Účet za park Haniska má byť miliarda eur
Budúci strategický park Haniska pri Košiciach by mohol byť opäť v hre o získanie investora. Nový závod vo východnej Európe chce stavať česká automobilka Škoda.
Vybudovanie strategického parku Haniska schválila vláda na aprílovom zasadnutí. Projekt získal status významnej investície vo verejnom záujme.
V auguste sa začalo pripravovať územie na výstavbe. Vláda stanovila aj rozpočet. Odhaduje sa, že by to malo byť viac ako jedna miliarda eur. Začiatok výstavby by mal byť na budúci rok, ukončenie je plánované v roku 2021.
Výroba áut je v EIA
Zámer bol už predložený do procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, takzvanej EIA. V materiály sa píše o vytvorení strategického parku, vrátane závodu na výrobu automobilov, kde by mohlo pracovať tri až štyritisíc zamestnancov.
Výroba podniku je plánovaná na dve fázy. V prvej by sa denne malo zhotoviť 30 vozidiel, čo ročne predstavuje 150-tisíc vozidiel. V druhej sa ráta s rozšírením, pričom by z výrobných liniek mal vychádzať dvojnásobný počet automobilov, teda až 300-tisíc za rok.
V projekte sa ráta s výstavbou karosárne, lakovne, montážnou halou či lisovňou. Dokument predpokladá, že pri výstavbe parku by malo nájsť prácu zhruba 1600 pracovníkov.
Výhodou železnica a hutnícka fabrika
Lokalita, kde by sa mal strategický park vytvoriť, sa nachádza v katastri šiestich obcí. Na jej území končí širokorozchodná železničná trať a v susedstve je hutnícky závod U.S. Steel Košice.
Investorom výstavby priemyselného parku má byť novovzniknutá spoločnosť InvEast SK. Jediným vlastníkom eseročky je ministerstvo hospodárstva. Jej úlohou bude usporiadať vlastnícke vzťahy k pozemkom, zabezpečiť výstavbu potrebnej infraštruktúry a zabezpečenie iných prípravných činností, k akým patrí napríklad geologický prieskum.
„Nerozhodovali sme v zásade o žiadnej investícii, na vláde sme rozhodovali o tom, že ako štát máme záujem vybudovať strategický park a tento potom v budúcnosti ponúkať potenciálnym investorom. Tých máme rozrokovaných na východe Slovenska niekoľko. Sú to väčšinou veľké zahraničné firmy. Hovoríme asi o piatich investoroch,“ uviedol minister hospodárstva Peter Žiga (Smer).
Škoda zvažuje päť štátov
BMW bola prvou automobilkou, o ktorej sa písalo ako o možnom investorovi na východe Slovenska. Napokon v júli padlo konečné rozhodnutie a koncern sa rozhodol pre výstavbu v susednom Maďarsku.
Piatou automobilkou na Slovensku, ktorá by mohla otvoriť závod práve pri Haniske, je najnovšie Škoda. Koncern Volkswagen, pod ktorý Škoda spadá, zvažuje viacero štátov, kde by mohol závod postaviť. Okrem Slovenska sú v hre aj Bulharsko, Turecko, Rumunsko a Maďarsko.
„V súčasnosti analyzujeme niekoľko vhodných lokalít pre úplne nový výrobný závod mimo Českej republiky,“ povedala pre Lidové noviny hovorkyňa automobilky Kamila Biddle.
Čaká sa na rozhodnutie koncernu
Dozorná rada Volkswagen rozhodla, že v priebehu piatich rokoch vybuduje nový závod vo východnej Európe. V ňom by sa mali vyrábať automobily Škoda Karoq a Seat Ateca. Aktuálne sa montujú v českých Kvasinách, kde sa do budúcnosti ráta s výrobou modelu Volkswagen Passat.
Podľa partnera poradenskej spoločnosti Deloitte Martina Rybára, ktorý sa vyjadril pre spravodajský portál aktuality.sk, východ Slovenska má na to, aby sa dostal do užšieho výberu.
„Štandardne na výbere lokality pracuje veľký tím expertov, ktorí dôsledne zvažujú množstvo faktorov, napríklad politickú a ekonomickú stabilitu, cenu a dostupnosť pracovnej sily, dostupnosť a napojenie na infraštruktúru konkrétnej lokality, menu, legislatívu konkrétnej krajiny a podobne,“ uviedol Rybár.
Rozhodnutie nemeckého koncernu už malo byť známe pred dvoma týždňami, zatiaľ k nemu nedošlo.
V hre sú aj čínske firmy
Okrem spomenutej automobilky má byť jedným z adeptov na investíciu v košickom regióne aj čínska automobilka Zhi-Dou. Na Slovensku by mohla vyrábať dvojmiestny elektromobil D2 s dojazdom 260 kilometrov.
Záujem o výstavbu potvrdili predstavitelia firmy na bratislavskom autosalóne. Rozhodnutie má padnúť do konca roka. Ak by sa rozhodli pre Hanisku, tak by sa vo fabrike mohlo vyrábať tritisíc automobilov mesačne a prácu by tam našlo asi päťsto zamestnancov.
Ďalšou firmou, o ktorej príchode do Hanisky sa špekuluje, je gumárenský podnik LingLing z Číny.
V okolí Košíc už fungujú priemyselné zóny. Podľa starostu Kechneca je zámer vlády nelogický
Priemyselné parky rastú ako huby po daždi. V okolí Košíc sú až tri a na rozdiel od niektorých na východe Slovenska nezívajú prázdnotou.
Najstarším je kechnecký, vzdialený od Košíc osemnásť kilometrov. Rozprestiera sa na rozlohe 332 hektárov, má vybudovanú kompletnú infraštruktúru vrátane cestnej siete a dodávky energií.
„V súčasnosti je v priemyselnej zóne 19 subjektov, z toho 10 podnikov je výrobných. Napriek tomu máme dosť miesta aj pre ďalších investorov,“ uviedol starosta obce Kechnec Jozef Konkoly, ktorý vidí možnosť rozšírenia parku smerom na Perín alebo Seňu. Preto považuje vznik strategického parku pri Haniske za nelogický.
Kechnecký park bol medzi štyrmi lokalitami, kde sa zvažovalo o vytvorení strategického parku, napokon sa budúci investori rozhodli práve pre Hanisku.
V najmenšom tri firmy
Rovnako vzdialený od Košíc je priemyselný park Veľká Ida, kde sídlia tri spoločnosti. Tento je však rozlohou najmenší, má takmer 30 hektárov.
Priamo v Košiciach pri letisku sa nachádza najmladší park s rozlohou 97,5 hektára. Momentálne v ňom sídli sedem firiem, ráta sa s príchodom ďalšieho investora, poskytovateľa zásielkových služieb DPD. Hala o celkovej výmere 15-tisíc metrov štvorcových sa začala stavať v júni tohto roka, dokončená by mala byť začiatkom budúceho roka.
„Pripravujeme aj druhú halu pre potencionálnych klientov,“ uviedol Igor Šnirc, leasing manager spoločnosti Immopark Košice. Dodal, že spoločnosť je v kontakte aj s ďalšími firmami, ktoré majú záujem práve o túto lokalitu. „Budeme o tom informovať, akonáhle to bude reálne po uzavretí transakcie,“ doplnil.
V okolí metropoly východu sú aj ďalšie lokality, vhodné pre výstavbu priemyselných parkov. Pri obci Cestice je scelených sto hektárov, pričom sú aj majetkovoprávne vysporiadané. V minulosti sa rátalo aj územiami pri Čečejovciach alebo Ploskom.
Na jar informoval o vybudovaní Globálneho logistického industriálneho parku (GLIP) v Haniske predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rastislav Trnka. Pri jeho výstavbe bude kraj spolupracovať so spoločnosťou Interport partners group. GLIP by mal slúžiť na prepravu tovaru po železničných tratiach, čím by sa nielen odľahčila nákladná doprava, no zrýchlila by sa aj preprava zo zahraničia. Na území košickej župy by končila širokorozchodná trať, ktorá by bola priamo napojená na potenciálne veľké trhy v Ázii.