnosti mohol zmeniť vytvorením novej cyklotrasy vedúcej z Americkej triedy do centra na Rampovú ulicu. O jej finálnej podobe a realizácii sa rozhoduje v aktuálne spracovávanej projektovej dokumentácii, ktorá má byť ukončená a odovzdaná do konca roka 2017.
[ad][/ad]Garážové domy na obzore
Podľa navrhovanej stratégie by mala kritickú dopravnú situáciu sídliska zmierniť väčšia podpora pešej, cyklistickej a mestskej hromadnej dopravy. Medzi odporúčaniami je aj to, aby sa mestská časť zamerala na vybudovanie garážových domov.
Starosta Sídliska Ťahanovce Cyril Betuš priblížil, že v súčasnosti majú dve ponuky od dvoch rôznych investorov na výstavbu garážového domu na Pekinskej ulici: „Tiež máme ponuku od investora na vybudovanie garážového parkoviska na Sofijskej ulici. Tieto materiály sa nachádzajú na Referáte Úradu hlavného architekta na posudzovaní.“ Dodal, že výsledok posúdenia očakávajú v marci budúceho roku.
Utekajú za pacientmi aj stovky metrov
Nedostatok parkovacích miest, ktoré si vodiči následne tvoria na chodníkoch, spôsobuje komplikácie aj pre hasičov a záchranárov.
Hovorca Košickej záchranky Igor Krupa hovorí, že s prejazdom ich sanitných vozidiel majú problém nielen na Sídlisku Ťahanovce, ale aj vo všetkých mestských častiach, kde je zhustené parkovanie. Podľa neho tento negatívny trend stále narastá, keďže osobných áut pribúda rýchlejšie ako parkovacích miest.
Krupa približuje, že preplnené ulice odparkovanými vozidlami im často komplikujú dostupnosť pacienta. Zvlášť, ak ide o sekundy a život ohrozujúci stav. „V takomto prípade vodič zastane v čo najbližšej možnej vzdialenosti od vchodu. Berieme do rúk ,plnú poľnú‘ a doslova utekáme za pacientom, nie zriedka aj niekoľko sto metrov,“ opisuje.
Krupovi v pamäti utkvel zásah po páde polročného dieťaťa z prebaľovacieho pultu v kúpeli, ktorého sa osobne zúčastnil. „Na Sídlisko Ťahanovce sme išli v čase dopravnej špičky, okolo 17. hodiny podvečer.“
Po 10-minútovej riskantnej jazde naprieč mestom museli nakoniec zastať tristo metrov od vchodu bloku. „Pre odstavené autá sa nedalo bližšie dostať a nebol čas s autom manévrovať. Tak sme vzali všetky potrebné veci a utekali sme, ako najrýchlejšie sa s daným vybavením dalo. Dieťa i celá rodina boli v šoku.“
Zásah záchranárov nakoniec dopadol úspešne, dieťa sa im podarilo stabilizovať. „Po zhruba týždni bolo prepustené domov a bez následkov. Tieto situácie sú pre nás veľmi stresujúce a komplikácia navyše vo forme problémov s prístupom k pacientovi našej práci určite neprospieva,“ zakončil Krupa.
Električkou na Ťahanovce najskôr o trinásť rokov
Potrebu spojenia Sídliska Ťahanovce a centra pomocou električkovej trate potvrdzuje mesto vo svojom dokumente o stratégii rozvoja dopravy. Jej výstavba je ale roky vzdialená.
Téma vybudovania električkovej trate na ťahanovské sídlisko odznela aj na poslednom tohtoročnom mestskom zastupiteľstve. Nová trať pre električky a tram-trainy by mala v budúcnosti viesť cez Americkú triedu. Ešte v roku 2013, pred začatím obnovy električkových tratí v centre mesta, sa predpokladalo so začatím jej výstavby v septembri 2015.
Električka v nedohľadne
Na interpeláciu košického poslanca Miloša Ihnáta mesto odpovedalo, že s výstavbou trate v najbližších rokoch neráta. „Vybudovanie električkovej trate na Sídlisko Ťahanovce do plánovacieho obdobia 2014 až 2020 nie je zahrnuté a nie je súčasťou zásobníka projektov Ministerstva Dopravy a výstavby SR. Podľa Stratégie rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice je táto aktivita plánovaná po roku 2030 ,“ uviedol magistrát.
Nadčasová téma
Podľa Ladislava Olexu, miestneho poslanca Sídliska Ťahanovce a vedúceho odboru dopravy Košického samosprávneho kraja, je električka na Ťahanovce stále nadčasová otázka. Hovorí, že zámer jej vybudovania je deklarovaný v dokumente Stratégia rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice, ktorý mestskí poslanci schválili v minulom roku.
„Termín uvedený mestom, že s výstavbou sa začne až po roku 2030, je podľa mňa reálny. Veľa bude záležať od toho, či na prípadnú výstavbu trate bude mesto vedieť získať finančné zdroje,“ doplnil Olexa.