Tri dni boja so snehom. Mesto kalamitu nevyhlásilo
Výstraha pred silným snežením pre Košice, ktorú vo štvrtok vydali meteorológovia, sa naplnila. V meste od piatkovej noci do sobotňajšieho popoludnia napadlo vyše tridsať centimetrov snehu.
Situácia v mestskej hromadnej doprave (MHD) sa začala komplikovať v piatok počas rannej špičky. Kým električky pre zasnežené výhybky meškali len do desiatich minút, autobusy sa do niektorých častí mesta nedokázali dostať.
„Vozidlá boli zablokované na Zelenom dvore, Vojenskej ulici. Neprejazdný bol smer na sídlisko Dargovských hrdinov od obchodného domu Mier,“ informovala hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Michaela Karaffová.
V stúpaniach na Furču len s ťažkosťami a na prvom prevodovom stupni jazdili aj osobné autá. Firma KOSIT, ktorá má v Košiciach na starosti zimnú údržbu, preto cez tiesňovú linku 158 kontaktovala štátnych policajtov.
Polícia odkláňala dopravu
Polícia do terénu vyslala štyri hliadky, potom začali osobné autá odkláňať mimo kritických úsekov. Keď na nich zmizli kolóny, mechanizmy KOSIT-u ich za krátky čas sprejazdnili.
Autobusová doprava bola plne obnovená po pol jedenástej dopoludnia. Ešte v sobotu však jej vozidlá na niektorých zastávkach priamo v kopcoch nezastavovali. Plynulosť MHD v piatok ešte zhoršila dopravná nehoda. O pol desiatej ráno pri univerzitnej nemocnici na Triede SNP chodca zachytila električka. „Preto boli električkové linky 6, 9 a R7 nahradené autobusmi,“ spresnila Karaffová.
KOSIT: Vyrazili sme okamžite
KOSIT najprv v piatok informoval, že od pol tretej ráno nasadil osemnásť mechanizmov. Posilnil pritom mestskú časť Juh aj rajóny Horný Bankov a Jahodná. Čistili úsek až po most na Ružíne. Firma tvrdí, že konala hneď, keď začalo výdatne snežiť. „Po koordinácii s riadiacim dispečerom sme zabezpečili okamžitý výjazd všetkých sypačov. Bol nariadený likvidačný posyp,“ opísala Jana Končeková.
Po noci z piatka na sobotu, keď znova snežilo, KOSIT oznámil, že posádky so zimnou technikou pracujú nepretržite a nasadil aj ručných zametačov, ktorí pracovali na zastávkach MHD na Furči a KVP. „Pokrytie mesta z pohľadu techniky aj pracovníkov zimnej údržby bolo v piatok dostačujúce,“ uviedla firma.
Presun na bočné cesty
V sobotu večer KOSIT doplnil, že keďže podľa operačného plánu zvládal najmä hlavné ťahy, presunul sa aj na bočné komunikácie. V dennej službe podľa správy pracovalo 22 mechanizmov na odhŕňanie, posyp ciest a čistenie chodníkov. V priebehu rána ich posilnilo osem ďalších dodávateľských mechanizmov.
Vedľajšie cesty sa začali čistiť na sídliskách Sever, Západ, Juh, Nad Jazerom, Dargovských hrdinov a Ťahanovce. „Jeden veľký sypač počas jedného pracovného času najazdí v priemere 300 kilometrov, malý mechanizmus 80 až 120 kilometrov. V priebehu jednej pracovnej smeny bolo použitých približne 80 ton soli a 95 ton drvy na posyp ciest,“ spresnil Michal Hrabovský, riaditeľ divízie služieb KOSIT-u.
V Košiciach, na rozdiel od okresu Košice – okolie, nebol vyhlásený ani prvý kalamitný stupeň. V okrese Trebišov ešte včera platil druhý stupeň. Ak by kalamitu vyhlásilo aj mesto Košice, podľa operačného plánu zimnej údržby by KOSIT musel hneď nasadiť všetku dostupnú techniku a ľudí. Samospráva tvrdí, že na to neboli splnené podmienky
Operačný plán
Odvoláva sa pritom na operačný plán zimnej údržby. „Jasne definuje, kedy má byť vyhlásený prvý alebo druhý stupeň kalamitnej situácie. Takýto stav napriek nepriazni počasia nenastal, pretože cesty v Košiciach sú zjadné, len na nich treba jazdiť opatrnejšie a pomalšie. Stav, ktorý niekto môže laicky posúdiť ako kalamitný, ale kalamitný nie je,“ povedal vedúci komunikačného referátu magistrátu Jozef Marko.
Podľa operačného plánu sa prvý stupeň kalamity vyhlasuje, ak vytrvalé sneženie vytvorí na komunikáciách „neutlačenú snehovú vrstvu nad desať centimetrov“, ktorá bude prekážkou pre vozidlá. Rovnako aj vtedy, ak budú na cestách snehové jazyky a záveje, pre ktoré nebude voľný na ceste jazdný pruh pre každý smer. Ďalším prípadom je, že šmykľavý povrch spôsobí „závady v zjazdnosti väčšiny pozemných komunikácií“.
Ochromená doprava bola v piatok na diaľničnom obchvate na Južnom nábreží a diaľničnom privádzači na Zelený dvor. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tvrdí, že údržbu urobili v týchto úsekoch už v noci.
NDS: Letné pneumatiky
„V teréne bolo päť sypačov, ktorí nonstop pluhovali úseky. Prácu im výrazne komplikovali kamióny s letnými pneumatikami. Ohrozovali tak plynulosť a bezpečnosť motoristov,“ povedala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Podľa nej v smere od Prešova, kde kolóny začínali už pri odpočívadle Janovík pri čerpadlách Slovnaft, úplne zablokoval jeden pruh pokazený kamión. Okrem cestárov mali mimo Košíc plné ruky práce aj hasiči. V sobotu s ťažkou technikou neďaleko obce Dvorníky-Včeláre rozbíjali naplavený ľad na rieke.
V nedeľu vyťahovali skrížený kamión pri hraničnom priechode Milhosť.
(OLI, ROK, JV, SUL, FER)
—
Zimná údržba má svoju hierarchiu
Podľa operačného plánu zimnej údržby sa ako prvé v Košiciach vždy čistia hlavné ťahy, okrem nich aj úseky v kopcoch.
Na prvom mieste sú prieťahy ciest prvej a a druhej triedy a komunikácie, na ktorých premáva MHD. Potom sú to ostatné cesty a chodníky. Ako posledné prídu na rad parkoviská. Zo stanoviska KOSIT-u vyplýva, že cez víkend sa mu ľudia sťažovali na neposypané komunikácie. Firma vysvetľuje, že jej hlavnou úlohou bolo odstrániť väčšiu vrstvu snehu z ciest podľa predpísanej postupnosti.
Drva alebo soľ
„Posyp komunikácií sa vykonáva až po odhrnutí čerstvo napadnutého snehu. Podľa poveternostných podmienok sa používa inertný materiál, teda drva frakcie 4 – 8 milimetrov, alebo priemyselná soľ,“ povedal Michal Hrabovský, riaditeľ divízie služieb. Dodáva, že soliť sa nemôže, keď je chladnejšie ako mínus päť stupňov.
Pri posype majú prednosť klesania a stúpania na trasách MHD, potom vjazdy a výjazdy z križovatiek a nakoniec mosty.
Aj ručné čistenie má poradie dôležitosti. Začína sa schodmi a autobusovými zastávkami. Po nich prídu na priechody a ostrovčeky na križovatkách, potom chodníky.
(ROK, OLI)
Foto: Iveta Vaculová, Veronika Janušková