„Tento chodník je v zime neudržiavaný“
Aj keď podľa kalendára sa prvý zimný deň nezadržateľne blíži, na prvý sneh si zrejme ešte budeme musieť počkať. Napriek tomu je ústrednou témou posledných dní zimná údržba a najmä odpratávanie chodníkov. Dôvodom sú tzv. modré tabuľky, ktoré minulý týždeň vyrástli takmer na celom území mesta ako huby po daždi. Upozorňujú na chodníky, ktoré v zime nebudú udržiavané.
Zimnú údržbu v Košiciach vykonáva spoločnosť KOSIT na základe operačného plánu. Tak ako minulý rok osadili po dohode s mestom na vybrané chodníky, ktoré sa nebudú odpratávať, tabuľky.
„Aj v tomto roku sme na žiadosť mesta na ním určených miestach nainštalovali tabuľky označujúce chodníky, ktoré sú zo zimnej údržby vyňaté. Ich stanovenie je výlučne v kompetencii mesta,“ reagoval hovorca KOSIT-u Jozef Verbovský.
Mesto: Chýbajú peniaze
Pred prijatím tzv. „chodníkovej novely“ malo mesto povinnosť udržiavať 120 km chodníkov, v súčasnosti sa musí v rámci zimnej údržby starať o 232 km. Ako pre KOŠICE:DNES uviedol hovorca mesta Vladimír Fabian, neudržiavaných ostane počas tohtoročnej zimy 143 km chodníkov.
„Mesto na základe návrhu starostov jednotlivých mestských častí a po dohode so spoločnosťou KOSIT neudržiava chodníky, ktoré sú súbežné s udržiavanými a využívané v minimálnej miere, a chodníky v parkoch. Neudržiavané budú najmä vnútroblokové, pre čistiacu techniku ťažko prístupné chodníky. Ak sú dva chodníky súbežné a vedú jedným smerom, nebude udržiavaný ten, ktorý je menej frekventovaný. Platí, že každý objekt bude mať v zime minimálne jednu udržiavanú prístupovú cestu,“ vysvetlil hovorca mesta Vladimír Fabian.
Ako uvádza mesto na svojej stránke, rozmiestnením informačných tabúľ sa nezbavujú zodpovednosti za ich čistenie od snehu. Kvôli viacerým legislatívnym zmenám, ktoré zvyšujú finančné zaťaženie samospráv, však nie sú na vyčistenie všetkých chodníkov dostatočné zdroje. Aj týmto spôsobom určenia neudržiavaných chodníkov a osadzovaním informačných tabúľ je možné ušetriť aspoň časť zvýšených výdavkov na zimnú údržbu. Do predchádzajúcej zimnej údržby investovalo mesto vyše 3,3 milióna eur, čo je takmer dvojnásobok v porovnaní s rokom 2017, teda pred platnosťou novely zákona.
[ad][/ad]Vyrobili 800 tabuliek
Spolu 800 tabuliek dal KOSIT sponzorsky vyrobiť na vlastné náklady ešte minulý rok. Podľa hovorcu mesta však neboli osadené všetky, a ani sa s tým nepočíta. „Mesto pri osadzovaní tabuliek prosilo starostov mestských častí o maximálnu súčinnosť, aby nedošlo k nesprávnemu označeniu. Napriek tomu samotní obyvatelia mestských častí svojvoľne manipulujú s umiestnenými tabuľkami, čo, bohužiaľ, komplikuje v súčasnosti celý proces. Preto apelujeme na obyvateľov, aby sa v prípade otázok o dôvodoch, prečo nie sú niektoré chodníky udržiavané, obrátili na príslušný miestny úrad vo svojej mestskej časti,“ uviedol Fabian.
V súčasnosti je už podľa neho plán zimnej údržby uzavretý a nie sú možné žiadne radikálne zmeny v jednotlivých mestských častiach. „Aj malá zmena by mohla predstavovať veľké navýšenie nákladov mesta na zimnú údržbu,“ dodal Fabian.
Starostovia s označením nesúhlasia
Po tom, čo sa v uliciach Košíc objavili modré tabuľky, starostovia ostali nemilo prekvapení. Označené boli totiž podľa nich aj niektoré hlavné chodníky, ktoré vedú k zastávkam či školám a odpratávať by sa teda mali. Po stretnutí starostov mestských častí so zástupcami KOSIT-u sa na niektorých sídliskách rozmiestnenie tabuliek zmenilo. Jedným z nich sú aj Ťahanovce.
„S pracovníkmi KOSIT-u sme prešli celé sídlisko. Po dohode odstránili 35 až 40 tabuliek, čo je, myslím si, dosť. Oni sami uznali, že to označenie niektorých chodníkov bolo nelogické, “ povedal nám starosta Sídliska Ťahanovce Miloš Ihnát. Po úprave už rozmiestnenie podľa starostu dáva logiku. „Aj ja chcem šetriť financie mesta, preto som nápomocný, ale niektoré chodníky boli označené jednoducho zle,“ dodal Ihnát.
[ad2][/ad2]Zdravie e bezpečnosť nadovšetko
Podobná situácia je aj v Starom Meste. „Ako som zistil na kontrolnom dni v mestskej časti, vo viacerých lokalitách sú tabuľky s informáciou o neudržiavanom chodníku aj tam, kde budú ohrozovať zdravie ľudí, pretože sa inak k svojim obydliam nedostanú, alebo sú zo zimnej údržby vyňaté úplne nelogicky, lebo ide o najfrekventovanejšie chodníky v mestskej časti,“ uviedol starosta Igor Petrovčik.
„Zoznam ulíc doručíme mestu Košice a spoločnosti KOSIT a budeme žiadať o zaradenie vyňatých chodníkov späť do mapy tých, ktoré sa čistiť v zime budú. Zdravie a bezpečnosť občanov sú najdôležitejšie,“ dodal starosta Starého Mesta.
Tabuľky pribudli aj v mestských častiach Západ a Sever. Tam však oproti minulosti bude zimnú údržbu zabezpečovať okrem KOSIT-u aj Správa mestskej zelene. Pracovníci budú ručne čistiť chodníky a schodiská.
Tabuľky nevylučujú zodpovednosť mesta
V zmysle zákona o pozemných komunikáciách sa správca miestnych komunikácií môže vyviniť zo svojej zodpovednosti za škodu v prípade, ak preukáže, že nebolo v medziach jeho možností tieto závady odstrániť ani na ne predpísaným spôsobom upozorniť.
„Domnievam sa, že osádzanie informačných tabuliek o tom, že chodník je v zimnom období neudržiavaný, nemožno považovať za okolnosť vylučujúcu zodpovednosť mesta ako správcu miestnej komunikácie. Pokiaľ by tomu tak malo byť, dospeli by sme k absurdným záverom, kedy by si mesto mohlo takéto tabuľky osadiť na každom chodníku, a tak sa paušálne zbaviť akejkoľvek a všetkej zodpovednosti za škodu,“ povedal pre KOŠICE:DNES košický právnik Martin Friedrich.
Správcovia miestnych komunikácií sú povinní závady v schodnosti odstraňovať bez prieťahov. „Existenciu závady treba vnímať ako faktický stav, ktorý existuje buď prechodne, alebo trvalo. Správca miestnej komunikácie je povinný odstrániť každú závadu v zjazdnosti podľa času, miesta a jej povahy, napríklad sneh či poľadovica. A pokiaľ konkrétnu závadu nie je spôsobilý odstrániť, musí na existenciu konkrétnej závady upozorniť a súčasne aj preukázať, že nebolo možné v medziach jeho možností túto konkrétnu závadu odstrániť.“
Nárok na odškodnenie
Ak sa pri pošmyknutí na ľade na neupravenom chodníku zraníte, máte možnosť žiadať odškodnenie od správcu komunikácie, ktorý zanedbal svoje povinnosti. „Pokiaľ by došlo k úrazu na chodníku, ktorý nebol upravený, napríklad v dôsledku pošmyknutia sa na ľade, poškodený občan má právo domáhať sa náhrady škody od správcu komunikácie,“ vysvetľuje advokát Milan Ficek pre Hospodárske noviny.
Dôležité je vedieť aj to, akým spôsobom a na ktorý orgán, úrad či inštitúciu sa obrátiť. V prvom rade musíte zistiť, kto je zodpovedný za údržbu chodníka, kde ste sa zranili. Za niektoré je zodpovedné mesto, za iné mestská časť a môžu sa vyskytnúť aj špecifi cké prípady. „Ak je preukázané, že ku škode došlo v dôsledku toho, že chodník nebol odprataný, je viac ako pravdepodobné, že správca komunikácie sa bude chcieť dohodnúť a škodu nahradí, pretože si je vedomý následkov z toho vyplývajúcich,“ uzatvára Ficek.
Fungujú „modré výnimky“ aj inde?
Pokúšali sme sa zistiť, či aj iné mestá na Slovensku využívajú podobné tabuľky na označovanie neudržiavaných chodníkov.
Bratislava – bez tabuliek
Zimnú údržbu v Bratislave zabezpečujú dodávateľsky v zmysle rámcovej zmluvy. V hlavnom meste však pokračujú aj v budovaní vlastného komunálneho podniku. „Jeho zamestnanci by sa už túto zimu mohli zapojiť do zimnej údržby práve pri ručnom odhŕňaní chodníkov. Zabezpečujeme tiež techniku na strojové čistenie chodníkov. Údržbu chodníkov plánujeme robiť aj v spolupráci s mestskými časťami,“ uviedol pre KOŠICE:DNES hovorca mesta Bratislava Peter Bubla.
Na otázku, či označujú neupravené chodníky tabuľkami, odpovedal, že nie. „Operačný plán máme nastavený tak, aby údržba pokrývala všetky chodníky, vrátane nezaradených.“
Prešov – prioritná spokojnosť občanov
Zimnú údržbu chodníkov v meste Prešov zabezpečuje dodávateľská spoločnosť Záhrada REAL. Mesto Prešov tento rok schválilo na udržiavanie chodníkov 300-tisíc eur a bude ju zabezpečovať 30 až 35 ľudí. „Na zimnú údržbu chodníkov v meste Prešov je zabezpečených minimálne 12 vozidiel,“ povedala pre náš denník tlačová referentka Lenka Šitárová. „Na svojom území nemáme chodníky špeciálne označené.
Koncepcia je nastavená tak, že sa prioritne čistí centrum mesta a hlavné chodníky v mestských častiach. Ďalej sú to chodníky, kde sa sústreďuje najväčší počet obyvateľov – teda sídliská, školy, škôlky, kostoly a pod. Nakoniec riešime ostatné chodníky v meste a, samozrejme, snažíme sa nezabudnúť ani na jeden, pretože spokojnosť občanov je pre nás prioritná.“
Liptovský Mikuláš – miesto tabuliek dopravné značky
Z Operačného plánu zimnej údržby mesta Liptovský Mikuláš sme sa dozvedeli, že majú pripravených celkovo 32 pracovníkov. Aj v tomto meste sú iba tri úseky neudržiavaných miestnych komunikácií. Neudržiavané budú označené dočasnou dopravnou značkou A31 Iné nebezpečie s dodatkovou tabuľou ,,Neudržiavaný úsek cesty“.
Nitra – hľadajú brigádnikov
Nitrianska radnica hľadá brigádnikov, ktorí by cez zimu pomohli s odhŕňaním snehu na mestských komunikáciách. Mesto už oznam zverejnilo na sociálnych sieťach.
„Hľadáme aktívnych ľudí, ktorí pomôžu svojmu mestu popasovať sa s nádielkami snehu,“ uvádza sa vo výzve. V meste sa starajú takmer o 400 kilometrov chodníkov. S aktívnymi občanmi podpíšu dohodu, na základe ktorej vyplatia päť eur za hodinu odpratávania snehu. Minulú zimu využili 52 aktivačných pracovníkov a 10 mužov vo výkone trestu.
(JV)
[ad3][/ad3]